Gå till innehåll

Problem med att rätt bildformat


Arnold  Arsnold

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har gjort en film i Adobe Premiere som jag vill ladda upp på Youtube. Youtube vill helst ha filmer i formatet 4:3, 640x480 pixlar.

 

När jag skapade projektet i Premiere valde jag Standardformat (4:3 PAL). När jag sedan exporterar ett klipp som Microsoft DV AVI, D1/DV PAL (1.067) så får jag ett klipp med bildrutor som är 720x 576 pixlar stora. Detta är INTE 4:3 format, om man räknar med fyrkantiga pixlar. Däremot har filmen en Pixel Aspect Ratio på 1.067, vilket betyder att pixlarna inte är kvadratiska, utan närmare bestämt har en bredd som är 1,067 gånger sin höjd. Detta gör att bilden trots sina 720x576 pixlar ser ut att ha formatet 4:3 eftersom de rektangulära pixlarna gör att bilden blir bredare. (I VLC Media Player upptar filmen 768x576 pixlar av datorskärmen.

 

Här kan man läsa mer om Pixel Aspect Ratio : http://en.wikipedia.org/wiki/Pixel_aspect_ratio

 

Hur gör jag då för att exportera en film i äkta 4:3 format med fyrkantiga pixlar? Problemet är nämligen att Youtube tar alla pixlar som fyrkantiga, och därför visar filmen i fel format om den inte har det. En film direkt exporterad från Premiere i vanligt Microsoft DV AVI, D1/DV PAL (1.067)-format får då svarta tomma ränder i kanterna, och det ser inte snyggt ut. Dessutom är jag intresserad av att få veta hur man gör.

 

Försökte också att exportera i Microsoft DV AVI, D1/DV NTSC (0,9). Det blev också fel eftersom pixlara inte heller där är rektangulära.

 

Mycket matte blev det här. Hoppas någon orkar svara.

 

Någon som vet varför man började med rektangulära pixlar??

 

Mvh Anton

Länk till kommentar
Share on other sites

DV AVI är alltså 720 x 576 i både 4:3 och 16:9 och "får" enligt standarden endast vara detta. Du kan inte DV-komprimera med square pixels så vitt jag vet - i alla fall inte i PPro och AE.

 

Enklast är nog att skicka ut en Windows Media-fil från Media Encodern, med relativt hög bitrate, den kan vara 640 x 480 med square pixels.

 

Läs mer här: http://lurkertech.com/lg/pixelaspect/

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...