Gå till innehåll

I vilken odning ska man redigera?


hardknox

Recommended Posts

1. Fånga/importera video

2. Grovklipp (lägg i rätt ordning)

3. Finklipp (trimma)

4. Effekter (övertoningar etc)

5. Texter

6. Color correction

7. Punktljud

8. Musik

9. Mixning

10. Export till annat medium

 

Är många gånger subjektivt, men detta är väl ett förhållandevis vanligt tillvägagångssätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...

Jag har pysslat litegrann med videoredigering inom Datorspel, närmare bestämt quake3, och använder musiken som ett ganska centrerat element, alltså att det som händer visuellt följer musiken för höjd effekt. Därför brukar jag alltid lägga musiken först av allt när jag börjar redigeringen av materialet.

Nu nyligen har jag även börjat med att göra Parkour-filmer lite smått, och använder mig av precis samma tillvägagångssätt. Finns det för/nackdelar med detta förutom de uppenbara att du kan tima filmen med musiken mycket lättare?

Länk till kommentar
Share on other sites

1. Fånga/importera video

2. Grovklipp (lägg i rätt ordning)

3. Finklipp (trimma)

4. Effekter (övertoningar etc)

5. Texter

6. Color correction

7. Punktljud

8. Musik

9. Mixning

10. Export till annat medium

 

Är många gånger subjektivt, men detta är väl ett förhållandevis vanligt tillvägagångssätt.

 

Subjektivt och bra för en nybörjare, helt rätt. Personligen håller jag på DiVus här och klipper gärna efter musik.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Är väl upp till en själv, men grovklippa + finjustera innan du gräver ner dig allt för mycket i ljudmix o effekter är väl rekommenderat så du inte spenderar massor med tid på något du kanske tar bort senare.

 

Personligen har jag dock ofta längtat över att göra vissa saker som man haft i huvudet så jag kan göra klart en sekvens med effekter o allt långt innan jag egentligen borde.

 

Om jag kommer på saker jag inte tidigare tänkt brukar jag göra dom direkt också så jag inte glömmer exakt hur jag hade tänkt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har pysslat litegrann med videoredigering inom Datorspel, närmare bestämt quake3, och använder musiken som ett ganska centrerat element, alltså att det som händer visuellt följer musiken för höjd effekt. Därför brukar jag alltid lägga musiken först av allt när jag börjar redigeringen av materialet.

Nu nyligen har jag även börjat med att göra Parkour-filmer lite smått, och använder mig av precis samma tillvägagångssätt. Finns det för/nackdelar med detta förutom de uppenbara att du kan tima filmen med musiken mycket lättare?

 

"nackdelen" är ju att klippen inte blir som om du hade klippt det exakt som du ville ha det. Vilket du gör om du skriver musik till din klippning då du är klar.

 

Men har du en specifik låt som du vet du ska använda så klipper man ju efter den givetvis. Inte helt ovanligt att folk vet i förväg musik och har musiken på plats så man kan tima och röra sig mer efter den. Vet en praktik jag var på (gomorgon alla barn - jens jonsson), så hade skådespelarna under ett visst moment öronsnäcka med takten till den ännu oskrivna musiken. Detta för att dom skulle gå i takt osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är svårt att klippa till musik, blir lätt att man klipper typ på ett trumslag eller nåt sånt för det känns i "takt".

 

Bara fått musik specialskriven 1 gång faktiskt, va rätt skönt att klippa ihop just den scenen som jag ville sen få musik gjord till den

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har pysslat litegrann med videoredigering inom Datorspel, närmare bestämt quake3, och använder musiken som ett ganska centrerat element, alltså att det som händer visuellt följer musiken för höjd effekt. Därför brukar jag alltid lägga musiken först av allt när jag börjar redigeringen av materialet.

Nu nyligen har jag även börjat med att göra Parkour-filmer lite smått, och använder mig av precis samma tillvägagångssätt. Finns det för/nackdelar med detta förutom de uppenbara att du kan tima filmen med musiken mycket lättare?

Jag förstår precis vad du menar. jag gör dock CS istället. Jag tycker att men måste hitta den röda tråden av sin film och basera allt på det. Dessa dator spel är till bara för att vara kul att titta på så då tycker jag musiken är den röda tråden. Då ljudet bestämmer vilken sorts trans... jag väljer att gör, vilka färgkorrigeringar jag gör och så vidare och så vidare. Det krävs smak för att kunna se vad "musiken bestämmer"

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...