Gå till innehåll

Dubbelhjul för att bygga platta som ska rulla på stege?


02simond

Recommended Posts

Hej

Jag tänkte bygga en platta som jag ska sätta hjul på. Jag tänkte sätta hjul på så att den kan rulla på en stege som jag har. Då behöver jag hjul som sitter dubbelt på varje hjul. Alltså 2 hjul sitter ihop och skapar ett hjul som kan rulla på stegen utan att ramla av.

 

Vet nån var man kan köpa sådana hjul?

Tack

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack, det ser ju bra ut men jag ska ändå åka och handla vanliga uppblåsbara hjul för användning på lite olika ställen. Så ska jag köpa ganska breda gummihjul som jag ska försöka skära till så det blir en skåra i mitten. Då kan jag byta mellan gummihjulen med skåran i mitten när jag ska använda stege och sätta på lufthjulen när jag ska rulla rakt på mark(tex längre avstånd än en stege).

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack, det ser ju bra ut men jag ska ändå åka och handla vanliga uppblåsbara hjul för användning på lite olika ställen. Så ska jag köpa ganska breda gummihjul som jag ska försöka skära till så det blir en skåra i mitten. Då kan jag byta mellan gummihjulen med skåran i mitten när jag ska använda stege och sätta på lufthjulen när jag ska rulla rakt på mark(tex längre avstånd än en stege).

Skära i runda hjul? Och få det jämt? Lycka till....

Du behöver kölrullar, dvs hjul som är konkava eller dubbelkonade med den smala änden mot mitten. Finns där hjul, axlar, båt och biltillbehör säljs. Eller så svarvar du egna. Skär gör du förhoppningsvis inte om inte det är Saving Private Ryans landsstigningscen du ska göra om..?

Länk till kommentar
Share on other sites

Skära i runda hjul? Och få det jämt? Lycka till....

Du behöver kölrullar, dvs hjul som är konkava eller dubbelkonade med den smala änden mot mitten. Finns där hjul, axlar, båt och biltillbehör säljs. Eller så svarvar du egna. Skär gör du förhoppningsvis inte om inte det är Saving Private Ryans landsstigningscen du ska göra om..?

 

de hjulen jag ska skära i är platta i gummi. De är 4,5 cm breda och stegens sidor är 2 cm breda så det finns ju marginal för det. Vi får se, jag postar här och berättar hur det går.

 

Hehe, nee, ingen Saving Private Ryan scen inte, men vi får se hur de blir :P

Annars har jag de vanliga luftfyllda hjulen.

 

 

här hittade jag några bra som du tipsade om.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1092&iItemId=87117

 

Enda problemet är att hålet är för litet 13mm gentemot 20mm som det är på axlarna. Men det går nog att borra större hål på stävrullen, bara det blir centrerat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det där kommer aldrig att fungera. Det där är en stävrulle. Det finns ju inga lager. Då kan du lika gärna smeta margarin på stegen och dra vagnen utan hjul. Och det går inte att centrera ett borrat hål om du inte sätter dem i en svarv eller så.

 

Om du skall göra en räls så måste hjulen löpa lätt och smidigt. Även om du lyckas få vagnen att rulla utan skakningar så kommer den att låta som malmtåget. Det kluriga med 90 graders rullbrädeshjul är att de håller bra kvalite (och har LAGER) och de spårar inte ur. Och kostar överkomligt. Två hjul i vinkel blir ju som ett hjul med skåra.

 

Annars kanske ett dubbelt länkhjul kan funka. Eller dubble inlinehjul med distans mellan kan ge det spår du vill ha?

 

Luftpumpade hjul på små vagnar funkar inte så bra heller tycker jag. Även om kanske däcken tar upp gräng från asfalten, så vippar vagnen. Det syns mer än vibrationerna. Då tror jag mer på de mjuka rullbrädeshjulen från de såkallade longboard. För inomhusbruk skulle länkhjul fungera. Men inte luftpumpade.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det där kommer aldrig att fungera. Det där är en stävrulle. Det finns ju inga lager. Då kan du lika gärna smeta margarin på stegen och dra vagnen utan hjul. Och det går inte att centrera ett borrat hål om du inte sätter dem i en svarv eller så.

 

Om du skall göra en räls så måste hjulen löpa lätt och smidigt. Även om du lyckas få vagnen att rulla utan skakningar så kommer den att låta som malmtåget. Det kluriga med 90 graders rullbrädeshjul är att de håller bra kvalite (och har LAGER) och de spårar inte ur. Och kostar överkomligt. Två hjul i vinkel blir ju som ett hjul med skåra.

