Gå till innehåll

Gratis program för chroma-key med greenscreen?


Film smurfen

Recommended Posts

Det man behöver veta om man ställer frågor om en bra keyer är om det är primära färger man försöker keya eller sekundära (grönt). Och sedan vill man veta på vilken typa av material det är man försöker keya. 4:2:0 eller 4:1:1 eller högre och hur pass komprimerade filerna är.

 

Jag tror att Jahshaka liksom flera high end-compositors arbetar med bildsekvenser. Lite bökigt men det kan ha sina fördelar. Folk från SGI-världen älskar att jobba med bildsekvenser. Problemet är att få NLEer hanterar bildsekvenser.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 9 månader senare...
Gäst bollyn
Jag brukar keya mina filmer i Adobe Premiere Elements 1.0. Det brukar fungera för mig, men har ingen riktig blue- eller greenscreen så det blir adlrig bra...

 

Hur gör man det på Adobe Premiere Elements jag har kollat iboken men jag hittar det aldrig?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...
Jag behöver också ett gratis program där man kan ta bort svart/vitt t.ex: "Muzzle Flashes" från destenation films "stock footage".

 

Du behöver inte keya svarta filmklipp med t.ex. muzzle flashes, det är bara importera och lägga det över det andra filmklippen så blir det bra, fast det beror helt på vilket program du använder dig av. Effect lab och composite lab fungerar ganska bra och är ganska billigt. Oftast bra om du kan rotera och kontrollera storleken på ditt stock footage.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du behöver inte keya svarta filmklipp med t.ex. muzzle flashes, det är bara importera och lägga det över det andra filmklippen så blir det bra, fast det beror helt på vilket program du använder dig av. Effect lab och composite lab fungerar ganska bra och är ganska billigt. Oftast bra om du kan rotera och kontrollera storleken på ditt stock footage.

 

Kan man göra det med Magix Movie Edit Pro 10? Eller finns det inget gratis program som funkar? Om man nu inte kan göra det med Magix blir det väl Effects lab då jag testat demot.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Lofgren]Vad är keya? he :D[/citat]

 

Keya betyder att man ersätter en speciell färg mot t ex: en bild eller ett filmklipp. MAn brukar ha bluescreeen, greenscreen och redscreen till det.

 

Hehe alltså... Rött är väll den sista färgen man skulle använda som färg på sin screen?;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hehe alltså... Rött är väll den sista färgen man skulle använda som färg på sin screen?;)

 

Ja, eftersom rött är en varm färg så skulle människan framför kameran försvinna om man använder redscreen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...