Gå till innehåll

Filma en tävling


EmilErik

Recommended Posts

Hejsan!

 

Jag håller på att organisera en av Sveriges största Internationella tävling i Beridet bågskytte.

vi räknar med att få ca 30 startande från hela världen.

 

 

men eftersom de här är en jakt bana som går ut i terrängen så är den rätt tråkig för publiken, blir lite skidskytte känsla över det hela!

och jag satt o lekte med tanken på att sätta upp kameror, eller gör a en live-feed.

 

https://www.youtube.com/watch?v=b3ve-OgJg_s&feature=c4-overview-vl&list=PLn80hT9DgSvcaAG0DevBmoaitywYSaH0a

så här ser banan ut. nu rider jag visserligen baklänges då jag är vänsterskytt.

 

är det någon som har erfarenhet av sådana här projekt.

 

Mvh Emil

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har, men även med billig teknik t.ex. snabba web-kameror eller små billiga vieokameror så blir det långt dyrare än vad jag tror att ni/du har råd att betala. Det tycks vara rätt långa avstånd och det krävs således rätt mycket lång kabel (antagligen fiber) och tillhörande utrustning, bildmixer etc. Att köra över trådlöst är ändå dyrare.

1. Hur stort är området (lång är banan).

1,5. Hur långt skulle man behöva dra kabel för att nå varje station?

2. Vart skall videon som smalas in ta vägen, ut på nätet, på storbild eller både och?

3. När, sommar eller vinter?

4. Finns där internet-anslutning till banan?

5. El, finns det lokal el i närheten och om man skall dra elkabel till varge station finns det då något slags eluttag närmare än start/mål?

 

 

Svårt att säga hur mycket det skulle gå på men säg att banan håller sig inom 500m och att det både skall till en storbild som går att titta på under dagen utomhus på sommaren samt även ut på internet (krävs någon slags lokal snabb internetförbindelse) så skulle jag säga att det i absolut lägsta fall skulle gå på tja 200 000sek exkl moms och det är lågt räknat. För ett professionellt OB-företag likt Mediatec m.m. blir det nog betydligt dyrare. Men man kan ju alltid höra med dem: Products & Services - Mediatec Group

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack Pontus!

 

jo sådanna här projekt har en tendens att kunna dra iväg:)

 

Banan är a 1km lång med 9 mål uppsatta,

i vissa områden är det tätare medllan målan så på en 100-300m sträcka kan de vara mellan 1-4 tavlor. och sen har vi delar som är transportsträckor.

måste kabeln gå i en slinga eller drar man en lina till varje station?

 

Iförsta hand vill vi att publiken ska kunna följa ryttarna runt hela banan. då likeheten mellan sidskytte och de här är väldigt stort, ekipaget lämnarstarten sen ser man dom inte förens i mål..

men att få upp det på nätet, antingen Live eller i efterhand hade vart riktigt bra! det är väll ett Primärt/sekundärt mål också

 

Internet anslutning är något jag måste kolla upp, vad är det för hastighet man rekommenderar?

El är också något jag måste kolla upp, jag vet att det finns vid start/mål området men hur det är runt banan de måste jag kolla upp!

 

Mvh Emil

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Att sända Live: menar du för publiken på plats (storbilds-TV) och/eller live över internet?

 

Det senare kan jag lite om, och det är tyvärr både dyrt och komplicerat om man vill kunna garantera en viss kvalitet på en livefeed. Vilken videokvalitet förväntas levereras, och hur? Svaret på den frågan avgör hur mycket bandbredd som krävs. Är det här långt ut i skogen kanske uppkopplingen får problem med latency också, fast vem vet, det kanske ligger fiberuppkoppling i närheten. Men, detta är ju bara en av många förutsättningar som behöver planeras och budgeteras.

 

Vill man köpa sig till förenklade mellanlösningar finns den här typen: Mobile Webcasting

 

Men om man är beredd att tulla på kvalitén, t ex måste hålla en låg budget... Då finns utrymme för kreativitet istället ;-)

 

Är det bra 3G/4G-täckning vid banan? Då kanske en lösning likt Bambuser.com vara av intresse, även med mobiltelefonkameror. Prova kontakta Bambuser, visa vilket coolt event du letar efter en lämplig lösning för! Jag både tror och hoppas du får bra respons, åtminstone handfasta tips (eller rent av sponsring!).

 

Kanske kan nyare generationers åtelkameror för jakt, som reagerar och spelar in på rörelse, vara en grej att testa för dokumentering/mediabevakningen. De är byggda för att tåla alla väder, och kan fungera som ett komplement, samtidigt som man drar ner på behovet av folk som täcker alla baser.

 

Fortsätter vi på avdelningen Spåna Kreativt vore den här typen av tävling skitcool att kunna se klipp med aerials-vyer från quadcopters: Aerial Video Showreel 2012 ZAxis In Association with Quadcopters.co.uk on Vimeo

Har dock ingen aning om hur det funkar ihop med hästar. Och det verkar vara något skogiga partier för att kunna täcka hela banan. Finns folk att hyra som bättre kan bedöma lämpligheten.

 

Eftersom det ser ut som man skjuter både framåt och bakåt antar jag att det av säkerhetsskäl inte är OK med en person på t ex en MTB eller elmoped, som följer en tävlande med en GoPro-kamera. Annars skulle man fått in material den vägen också, och inte bara förstapersonsvy från en hjälmkamera.

 

Om du har någon kontakt på en sportredaktion kanske du kan få bra tips därifrån om produktion- och distribution.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...