Gå till innehåll

Filmmanus skolan


tomgrejs

Recommended Posts

Har kikat runt lite på den men inte heller lagt upp några pengar för den. Mest intressant verkar dock kontaktboken de har, vilken kan vara till stor hjälp ifall man redan skrivit ett manus och försöker få något gjort utav det. Någon som använt tjänsten?

Länk till kommentar
Share on other sites

Svenska filmarbetarboken, tror du kan beställa den från filminstitutet.

 

Hela filmsverige i en bok.

 

När det gäller filmskolan så vet jag inte om den är bra eller dålig. Och med alla typer av utbildningar så finns det de som man får betala själv för. Vissa är bra, bättre och bäst. Medans andra är dynga. Men det gäller även inom de kostnadsfria skolorna. Men då har man kanske inte tagit banklån i alla fall. Bara csn! (som om det skulle vara bättre)

 

Värsta exemplet som jag sett var någon som sökte författare för att utveckla kortfilmer och erbjuda det som tjänster inom 3G-nätet. Detta skulle vara utformat som en workshop. Jag ringde upp och det visar sig att för att vara med och skriva och jätteeventuellt kanske vara en av dem som får leverera material. Så får man punga upp med lite mer än en tusenlapp.

 

Satt i entrén på af kultur. Tänk att man ska få betala för att få jobba?!?

 

Men för att återgå till utbildning. Om man köper böcker och feedbacktjänster så kommer man undan billigare. Dock så erbjuder ofta utbildningar gemenskap och kontaktnät med andra som strävar åt samma håll. Och har man råd att hosta upp pengar så... varför inte.

 

 

/jon

Länk till kommentar
Share on other sites

adam...filmskolor kanske inte lär dig så mkt om ämnet som du själv inte kunde innan med du får kontakter och dina meriter på ett papper. här vet man exakt vad man kan och vad man har gjort. allt inom film som andra konstformer handlar om kontakter och marknadsföra sig själv på ett bra sätt. jag är rädd att ens chanser är obefintliga att få jobb inom film utan en formell utbildning. visst finns det de som har lyckats men de som jobbar med film och kan leva på det är oftast folk från DI, stockholm filmskola, Gbg filmskola...detta är ett faktum. Så antingen kan man förneka det och gå en egen kämpande väg och tro på en sagodröm i tarantino-stil eller ta ödet i sina egna händer och öka på sina odds genom någon sorts utbildning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som filmare är det nog alltid bra att ha gått en filmskola... likaså som regissör...

 

Men någon mer skola än voodoos och sina egna misstag och andras manus är inget man måste ha för att bli en bra manusförfattare.... det var det jag talade om...

 

EDIT: Jag skulle skrivit "filmmanusskolor överhuvudtaget".

Länk till kommentar
Share on other sites

Läs ett tiotal bra böcker om manusförfattande och lär dig innehållet. Läs manus till producerade filmer. Läs om eller gå en kurs i psykologi och andra ämnen som kan vara bra att ha i bagaget. Läs tidningar. Se på film. Prata om film med andra. Skriv. Tvinga folk att läsa det du skriver när du skrivit ett första utkast. Poängen är att du inte måste gå en utbildning för att bli bättre på att skriva.

 

Jag går en nu och uppskattar mest att jag får prata om film med andra. Sedan läser vi varandras manus i mindre grupper en gång i veckan vilket är lärorikt och får besök av diverse filmskapare. För mig har kursen varit värd att gå.

Länk till kommentar
Share on other sites

och i all din iver så ska du inte glömma det viktigaste.

 

upplev en jävla massa själv. Ju mer du upplever destolättare är det att skriva om saker om man har en personlig erfarenhet av något.

 

Och observera hur folk beter sig och varför de igentligen gör det de gör. Förutom psykologi så skulle jag nog rekomendera socialpsykologi (hur individenfungerar i grupp är en förenklad förklarring)

 

C.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är ungefär så jag menar.

Hävdar också att du inte behöver gå någon vidare utbildning för att bli en bättre manusförfattare, det kan du arbeta upp lika bra på egen hand...

 

Men om man får prata film med andra eldsjälar söm någon sa så kan det ju vara givande och framförallt roligt...

Länk till kommentar
Share on other sites

ja snacka film och manus teknik är ju givande när det gäller rent narritativa tekniska detaljer, men att få en dialog att fungera finns ingen bättre skola än livet.

 

Och man ska gärna sacka film med folk som inte är filmnördar eller gammla polare. Då får man lite andra perspektiv på saker och ting...

 

C.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=tomasz1985][citat=DanyaelX]

Och man ska gärna sacka film med folk som inte är filmnördar eller gammla polare. Då får man lite andra perspektiv på saker och ting...

 

C.[/citat]

 

Va finns det någon vanlig människa som vill snacka med en filmnörd som mig?[/citat]

Lyssna inte på honom, han pratar bara en massa strunt. Det finns inga vanliga människor.

Länk till kommentar
Share on other sites

men är det ändå inte bättre att gått en liknande filmmanus skola för man verkligen lär sig. man får reda på vad man kan fötbättra och utveckla genom respons av en riktig manusförfattare och en som är utbildad??

 

inte för att vara taskiga, men voodoofilm är iallaflal nu mest ett ställe för amatörfilmare och även om vi kan ge mycket respons så känns det inte lika seriöst. självklart måste man ju se mycket utveckla sig själv utöver genom att skriva skriva och skriva. men kan inte filmskola vara ett sätta att snabba på nivån på texterna så man slipper göra tusen manus som inte ritkigt håller klassen kvalités mässigt??

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=tomgrejs]men är det ändå inte bättre att gått en liknande filmmanus skola för man verkligen lär sig. man får reda på vad man kan fötbättra och utveckla genom respons av en riktig manusförfattare och en som är utbildad??

 

inte för att vara taskiga, men voodoofilm är iallaflal nu mest ett ställe för amatörfilmare och även om vi kan ge mycket respons så känns det inte lika seriöst. självklart måste man ju se mycket utveckla sig själv utöver genom att skriva skriva och skriva. men kan inte filmskola vara ett sätta att snabba på nivån på texterna så man slipper göra tusen manus som inte ritkigt håller klassen kvalités mässigt??[/citat]

 

Att lära sig struktur är väldigt viktigt. Man kan inte lära sig allt som finns att lära sig om struktur i ett klassrum, man måste själv läsa böcker också. En manuskurs kan vara en bra start och att få feedback från en professionell författare är ovärdeligt. Men ingen kan lära dig hur du ska skriva för ingen vet hur man skriver. Det är upp till dig att skaffa dig den kunskap du behöver, en manuskurs är ett alternativ och kan vara bra men det är mycket mer än så.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...