Gå till innehåll

Vilken Mac, bärbar eller stationär?


revilofoto

Recommended Posts

Hej alla!

 

Planerar köpa en Mac för videoredigering.

Men vilken ska jag köpa?

Och vilket program Premiere eller Final Cut?

 

Budgeten ligger på ca 30 000kr inkl. programvara.

 

Kom gärna med tips.

Stationär eller räcker det med bärbar?

 

Ska klippa full-HD med 50P, så hur mycket RAM-minne m.m. behövs?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja, ska du ha stationär Mac så blir det precis att det räcker att köpa Premiere Pro (~9000kr) om du håller dig till iMac. Mac Pro har du inte råd med.

Final Cut är billigare men lite annorlunda att klippa i beroende på vilka erfarenheter du har, eller krav motsv.

 

Har inte klippt 50p på en MacBook Pro. Men känns även där att det blir tight med budget om du ska ha Premiere Pro.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har ju klippt 1080/50p på min iMac, visserligen inga större projekt (max 20 min, 2-3 lager bild). Men då jag köpte in min för knappt 9000 ex moms, så bör det ju inte vara några problem för dig oavsett, tycker jag. Jag kör i alla fall 12 GB RAM, qcore i5, och ett halvtaffligt grafikkort. Exakt vilken modell du ska ge dig på vet jag inte men en 6-kärnig processor är väl någorlunda framtidssäkert (12 är förstås alltid bättre ;) ). Om det ryms inom budget. Sen skulle jag köpt minne själv, dvs. köpa så lite så möjligt direkt från Apple och montera i mer själv, där sparar du enorma pengar. Men det vet du säkert redan.

 

Angående om du ska ha laptop eller ej handlar väl mycket om vad du rent konkret ska göra. Men om du överväger en helt stationär dator kanske en imac vore en bra kompromiss, då du i regel får mer för pengarna där (än laptop).

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svar!

 

Det blir nog en iMac för ca 20 000kr.

Adobes premiumpaket får jag för ca 16 000kr.... :(

 

Men en schysst IMac för 20 laxar borde inte vara några problem...

Montera minne i efterhand...Hmmm...är inte så kunnig på det...får söka fram en youtube film som visar hur :)

 

Grafikkortet då?

Något speciellt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Visserligen så kan jag få loss Final Cut för ca 3500kr inkl moms... Då kan jag satsa på en kraftigare iMac...

 

Har idag en kraftig bärbar Pc, där jag har adobes premiumpaket, CS4.

Skulle jag behöva photoshop exempelvis, så har jag det där ju...

 

Huvudsakligen, 99% av mitt redigerande består av video och bilder, dvs premiere och photoshop.

 

Vad säger ni, ska jag satsa på final cut och en kraftig iMac?

:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Visserligen så kan jag få loss Final Cut för ca 3500kr inkl moms... Då kan jag satsa på en kraftigare iMac...

 

Har idag en kraftig bärbar Pc, där jag har adobes premiumpaket, CS4.

Skulle jag behöva photoshop exempelvis, så har jag det där ju...

 

Huvudsakligen, 99% av mitt redigerande består av video och bilder, dvs premiere och photoshop.

 

Vad säger ni, ska jag satsa på final cut och en kraftig iMac?

:)

 

Har du CS4 kan du ju bara köpa uppgraderingen. Lite billigare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte hur/om det går att montera minne själv i nya imacen, kolla upp det. I de gamla var det bara att ta bort en lucka under o trycka i.

 

På specen till iMac 27" står det iaf "four user-accessible SO-DIMM slots" så på den ska det gå. Stod inget på 21" men den är kanske inte första valet för redigering.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fick idag höra att jag bör göra köpet snarast, annars fryser pengarna inne... iMacen är inte ute än...beräknas i december...får nog bli en MacBook PRO istället...

15" retina...

 

Någon som har erfarenhet utav redigering i en sådan?

Flyter det på eller blir det tungjobbat?

 

Med vänlig hälsning

/Oliver

Länk till kommentar
Share on other sites

Känns lite tryggt att veta att du har en sådan :)

Tänkte också lägga på 16gb Ram.

Ska jag ta den snabbare processorn är det stor skillnad dem emellan? i7:an finns ju i 2 alternativ...

 

Kan du rekommendera en hårddisk som är kompatibel med både PC och Mac?

 

Slutligen, låta FCPX göra om materialet, vad menar du?

 

Ursäkta alla frågor....

:)

 

Med vänlig hälsning,

/Oliver

Länk till kommentar
Share on other sites

FCPX kan göra om filerna internt till sk. proxie-filer. Kort förklarat är det små filer som är lättare att jobba med. När man sen t.ex. är klar, byter man ut dem mot originalfilerna så tappar man i teorin minimalt med kvalité. Att göra om filer äter dock CPU-kraft också, vid själva konverteringen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skimmade resten av svaren men jag tycker definitivt en Mac pro. Du kommer har användning av PCI-E platserna, okej att du inte får thunderbolt men det är inte "inne" än. Det kommer ta ett tag tills allt börjar få stöd för det gränssnittet och då kommer det med största sannolikhet också komma PCI-E > Thunderbolt kort.

När du redigerar kommer du behöva lagring, och en massa av det. Att köra via USB eller Firewire i HD-redigering funkar bara inte. Sätt in ett par snabba diskar och en SSD som boot-disk så kommer du spara en jäkla massa tid!

 

Med en mac pro har du också många bra uppgraderingsmöjligheter som du inte har med en iMac såsom CPU, GPU etc.

Klart den kostar mer, och du får ingen skärm. Men enligt mig var det värt varenda krona över iMac kostnaden.

 

EXTRA: Beroende på vad och hur mycket råfilm du har på datorn kan extern lagring vara nödvändigt. Då vill du ha ett RAID-kort och snabba uttag för allt externt. Du vill INTE behöva koppla redigeringsdiskar via USB/firewire.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för alla svaren.

 

Extern hårddisk via USB 3.0 är väl okej att använda vid redigering?

 

Vad menas exakt med RAID-kort och vad skulle ett sådant kunna kosta?

 

Vår IT-kille vill ha en beställning på vad jag exakt vill ha...

Skulle någon utav Er kunna vara så snäll och plita ner det jag behöver extra till en MacBook pro?

 

Jag är värdelös på det här med dator komponenter... :(

 

Gärna även en specifik modell på extern hd som är kompatibel med både PC och Mac.

 

Stort tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Me again... :)

 

Lyckades skräddarsy på apple store...hoppar över RAID-diskar...lite väl dyrt...nöjjer mig med USB 3.0 7200rpm extern istället.

 

Så här blev det:

MacBook Pro 15” Retina

• 2,6 GHz Quad-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,6 GHz

• 16 GB 1600 MHz DDR3L SDRAM

• 512 GB flashminne

• Apple USB SuperDrive

• Bakgrundsbelyst tangentbord (Svenskt) & Användarhandbok (Svensk)

• Mini DisplayPort till VGA-adapter

• Pages

Program:

• ”Final Cut Pro X”

• ”Motion”

 

Något mer program man behöver?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...