Gå till innehåll

Utrustningspaket för nybörjare


ghijohansson

Recommended Posts

Då nybörjare ibland frågar vilken utrustning som de bör köpa så har jag sammanställt mina synpunkter. Så får ni andra lägga till era synpunkter.

 

Jag menar att personer frågar vad de ska köpa för att komma igång med filmande. De som redan filmat en hel del brukar ju ha bättre koll på vad de behöver köpa.

-

Billigast är givetvis att låna i stället för att köpa. Drygt halva Sveriges befolkning bor inom rimligt avstånd från någon filmskaparförening. Många av dessa föreningar har möjlighet att låna ut utrustning till sina medlemmar. I många fall bedriver föreningarna dessutom TV-sändningar. Jag menar lokal-TV i kabelnät. Där finns alltså även möjlighet till visning av egenhändigt gjorda filmer, om filmerna är av allmänt intresse.

-

Nåväl, köpa utrustning. Angående hur bra utrustning du behöver så är publikens prioriteringar som följer.

 

Prioritering nummer ett är att det är lätt att höra vad människor säger. Vilket är svårare än det låter. Grovt förenklat kan man säga så här. Vid inspelning är det någorlunda lätt att se på kamerans bildskärm om bilden är okej, men det är betydligt svårare att höra i hörlurarna om ljudet är okej, därför att det finns ofta distraherande ljud på inspelningsplatsen. Dessutom låter ljud olika beroende på vilka högtalare eller hörlurar som används.

 

Prioritering nummer två är att bilden inte skakar. Därför ska kameran stå stadigt när så är möjligt. Ja, handhållen kamera ger mer "liv" i bilden men publiken tycker faktiskt att handhållen kamera används för ofta.

 

Att publiken kommer med sura kommentarer kring andra tekniska tillkortakommanden är sällsynt. Så om du lyckas undvika de två missöden jag just nämnt så lär du nog ej behöva bekymra dig för andra missöden.

 

Just det ja, reklamen brukar framhäva upplösningen men i verkligheten är det annat som gäller.

 

När det sedan gäller distributörers krav på tekniska standarder så är situationen som följer.

 

För uppladdning på Youtube, Vimeo och andra hemsidor så kvittar det i praktiken vilken kamera som använts.

 

Föreningsdriven lokal-TV föredrar just nu att få material med upplösningen 1280*720.

 

De distributörer som betalar för visningsrätt köper i praktiken knappt något från nybörjare, så bekymra dig inte om deras krav förrän du fått mycket rutin.

-

Bästa prestanda till lägsta pris betyder i praktiken att köpa utrustning som kan sägas vara instegsmodellen för professionell filmning. Om sådan kamera ställs in på "allt auto" så är den lika lätt att använda som en kamera för amatörer, men ger ändå bättre bild och ljud.

 

På inspelningssidan innebär sådan utrustning i praktiken följande :

 

Billigaste kamera som har XLR-kontakter för att få professionellt ljud. Brukar kosta 15-20,000:- hos billigaste postorderbutik. Och för allt i världen, offra några hundralappar på ett UV-filter. För att slippa repad lins.

 

Trebent videostativ för 3,000:-

 

Därtill mikrofon. Men vilken mikrofon som ska köpas beror på vad den ska användas till.

 

För inspelning av spelfilm, både kortfilm och långfilm, så är det normala att använda riktmikrofon. Den mikrofonen placeras så att den ej syns i bild, och den som talar ska var placerad 0,5-1,5 meter rakt framför mikrofonen. Den som talar ska dessutom vara vänd mot mikrofonen. Billigaste riktmikrofon med XLR-kontakt kostar närmare 2,000:- från billigaste postorderföretag, och är alltså tillräckligt bra för att användas professionellt. Så du kan köpa utan att provlyssna.

 

För dokumentärfilm kan det vara mer relevant med reportagemikrofon. Jag menar den typ av mikrofon som TV-journalister håller i handen framför den talande så att mikrofonen syns i bild. Några hundralappar räcker för att få tag på en hygglig sådan mikrofon. Enklaste sättet att köpa är som följer. Tag med videokameran till några butiker som säljer hemelektronik. Gör provinspelningar med de mikrofoner som säljaren plockar fram. När du sedan kommer hem så lyssnar du på inspelningarna för att få en uppfattning om vad som duger.

 

Därtill finns mikrofoner som fästs på intervjuobjektens kläder så att de syns i bild. Dem har jag sämre koll på eftersom jag ej använder dem, men räkna minst en tusenlapp per mikrofon.

 

Ja, det finns fler typer av mikrofoner, men jag fann det bäst att begränsa mig till de vanligaste typerna.

