Gå till innehåll

HVR-HD1000 eller HDR-SR12


91Thpe

Recommended Posts

Hej! Jag är en nybörjare med en budget på ungefär 15000kr och jag undrar om jag borde köpa en Sony HVR-HD1000 eller en Sony HDR-SR12 och en extern mikrofon till den.

 

Båda verkar vara bra, men jag vet inte riktigt vilken som t.ex. fixar bäst vitbalans m.m.

Jag tycker att hårddisk låter bättre eftersom att man då kan spela in på den om och om igen med samma höga kvalitet, men kommer jag att få bättre bild på HVR-HD1000:n?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Jag frågade lite ang. HD1000 och här ser du svaret jag fick (tänkte att det kanske är till hjälp):

 

 

På HD1000 kan du ställa vitbalansen manuellt eller på de två förinställda värdena

utomhus och inomhus.

 

Kameran har en filterdiameter på 37mm så det går att skruva på försättslinser.

 

När det gäller pris och kvalitet så är det en kamera som ska jämföras mot tex Sonys

HC9 men i ett format som axelkamera. Den är en enchips kamera så den kan inte mäta

sig med de semipro kamerorna som börjar på 30000:- och uppåt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Jag frågade lite ang. HD1000 och här ser du svaret jag fick (tänkte att det kanske är till hjälp):

 

 

På HD1000 kan du ställa vitbalansen manuellt eller på de två förinställda värdena

utomhus och inomhus.

 

Kameran har en filterdiameter på 37mm så det går att skruva på försättslinser.

 

När det gäller pris och kvalitet så är det en kamera som ska jämföras mot tex Sonys

HC9 men i ett format som axelkamera. Den är en enchips kamera så den kan inte mäta

sig med de semipro kamerorna som börjar på 30000:- och uppåt.

 

Ok sjysst :D

Jag har kollat runt lite och jag tror nog att jag ska införskaffa mig en Canon HG21.

Den verkar möta mina krav vid den prisklassen.

Vad jag är ute efter är en kamera som man kan ändra "frame rate" till 30p och 24p, jag vill ha en extern mikrofon och den ska ha bra vitbalans etc. Sen vill jag kunna spela in rätt mycket på den innan minnet tar slut.

 

Jag hade även tänkt bygga mig en egen steadicam med en arm och väst. Det blir nog ett långt och ansträngande projekt :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...