Gå till innehåll

Ritplatta


El Turboroberto

Recommended Posts

[citat=El Turboroberto]Jaså! okey..ska checka..

Vilka program är den kompatibel med? alltså, kan man använda den genom photoshop tex.? skulle vara snällt om nån kunnig kunde beskriva lite om hur man använder den?[/citat]

 

Wacom är i princip kompatibelt med allt (de jag provat så här långt inkluderar Photoshop, Painter, Flash, Maya och ZBrush), och är mer eller mindre standarden för ritbord. Finns säkerligen bord som används mer på väldigt hög nivå, men från hobbynivå upp till proffesionell nivå är wacom absolut störst vad jag vet.

 

McWolofe

Länk till kommentar
Share on other sites

själv så har jag ju länge dreglat efter en wacom qintix 21" inbyggd plattskärm... men jag har fått lov att nöja mig med en spypen designer, inge vidare i jämförelse antar jag, dessutom kraschade den... måste skaffa ny, och scanner... och skärm... och ett liv ...

 

men jo, wacom är ju standarden vart man än frågar och läser. jag vill ju helst ha en A4, men en A5 går bra det också, jmedata alltså? låter finfint... måste ha pengar!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jmalmsten]... måste skaffa ny, och scanner... och skärm... och ett liv ...[/citat]

 

En liten varning bara.. när du väl skaffat det sistnämnda kommer du inte ha tid att hålla på med alla de andra sakerna ;-)

 

McWolfe (som talar av erfarenhet)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

[citat=jmalmsten]någon som vet vad skillnaderna är mellan wacom intuos och wacom graphire?[/citat]

 

Hmm... Om jag inte minns fel så har har Intuos-plattorna stöd för tilting och rotation, medans Graphire bara har tryckkänslighet...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

[citat=jmalmsten]någon som vet vad skillnaderna är mellan wacom intuos och wacom graphire?[/citat]

Intuos har scroll, så kallad Touch Strip, så att du kan scrolla. Det är en mycket stor fördel tycke jag. Det är skillnad på tryckkänsligheten också, Intuos har större känslighet. Intuos är dyrare men ett bättre köp då du kan styra det mesta, tex scroll, direkt från plattan.

 

Vilken du än köper kommer du att bli nöjd. Jag köpte en Intuos A5 och det är en fröjd att jobba i AE/Photoshop för att nämna några program. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

nej den är inte sämre per se, men man får en bättre känsla på en större platta. Jag arbetade med en A3 platta som jag fåt låna en gång och det gick snabbt att lära sig öga-hand kordinationen på den men sen när jag köpte en A6 så fick jag arbeta med den i två veckor innan jag kunde säga att jag behärskade den.

 

Chris

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jmalmsten]a5 är nog det minsta jag skulle tollerera, annars blir ju finliret inge vidare jämfört med mus ändå... själv så väntar jag just nu bara på att ekonomin ska tillåta en graphire a5, den får duga för mig...[/citat]

 

Innan jag köpte min wacom a5 trodde jag att "ju större desto bättre" men när jag väl började använda den kändes det att en större hade blivit för stor för mej. det är inte ofta man använder speciellt vida rörelser samt att det blir besvärligare att använda pennan som mus ju större plattan är.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vilken storlek som man ska välja hänger mycket på vad man ska ha den till. Jag har en Wacom i A6-format mest som en skön ersättning för musen, d.v.s. jag använder den inte till att rita med. Och för mig skulle en platta i större format vara klumpigare och mer obekväm. T.ex. skulle jag vara tvungen att ha tangentbordet längre bort. Men för att rita med stor precision så vill man antagligen ha en större.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...
  • 1 månad senare...
Finns A6 asbilligt: http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=45303

 

Men kan någon förklara vad man har en sådan här ritplatta till??

 

Istället för datormus. Rita med, markera, redigera, retuschera, ja allt som kräver att du markerar på skärmen/i programmet.

 

Jag har två Wacom, den ena är 11 år nu. A5. Går perfekt till Xp-datorn via serieporten. Jag tror den heter Digitizer II. Sen är har en nyare Intuos A5 som är köpt 98 eller 99. De är perfekta i upplösning och storlek för nästan alla jobb. Har man A4 eller större måste man nästan ha specialsaker man vill göra, annars blir man snart slut i armen.

De mindre och billigare A6 har lägre upplösning vilket gör att det är svårt att peka exakt rätt vid ritjobb eller retuschering.

 

Nu ska jag dock slå till att köpa en nyare "A5" med widescreen-proportioner och USB så jag får en som passar till bärbara datorn.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...