 

Annars kanske ett dubbelt länkhjul kan funka. Eller dubble inlinehjul med distans mellan kan ge det spår du vill ha?

 

Luftpumpade hjul på små vagnar funkar inte så bra heller tycker jag. Även om kanske däcken tar upp gräng från asfalten, så vippar vagnen. Det syns mer än vibrationerna. Då tror jag mer på de mjuka rullbrädeshjulen från de såkallade longboard. För inomhusbruk skulle länkhjul fungera. Men inte luftpumpade.

 

tack för utförligt svar :D

 

aja, nu har jag köpt ett paket med axlar och 4 luftpumpade däck på Biltema. Vi får se hur det funkar. Sen ska jag försöka sätta in kullager i stävrullarna. I alla fall så ska jag ha det så jag kan byta hjul mellan luft och stäv på samma axlar på samma vagn vilket är smidigast tycker jag. Därför kan jag inte ha såna rullbrädes hjul, för då skulle jag behöva bygga massa komplicerat för att ha kunna ha båda hjulsorterna. På detta sättet som jag gör nu så kan jag ha stäv- och lufthjul på samma axlar.

 

Som sagt, jag ska försöka fixa en svarv så får vi se hur det blir.

 

förresten var kan man köpa sådana rullbrädeshjul, har du nån länk?

Länk till kommentar
Share on other sites

Sportaffären.

 

Med luftpumpade hjul skulle jag försöka göra vagnen ganska lång/stor. Ju längre, ju mindre svaj. Undrar om det inte vore enklare om du gjorde en vagn för stege och en annan vagn för marken? Gör man vagnen i plywood/spånplatta och eventellt metalram så behöver det inte kosta särkillt mycket.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sportaffären.

 

Med luftpumpade hjul skulle jag försöka göra vagnen ganska lång/stor. Ju längre, ju mindre svaj. Undrar om det inte vore enklare om du gjorde en vagn för stege och en annan vagn för marken? Gör man vagnen i plywood/spånplatta och eventellt metalram så behöver det inte kosta särkillt mycket.

 

ok, jag har tänkt mig 60x100cm, så de blir inte så långt, men vi får se. Kommer ju kunna stå på den, men går ju självklart att ställa in kameran och dra vagnen med ett rep tex. Ska börja bygga den imon så vi får se hur de blir. Jag postar lite bilder och slutsats imon

 

Tack för hjälp och tips.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det låter väldigt svajigt. En fullsize-dolly på en stege? Jag hoppas att stegen är av nåt annat än aluminium?

 

hade jag varit du hade jag gjort som Gorse föreslog. En träplatta och åtta skateboardhjul. Då kommer kameran lägre och det hela blir oerhört mycket stabilare (och lättare att rigga/bära runt).

Länk till kommentar
Share on other sites

Pluss att skateboardhjulen håller grym kvalite för ringa pengar. Mitt barnvagnschassie med balongdäck ligger i vedboden för att minsta gupp i gatan får kameran att gunga flera centimeter, och det förstärks av luftdäcken. Konstigt nog blev det bättre med stenhårt pumpade däck och nyasfalterad gata. Men då kunde jag ju lika gärna använda skateboardhjulen direkt på gatan. :-/

 

Om man gör en vagn som skall dras på gatan, tror jag att man kan lika gärna göra den så stor att en kameraman kan sitta på vagnen och handhålla kameran. Eller använda en rullstol.

Länk till kommentar
Share on other sites

hej igen.

Nu har jag byggt färdigt vagnen efter den modell som jag tänkt mig från början. Då detta är min första vagn så kanske det inte blir den bästa, men men, om jag ska göra en till kommer jag antagligen följa era råd - beroende på hur det funkar att använda denna vagnen, som jag ska testa nu.

 

Här är 2 bilder på hur den blev.

 

http://www.dsmovies.se/ovrigt/sma_bilder/vagn1.png

http://www.dsmovies.se/ovrigt/sma_bilder/vagn2.png

 

Dagens test blev inge vidare på grund av att vi hade lite stressigt, dålig asfalt att testa på och för lite pumpade däck, men jag ser potentialen i vagnen.

 

Notera också att den använder luftgummihjul nu, de 4 specialhjulen jag skall fixa så att den kan rulla på räls/stege är inte färdiga än. När de är färdiga så kommer jag göra test på det med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...