Jump to content

Djungelsmurfen

Members
  • Posts

    544
  • Joined

Personlig information

Filmskapande

  • Influences
    Tim Burton, Bröderna Coen, Peter Jackson, Matrix, Evil Dead m.fl.
  • Gear
    Final Cut Pro, Adobe After Effects/Photoshop/Encore CS4, Cinema4D, ZBrush 3, SynthEyes 2008
  • Interests
    VFX, 3D, Animering m.m.

Djungelsmurfen's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

15

Reputation

  1. Exportera till ett format som komprimerar bilden så lite som möjligt (t.ex. en tif-sekvens) och importera sedan det exporterade till det andra programmet du ska använda.
  2. Är det nån mer än jag som tror att det här måste bli den ultimata actionfilmen? Det enda jag saknar i trailern är Jean-Claude Van Damme, Chuck Norris och Steven Seagal! ;)
  3. Ska och ska... beror helt på hur du själv vill att bilden ska se ut det. :) Men ett vanligt sätt att använda reflektskärmar är att ha solen som huvudljus från sidan och lätta upp den andra sidan med hjälp av skärmen.
  4. Tänkte bara peta in en liten notering som kan vara bra att tänka på i det här sammanhanget. Att nattscener på "professionell" film oftast inte har så mycket fult gryn beror faktiskt till största delen på att det är allt annat än mörkt när dom filmar det. Så skulle du vara skådespelare i en nattscen på en stor filminspelning skulle du förmodligen bli lika (eller kanske mer) bländad av massa starka lampor runt omkring dig som du skulle bli på en scen som utspelas i dagsljus. Så att filma en nattscen och att filma i ett mörkt rum är ju egentligen två helt olika saker ;)
  5. Jag som tyckte det verkade som en rätt kul film när jag såg första trailern på apples trailersida. Men nu fick jag ju plötsligt en helt ny bild av filmen (inte till det sämre dock :birp)
  6. Nja... eller visst, om man på ett enkelt sätt genom en enskild bild bara vill visa att det är två stycken av samma person så kan jag ju hålla med om att det antagligen är den enklaste metoden. Men så fort man vill att det ska bli lite mer intressant än att man bara ser två kopior av samma person i bild och att dom t.ex. ska börja diskutera eller integrera med varandra på något sätt, eller att man helt enkelt bara vill ha lite mer intressanta kameravinklar än hel och halvbilder rakt framifrån på karaktärerna, då är den där metoden tyvärr inte den enklaste längre. Så jag skulle rekommendera att ni helt enkelt filmar det med två olika skådespelare som har ungefär samma kroppsbyggnad. Då är det bara att filma det från sådana vinklar att man inte ser ansiktet på kopian, därefter byta kläder och position och filma det man behöver på den andra versionen av huvudkaraktären. :) ...men om det är viktigt att man ser ansiktet på båda samtidigt i någon scen kan ni ju dock behöva ta till lite visuella effekter (eller en spegel) ;)
  7. Klart det går att köpa green screen på meterpris. I den där skalan är det nog bäst att köra på papper istället för tyg dock (vilket det ser ut att vara i den där videon också). Kaffebrus säljer t.ex. 2,75 x 11 meter för 899 kr.
  8. Jodå, den möjligheten finns den också. Om man har det aktiverat få man en inzoomad (2x tror jag) bild över över hela skärmen så fort man börjar pilla på fokusen som försvinner igen efter någon sekund.
  9. 24p finns bara på den amerikanska versionen, medan vi européer får 25p och det har varit lika på föregångarna till HF S21 också. Sen får man ju även tänka på att HF S21 är cirka 5000 kronor dyrare också.
  10. Om HFS100 är så lik min HF100 som jag tror att den är, så ligger det till ungefär så här: PAL-modellen spelar in 25p i en 50i-signal, men det är ändå 25 enskilda frames med full upplösning. Så det bör räcka att man säger åt redigeringsprogrammet att tolka klippen som progressiva. Det finns inget helt manuellt alternativ för att ställa exponeringen utan man kan välja mellan shutter-priority, aperture-priority eller ett standardprogram där man bara väljer hur ljus/mörk man vill att bilden ska vara. Är dock ändå relativt enkel att ha full kontroll över både slutare, bländare och iso/gain då gain-värdet är det som prioriteras sist. Så håller man bara koll på när t.ex. bländaren slutar att ändra värde om man försöker exponera upp bilden i shutter-prio-läget så vet man att man har börjat öka gain. (det här lät förmodligen mycket krångligare än vad det är ;D) CINE mode ligger av någon oförklarlig anledning som ännu ett alternativ under exponeringslägena, så man kan inte ha det igång samtidigt som shutter-prio/aperture-prio. Det har dock ingenting med 25p eller 50i-läge att göra. Vad tycker du är lång tid för vitbalansering? Men det tar väl en 3-4 sekunder skulle jag tippa. Och ja, vitbalansen ligger i en meny.. är dock inte jättelångt in i massa undermenyer tack och lov. EDIT: Du verkar kunna ignorera det jag skrev om automatisk gain tidigare, då jag läste nu att det verkar gå att ställa in en max-gain på HFS-modellerna.
  11. "Behöver man pyrotekniker/sprängkunniga?" Ja! "Behöver brandkåren vara på plats?" Vet inte exakt hur det ligger till med brandkåren, men kan tänka mig att dem måste vara medveten om vad som händer iallafall. "Vad ska man ha för gas/vätska?" Låt pyroteknikerna ta hand om den biten.
  12. After Effects visar ju ändå aldrig upp materialet i realtid så där är det ingenting man behöver oroa sig för. Om du sedan går över till Final Cut också så kommer ju som sagt allt AVCHD-material att konverteras till något annat format (t.ex. Apple ProRes) vid import från kameran, och då blir det även lite mer lättjobbat i AE.
  13. Nu är den andra trailern för The Commitment uppe :) http://www.youtube.com/watch?v=zTW-vC2EFj4
  14. Jaha, så du hade till och med sett den! :) Jo, eller vi filmade det på en liten avchd-kamera (Canon HF100). Jag hade ju gärna filmat det med en lite bättre kamera också såklart... men med lite planering och en hel del efterarbete så gick det ju att få ihop det bra med RED-materialet ändå. Jo jag förstår att man lätt kunde tro att det gällde samma sak. Var så lång tid mellan jag skapade trådarna bara, så jag tänkte inte på att man kunde blanda ihop dom när jag skrev rubriken :)
×
×
  • Create New...