Gå till innehåll

Utkast: "Ett långt ögonblick" (2 sidor)


massimou

Recommended Posts

Jag har precis börjat skriva på ett nytt manus här. Har baserat det på en novell jag skrivit för ett par år sedan och tänkte att idéen nog är värd att testa. Har ännu inte kommit så långt, men det kanske ger en försmak? Ska uppdatera allt eftersom jag skriver så får de som vill tycka till. Gärna petigheter. Är en detalj dålig ska den ju bort.

 

Vet inte riktigt hur jag ska sammanfatta handlingen. En tonårings "resa" genom det okända. Eller är det det kända kanske? Johan gör i alla fall den här resan och frågan är vad resans mål är?

 

Som sagt, tyck hemskt gärna till. Tack!

Ett långt ögonblick.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Då så, då har jag laddat upp med te och äpplekaka…

 

När du skriver ”tona över” känns det som om du menar eller om det vore bättre med ”klipp till”.

 

Hm, måste ta och läsa det en gång till…

 

Ja du, vad ska jag säga? Kommer egentligen inte på något att klaga på, men det betyder inte att jag tycker om det. Tror inte att det här är riktigt min grej.

 

Var det intressant? Nej, inte för mig i alla fall, men det kan ju bero på att detta helt enkelt inte föll mig i smaken. Det kändes… trist, ”handlingen” var inte ett dug engagerande (för mig alltså).

 

Hoppas att någon här på sidan som gillar den här typen av historier ta sig tid och läser den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med Shelly. Jag hittar inget att klaga på direkt, men jag tyckte inte att det var så intressant heller. Kanske kan du komma på några smartare "fantasiscener", som har en starkare koppling till det som händer i verkligheten? Som det är nu ser i alla fall inte jag vad de betyder. Det med publiken är ju uppenbart, men varför han står på ett berg, det här med tjejen osv. är oklart. Kanske skulle den bli bättre om du kortade manuset till två sidor? D.v.s. bara en "fantasiscen".

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska jag vara ärlig, så var det lite den här typen av svar jag räknade med och var orolig för. Jag gjorde nästan en direktöverföring från novellform och mycket "tankar" Johan har i novellen, som ger en extra dimension, är borttagna i manuset för det fungerade helt enkelt inte här. Man inser ju att det saknas något. Kände det när jag skrev manuset.

Hur kan man göra det bättre då? Korta ner det.. Visst, men jag tror det hela blir ännu mindre intressant då. Eller? Tror snarare det behövs en extra dimension. Visst känns det lite... tomt? Nånting att få en att känna mer för/med Johan. Ändra om scenen på berget till något helt annat kanske?

Oj vad jag svamlar på högt här.. Men man kan kanske som någon sa bara ha en enda fantasiscen utan en massa hopp och göra det lite mer sammanhängande och lite tyngre.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Liksom de andra som kommenterat har inte jag heller något direkt att klaga på. Men, tyvärr, så känns det inte riktigt intressant för mig heller.

 

Jag tror dock att jag förstår vad det är du försöker åstadkomma och tänkte med det som grund försöka ge lite råd/kommentarer.

 

Först och främst, starta på Johan. I verkligheten. Låt oss se honom lida lite innan vi får se och höra Lars.

 

Sen ogillar jag verkligen klockan. Känns väldigt trist. Och du begär dessutom att tittaren ska komma ihåg vad sekundvisaren står på. Tror mer på att sakta ner tiden innan första "fantasihoppet", genom att exempelvis låta Lars påbörja nedställning av glaset och då bli nedsaktad och fryst. Kör fantasivärlden och återkom till verkligheten genom att "ofrysa" Lars och låta honom ställa ner glaset.

 

Jag gillar inte riktigt de vit- och rödklädda men jag har inga förslag som jag gillar bättre heller så...

 

Avslutningsvis så tror jag att det stora problemet är att man inte riktigt kan engagera sig i Johan. Först och främst ger inledningen oss för lite och sedan när vi ser vad det är så känns det hela lite "jaha". Om du kunde hitta en mer laddad situation, där Johan är mer utsatt, och sedan ge oss precis så mycket innan så att vi förstår att det är riskfyllt för honom så kanske, kanske, det hela blir intressant.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...