Gå till innehåll

Manus Så jävla kär! 27 sidor


Recommended Posts

Okej, lite om formatet först, för det fick mig ett studsa. Håll dig till standardformat för manus. Det finns gratisprogram som t ex Celtx som gör att du överhuvudtaget inte behöver bry dig om indrag och marginaler och sådant. Som det är nu är det svårläst. Det är svårt att skilja på vad som är dialog och vad som är action. Inte ens scenrubrikerna sticker ut.

 

Angneta eller Agneta, Angnes eller Agnes - bestäm dig för EN stavning. Sedan har du åtminstone fyra kvinnonamn som klingar väldigt lika. Det är lättare att hålla isär när man läser som de heter Agneta, Beata och Cecilia istället.

 

Sen går historien ganska långsamt framåt. Vid sidan sex har vi egentligen inte kommit längre än det vi fick veta på sidan ett. Jag får ingen känsla för vart historien ska leda. Sen känns det som det blir något hopikok av sexuella trakaserier och jakten på en pappa. Att Agnes är frustrerad, det är fullt begripligt och att hon kan ha förvirrade känslor, men det är inte okej att göra som hon gör och historien tappar lite fokus när Rebecka reagerar som hon gör och hennes make blir inblandad i situationen.

 

Sen trooor jag att Soc skulle kolla upp vem pappan var i en sån situation... Han är ju ändå känd.

 

Först ser två hennes skärsår utan att säga nått och sen plötsligt blir det stort hallabalo och bup. Varför? Jag hoppas inte att en psykolog på bup skulle skriva ut piller så fort.

 

Försök få scenerna tajtare och ge en framåtrörelse genom att ha en konflikt, en motstrighet (inte samma som bråk och gräl) eller en kontrast i varje scen.

 

Dialogen är lite för övertydlig, lite skriven på näsan. Man får ingen känsla för vad det är för karaktär som pratar. Tänk på att det som inte sägs också är en del av dialogen. Och att alla inte alltid säger exakt vad de tänker och tycker.

 

Men historen som sådan är det inget fel på. Jobba vidare på den! Lycka till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...