-

Ja, det finns utrustning för att spela in ljud trådlöst. Då kopplas mikrofon till radiosändare, medan radiomottagare kopplas till kameran. Räkna minst en tusenlapp i merkostnad per mikrofon.

 

Dessutom finns separata ljudinspelare. Med inbyggd mikrofon respektive med mikrofonkontakter. Kostar 1-10,000:- De populäraste kostar sisådär 4,000:-

-

Angående andra prylar. Vad du behöver köpa beror på din situation. Enklast är om du börjar med att skaffa det ovanstående, därför att när du kommit igång med ditt filmande så märker du vad du mer behöver. Så se till att du har minst en tusenlapp undanlagt för oförutsedda utgifter. Och en del prylar kan byggas som gör-det-själv-projekt. Själv skaffade jag mikrofonbom genom att offra 179:- på att köpa ett teleskopskaft, varpå jag fick ett mikrofonfäste från en ljudtekniker.

-

Och så redigering.

 

Videoredigering kräver mycket datakraft, så ju högre upplösning och ju högre bitrate din kamera levererar, desto kraftfullare (läs : dyrare) redigeringsdator behöver du.

 

Hög bitrate betyder även att du behöver stor hårddisk.

 

Själv spelar jag in med upplösningen 1920*1080 och med 24 Mbps i bitrate. Det är en relativt hygglig komprimiss. Det går att redigera med en Intel core i5 processor. Men för att skapa en minut färdigredigerad film så behövs flera gigabyte ledigt utrymme på hårddisken för att allt råmaterial ska få plats. Och hårddisken arbetshastighet är en flaskhals.

-

Vilket videoredigeringsprogram bör väljas?

 

Det finns gratis redigeringsprogram, men inget av dem har blivit populärt. Några av dem har jag själv provat som hastigast, varpå jag valt att fortsätta med betalprogram.

 

Det finns ungefär 10 stycken redigeringsprogram i prisläget runt 1,000:-. Själv använder jag Adobe Premiere Elements. Det är det populäraste programmet i den halvprofessionella prisklassen, och det är dessutom utformat så att det ska vara lätt att lära sig.

 

Angående "lättanvänt". Det är vanligt att ovana användare "svär ve och förbannelse" över sitt redigeringsprogram. Så skaffa dig användaridentitet på ditt redigeringsprograms användarforum. Bli dessutom gärna även medlem i någon lokal filmskaparförening. Därför att då kan du fråga andra användare. Eller bli kompis med någon som är van vid samma redigeringsprogram.

 

Dessa program är kompetenta, men det finns en begränsning. Programmen kan ej hantera de videoformat som de dyraste videokamerorna spelar in. Om du har möjlighet att låna dyr kamera så får du se upp.

 

Kruxet är att alla kameratillverkare avgör själva vilka videoformat som deras kameror ska spela in. När jag senast köpte videokamera så övervägde jag 5 olika kameror, men för en av dem insåg jag att mitt redigeringsprogram skulle inte kunna hantera det videoformat som kameran spelade in.

-

Är det rimligt att i stället välja professionellt redigeringsprogram för att vara säker på att kunna redigera så många olika videoformat som möjligt?

 

Nja, det är svårare att lära sig använda ett professionellt redigeringsprogram än ett halvprofessionellt. Men om det i din närhet finns någon som gärna lär ut till dig så är det problemet inte så våldsamt stort.

 

Dessutom är de professionella programmen dyrare. Prislistan börjar runt 3,000:-.

 

En vettig tumregel är att den som skänker bort visningsrätten till sina filmer klarar sig med halvprofessionella program, men den som har intäkter bör välja ett professionellt program.

-

Ljudredigering handlar inte bara om att ha redigeringsprogram. Ljud låter nämligen olika beroende på hur det spelas upp. Professionella ljudredigerare använder därför dyra högtalare som är "studio grade". Varpå de för säkerhets skull även spelar upp ljudet på olika billiga enheter. Professionella ljudredigerare sitter dessutom i rum som är specialbyggda för att underlätta redigering.

 

Så att redigera professionellt är dyrt. Men det går att komma långt genom att göra så här.

 

Ljud låter olika med hörlurar respektiva högtalare. Dyra respektive billiga prylar återger dessutom ljudet olika. Och två prylar som kostat lika mycket kommer ändå att låta olika.

 

Så jag spelar upp ljudet med datorns inbyggda högtalare samt med ett par högtalare som jag köpt för 99:-. Dessutom lyssnar jag med ett par earphones köpta för 10:- och med ett par hörlurar köpta för 399:- Just det, alla fyra låter olika.

 

Dessutom gör jag så här. För att kolla om oönskade ljud hörs för mycket så vrider jag upp volymen en aning för högt. För att kolla om önskvärda ljud hörs för lite så vrider jag ner volymen en aning för lågt.

