Gå till innehåll

Datorn kan inte läsa extern hårddisk (Western Digital)


Silveröga

Recommended Posts

Senast förra veckan satt jag och redigerade med klipp från min externa hårddisk. Idag kan datorn inte ens avläsa att hårddisken är ansluten. Jag har en Western Digital25001032 och den är ca ett år gammal. Har ni några tips på hur jag ska göra för att få ut klippen? mvh

Länk till kommentar
Share on other sites

Död disk, död firewireport på disklådan eller död firewireport på datorn.

 

Död fw-port på lådan: Ta ur disken, köp ny disklåda.

Död fw-port på datorn: Byt fw-kort.

Död disk: iBas i Norge = Dyrt.

 

Edit: Gå till kontrollpanelen > Datorhantering > Diskhantering och se om disken syns där. Där kan du också se "statusen" på den. Står fil-formatet som "RAW" har den sumpat sin formatering men det går ofta att rädda.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Hade liknande problem på jobbet med ett USB-minne som inte syntes i "den här datorn" och det löste vi genom att gå till diskhatering under Administrationsverktyg-datorhantering på kontrollpanelen (se MaxH's inlägg) och högerklicka på den aktuella disken (som faktiskt syntes där) och välja alternativet "Öppna".

 

En extern hårddisk innehåller en likadan hårddisk som de interna man har inuti datorn så om det är något med USB-interfacet eller strömförsörjningen i hårddisken som pajat kan man troligtvis ändå rädda filerna genom att plocka ur hårddisken ur den externa lådan och koppla in den direkt till moderkortets IDE eller SATA (beroende på vilken typ av disk det är) inuti datorn, samt strömförsörja den från datorns nätaggregat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...