Gå till innehåll

Vilka redigeringsprogram använder proffsen?


jepser

Recommended Posts

Hej, har bara en liten fråga...

 

Om man ska ha ett redigeringsprog. som är för proffs, nu menar jag värkligen PROFFS typ sånna program som walt disney, warner bros. andvänder, vad kan det kosta ungefär och vad heter programen..?

 

hoppas någon kan hjälpa mig..

tack på förhand-

 

// jesper //

Länk till kommentar
Share on other sites

Enligt Avid själva är ungefär 85 % av alla stora filmer idag på något sätt redigerade med någon av Avids produkter.

 

90% av alla TV-shower,

80% av alla reklamer

näst intill 100% av alla stora musikvideos.

 

Priserna som MovieMaker_87 nämner gäller för privat bruk. Stora produktionsbolag kan få betala flera miljoner kronor per licens.

Länk till kommentar
Share on other sites

Priserna som MovieMaker_87 nämner gäller för privat bruk. Stora produktionsbolag kan få betala flera miljoner kronor per licens.

 

Precis, och de gäller endast själva mjukvaran. AVIDs hårdvara måste du lägga till ett par nollor för att få..

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan! De dominerande programmet är Avid, b.la för att man med en extern grunka slipper rendera filmen. (Sagan om ringen, King Kong m.fl.)

Men även Final Cut Pro till Macen (Cold Mountain, Corpse Bride, Napoleon Dynamite m.fl)

 

Varken Premiere eller Sony Vegas står sig särskilt högt.

 

Rätta mig om jag har fel ^^!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hörde att TV4 ska byta ut sina Avid mot Finalcut under mellandagarna.

Sen har jag även sett att premiere används av filmbranchen som snabbredigeringsprogram för bildmanus etc. sist nu såg jag det i en behind the scenes om MI3

 

TV 4 använder redan Final Cut (i viss grad?). "Vingården" är "finalcuttat" om jag inte misstar mig ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Grejen är den att Premiere pro, Avid och Final Cut är väldigt lika varandra och jag har testat både Final Cut och Premiere Pro (Avid har jag inte testat än) men jag tro bara att det är en principfråga.

Det du kan göra i Final Cut kan du också göra i Premiere Pro tro mig, programmen är väldigt lika varandra.

Varför proffsen inte använder Premiere vet jag inte riktigt, men om dem skulle göra det skulle man inte märka någon skillnad.

Dessutom så använder proffsen så många olika kombinationer av program så att det är sanslöst.

Sony Vegas håller däremot lägre nivå.

Länk till kommentar
Share on other sites

Grejen är den att Premiere pro, Avid och Final Cut är väldigt lika varandra och jag har testat både Final Cut och Premiere Pro (Avid har jag inte testat än) men jag tro bara att det är en principfråga.

Det du kan göra i Final Cut kan du också göra i Premiere Pro tro mig, programmen är väldigt lika varandra.

Varför proffsen inte använder Premiere vet jag inte riktigt, men om dem skulle göra det skulle man inte märka någon skillnad.

Dessutom så använder proffsen så många olika kombinationer av program så att det är sanslöst.

Sony Vegas håller däremot lägre nivå.

 

Jag skulle säga att det är en stadigare att köra FCP. I Premiere/Pro kan du inte göra autodetect scenes så vitt jag vet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan! De dominerande programmet är Avid, b.la för att man med en extern grunka slipper rendera filmen. (Sagan om ringen, King Kong m.fl.)

Men även Final Cut Pro till Macen (Cold Mountain, Corpse Bride, Napoleon Dynamite m.fl)

 

Varken Premiere eller Sony Vegas står sig särskilt högt.

 

Rätta mig om jag har fel ^^!

 

Hur menar du med att man slipper rendera filmen med en extern grunka? låter intressant...

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur menar du med att man slipper rendera filmen med en extern grunka? låter intressant...

 

Avid har en extern hårdvara som heter Mojo (finns även i en version med SDI). Den är i princip ett "externt" kort som ger Avid möjlighet till analoga in/ut (komponent/svideo/komposit), bättre realtids playback/export till band och dessutom tar den bort synkproblemet som uppkommer mellan programmonitorn och den externa monitorn. Dvs dataskärmens playback synkar med en extern monitor och det eventuella ljud man lyssnar på. Kör man HDV kan man dessutom få SD playback. Ansluts via firewire vilket gör att den även funkar på laptops (dock inte med samtidigt anslutna FW diskar). Men den kostar ju lite - ca 15.000:- ex moms.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...