Gå till innehåll

HD eller DV?


Morrish

Recommended Posts

Hejsan jag har en väldigt klassisk fråga, ska jag köpa HD eller DV?

Jag ska använda kameran till att filma skateboard, vilka är fördelarna/nackdelar med HD och DV?

De kameror jag har funderat på är Sony DCR-2100E, Sony HDR-FX7E och Canon Videokamera XH A.

 

Har ni erfarenheter eller några tips kring dessa kameror? Kom även med andra förslag ifall ni har några.

 

Tack på förhand/ Jon

Länk till kommentar
Share on other sites

Du skall köpa DV enligt mig, eftersom att HD-kamerorna inte är lika bra ännu på en del saker, om man inte köper en riktigt dyr. Proffsen använder i och för sig HD, men de har väldigt dyra kameror och bör göra det. Om du inte har extremt mycket pengar rekommenderar jag starkt en DV-kamera. Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Fast det beror ju på... ska du köpa en så dyr kamera, som dom du räknat upp, skulle jag i alla fall köpa en HDV-kamera. Och en fet vidvinkel (som iofs blir dyr till dom kamerorna...). Om om inte annat är andrahandsvärdet bättre om ett par år (om du inte smashat den innan... ;) ).

 

Generellt sett är HDV-kameror sämre på ljuskänsligheten vilket för skate kan bli dumt i murriga inomhushallar och för kvällssessions. Annars ser jag det inte som ngt problem.

 

Skulle, återigen, personligen satsa på en Canon A1 om pengarna finns. Annars kanske vänta tills Canons nya 20-kamera kommer ut. Lär ge mycket bild för pengarna.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Morrish. kul med skateproduktioner. Håller själv på med en vindsurfingfilm. Kör Canon XM2 (SD 4:3 dv) med vidvinklar m.m. Kul. Har också funderat på att byta upp mig efter sommaren, och har i dagsläget kollat på Canon A1.

 

Max: Var hittar jag info om "Canons nya 20-kameror". Har inte hört om dem tidigare, är det några nya HD kameror som håller på att knådas?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag sitter inte på världens bästa dator idag, en laptop med 1,7ghz processor.1,5gb ram och något inbyggt skitgrafikkort. Räcker det för att redigera i HDV? och hur mkt plats tar HDV-film ifall man lagrar filmen i högsta kvalitet?

 

Tror det bäst att uppdatera datorn och skaffa mycket externa hårddiskar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ooops... eftersom HDV kraven för PPro 2.0 är P4 3.4Ghz och 2Gb ram så blir det lite tungt. Du kan tanka inte men inte klippa något vidare - troligen inte ens spela upp klippen i realtid. Det finns iofs Aspect HD som ger lägre systemkrav men den funkar nog inte den heller...

 

Har dålig koll på Vegas dock...

 

Men du kan ju som sagt köpa och filma i HDV och klippa DV.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Fast det beror ju på... ska du köpa en så dyr kamera, som dom du räknat upp, skulle jag i alla fall köpa en HDV-kamera. Och en fet vidvinkel (som iofs blir dyr till dom kamerorna...). Om om inte annat är andrahandsvärdet bättre om ett par år (om du inte smashat den innan... ;) ).

 

Generellt sett är HDV-kameror sämre på ljuskänsligheten vilket för skate kan bli dumt i murriga inomhushallar och för kvällssessions. Annars ser jag det inte som ngt problem.

 

Skulle, återigen, personligen satsa på en Canon A1 om pengarna finns. Annars kanske vänta tills Canons nya 20-kamera kommer ut. Lär ge mycket bild för pengarna.

 

/Max

 

Men kan man jämföra Canon A1 med HV20? HV20 har ju t.ex. inga XLR-ingångar, men är å andra sidan mkt mindre och smidigare än A1.

Själv måste jag nog satsa på en Sony A1E eftersom det är närmast i storlek och proffsfunktioner. Eller förbi ser jag nåt? (Byter tråd då den förra gav lite)

Länk till kommentar
Share on other sites

ja hdv tar samma plats som dv då strömmen på dv är max 25mb/sek sen att väldigt få dv kameror kör så högt är en annan femma, knappt hdv har den strömmen, de ligger mellan 19-24mb/sek oftast, canon ligger på 21 och sony 22.

 

Jo lite väl trött kanske den datorn är tyvärr.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skillanden mellan DV och HDV (förutom upplösning) är att HDV kör med GOP vilket betyder att bitraten skulle kunna visa spikes varje gång en i-frame dyker upp, även om de kör med CBR. Det hela beror ju på hur programmet som läser av bitraten fungerar. DV har ju enbart I-frames vilket gör att bitraten borde bli exakt samma hela tiden.

 

Men innan alla hackar för mycket på DV, så vad är det tänkt att man skall visa det inspelade materialet? DVD? Då är egentligen HDV overkill, även om det finns några fördelar så finns det även några nackdelar. Frågan är vilka nackdelar är värst för just den här produktionen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...