 

Inte så tidsödande som det låter.

 

Min metod kommer du långt med. Men kom ihåg följande. Billig utrustning har svårt för att återge låga ljudfrekvenser. Exempelvis åska eller vindbrus. Så det är en god idé att ta med den färdiga videofilen till något ställe där du kan lyssna med dyra högtalare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Då ingen kommenterat än så länge så lägger jag själv till en del.

-

Går det att komma billigare undan?

 

Ett sätt är att köpa begagnat. Jag köpte själv återförsäljarens demoobjekt. Kameran var alltså drygt tre år gammal, men jag fick garanti och det enda som verkade använt var instruktionsboken. Återförsäljare ger även garanti på de kameror som de säljer begagnade efter att ha fått dem som inbyten.

 

Ett krux med att köpa begagnat är att kameror inte håller i evighet. Så det är bäst att kolla före köp var närmaste serviceverkstad finns. Och sådana serviceverkstäder är sällsynta. Det är inte kul att behöva skicka kameran till utlandet för service mitt under pågående projekt.

 

Att begagnat köpa en kamera som knappt använts låter trevligt, men kameror är inte gjorda för att stå oanvända i åratal. Så om en kamera står oanvänd för länge så innebär det att zoomen krånglar. Vilket kostar någon tusenlapp att rätta till på närmaste serviceverkstad.

 

Den som köper begagnad mikrofon får se upp med tekniska standarder. Mikrofoner håller ofta i årtionden. Därför finns mikrofoner som följer en äldre teknisk standard. Det går tyvärr att koppla en mikrofon byggd för T-power till en kamera med XLR-kontakter eftersom kontakterna är samma. Varpå det blir dyr reparation pga ström i fel ledning.

-

Ja, det går att få tillräckligt bra ljud med sämre utrustning, men det är svårare. Så det kan lätt bli frustrerande. Jag vet, för jag filmade själv så fram till för några år sedan.

 

Det finns dock situationer där det är lätt att spela in ljud. Jag menar att du spelar in ljud och bild för sig. Om du planerar att skapa dockfilm, animering eller något annat åt det hållet så kan du använda kamera med den billigare varianten av ljudkontakt. Jag menar kamera som har 3,5-mm telekontakt i stereoversion. Det är den normala typen av mikrofonkontakt på de billiga videokameror som har någon mikrofonkontakt över huvud taget.

-

Det finns folk som spelar in ljudet genom att koppla mikrofon till sin smartphone. Men smartphone saknar XLR-kontakt med fantommatning. Så gör bara det om inspelningssituationen är sådan att det är lätt att få bra ljud.

-

Går det att få tillräckligt bra bild med kamera som är så billig att den saknar XLR-kontakt med fantommatning?

 

Ja, relativt ofta. Rent praktiskt kan man säga att ju lättare det är att få bra bild, desto bättre klarar du dig med en billig kamera. Så om du exempelvis planerar att spela in dockteater hemma i bostaden så klarar du dig nog med billig kamera. Jag menar att du klarar dig med billig kamera eftesom du i lugn och ro kan fixa optimal belysning.

-

Vad gör du om du redan har en kamera, men den saknar XLR-kontakt med fantommatning?

 

Köper en separat ljudinspelare. Om din kamera har telekontakt så kan du välja en ljudinspelare som skickar ljudet vidare. Saknar din kamera mikrofonkontakt så väljer du i stället en ljudinspelare som lagrar det inspelade ljudet.

-

Går det att finansiera köp av utrustning genom att skaffa finansiär?

 

Tyvärr, det är svårt.

 

Vissa brudpar vill ha en film av vigseln. Det är den typ av betalda uppdrag som brukar vara lättast att få. Men var beredd på att det blir inga lättförtjänta pengar.

 

Ideella föreningar kan få bidrag för att berätta om sin verksamhet. Jag fixade själv en gång 50,000:- till en patientförening, varpå jag själv använde pengarna.

 

Det går att ladda upp stock footage och hoppas att någon vill köpa.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för kommentarer. Trevligt att mitt initiativ uppskattas.

 

Ja, jag håller med om att texten är väl lång. Min tanke är att hänvisa till tråden när folk i framtiden ställer frågor. Och det sker ju ofta. När jag tidigare svarat på forumpostningar angående vad som bör skaffas så har jag gett korta svar.

 

Angående youtubelänken. Ja, jag vet att fler än jag försöker ge relevant info.

 

Angående formulering. Uppfattat, jag ska fundera. Blir lätt en groda när man ska skriva informationsrikt och samtidigt kort. Jag menade alltså att jag använde pengarna till att filma åt den som fått pengarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...