Gå till innehåll

Johan Andersson Ögonblicket NY Synopsis


byllan

Recommended Posts

Jag tror att du gör ett stort fel här, byllan.

 

Jag känner igen ditt beteende, eller snarare agerande då jag själv gjorde samma sak när jag var yngre (och gör så klart ibland nu också, fast nu vet jag om det),

och det är att du vill skynda på saker och ting. Som nu. Du kan så klart inte vänta med att få din film producerade och komma upp på vita duken. Det är vad som driver

dig till att skriva just nu. Skriva, skriva, skriva. Det blir ingen kvalité, utan snarare mer "äh, det blir såhär så länge" och sedan ut med skiten för att få feedback. För det

är ju något man vill ha. Feedback. Du fick jättebra feedback i din förra tråd och jag kommer helt ärligt säga nu här att du inte tagit emot kritiken. Alls. Du har ett bra

driv för att skriva, men du kör i blindo. Du vill snabbt ut med en ny synopsis för att få ny feedback, och det fungerar tyvärr inte riktigt så i den här branschen.

 

Som jag ser det nu så är för det första din synopsis väldigt dåligt skriven. Du är bra på att måla upp vad som händer, men du måste bli bättre på att sammanfatta saker

på ett snyggt sätt så att det ser säljbart och proffsigt ut. Sedan känner jag att dom här filmerna görs det alldeles för mycket av. Man vet liksom från början till slut vad som

ska hända. Det kanske bara är jag och mitt hat gentemot svenska deckare, men när du hade fått in den där tjejen från ingenstans så blev jag inte ett dugg förvånad då jag

liksom visste redan innan att det skulle hända någonting som bara var taget ur luften.

 

Jag vill att du tar åt dig av detta och det första jag vill att du gör är att du tänker typ såhär:

 

Vad vill jag förmedla med filmen?

 

Har det här gjorts förut?

 

Okej, men vad kan jag göra för att sticka ut?

 

Osv, osv. Var självkritisk!!!

 

Som jag säger till många andra så skriver jag inte det här för att såga och såra. Jag vill bara berätta för dig hur det ser ut ur, i alla fall, mina ögon.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan säga att manuset är betydligt mycket bättre än synopsis. Om jag ska vara ärligt så hatar jag att skriva en ren synopsis men man måste för att få bra feedback på saker och ting. Nästa gång jag har en ny film ide kommer min synopsis vara bättre än den förra haha...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kommer ändå aldrig i hela mitt liv lägga upp mitt manus. Mina ideer tycker jag om så mycket jag lägger upp synopsis det är ett måste men manus nej, så tyvärr!

 

Ska man se det krasst så har du redan lämnat ut idén med synopsis. Och om jag skulle skriva ett eget manus baserat på ditt synopsis så har du inte mycket att säga till om. En idé är inte värt någonting. Det är i manuset jobbet och pengarna ligger.

 

Om jag däremot tar ditt manus och filmar så har jag snott något som du kan kräva ekonomisk kompensation för.

 

Hur ska du kunna få folk att läsa när du är så rädd för att någon ska sno det?

Hur ska du någonsin få veta om det du skriver är bra?

 

Jag tittade på din annons. Du talar om att du inte är jätteduktig på att skriva manus och talar dessutom om att du är rädd att den som är intresserad köpare ska stjäla det. Om du gick in i en affär, skulle du uppskatta att ha en väktare i släptåg? Du skulle aldrig gå in i en affär som förutsätter att du stjäl. Om du dessutom talar om att varorna är dåliga. . .

 

Ett bra manus är värt att spridas.

 

Det stjäls dessutom väldigt lite i branschen. Helt enkelt för att det enda du har är ditt rykte. Dåligt rykte kan sänka vilken producent som helst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hoppas ni gillar det ge feedback :D

 

 

En kompakt text utan dess like. Hart när omöjlig att läsa, men jag gjorde ett försök ändå. Hittade repliker, stavfel och grammatiska fel. Slutet kändes väldigt konstigt, kändes inte som ett slut. Nu var texten väldigt svårläst, men jag kunde inte plocka ut storyns olika faser/akter/vändpunkter alls. Det var bara ett långt ostrukturerat flöde i mina ögon.

Länk till kommentar
Share on other sites

Helt riktigt. Även om det tyvärr innebär att det man ombeds läsa hamnar väldigt långt ner, så är det ändå lättare att hålla ordning på än tre trådar med olika versioner.

 

Nu har jag inte läst reglerna, men i o m att det är en synopsis (två) och ett manuskript så borde man ju kunna separera dessa två?

Länk till kommentar
Share on other sites

Formatmässigt sätt så skulle jag starkt rekommendera att du använder ett program för manusskrivande, som t ex Celtx. Manuset var ganska svårläst som det var nu. Din scenindelning med 1:1, 1:2 har jag aldrig sett förut och känns ganska onödig. Man brukar ofta ha tumregeln att en scen är något som du kan filma utan att flytta kameran. Gå på det kort och gott.

 

Titelsidan var lite avskräckande eftersom den inte såg så standardmässig ut. Jag tycker titeln är lite märklig dessutom.

 

Du beskriver väldigt målande och det skulle passat utmärkt i en skönlitterär text, men är alldeles för detaljerad för att fungera i ett filmmanus. Ta bara med det som verkligen behövs för att berätta historien. Som det är nu finns det med väldigt noggrant beskrivet, men vi får faktiskt veta väldigt lite om huvudpersonen, förutom att han har ett välstädat kök.

 

Varför har han en skuld? Varför tror han att kompisen har en miljon att låna honom? Det är väl inte direkt normalt att tro att kompisen är villig att låna de summorna, ens om de skulle ha dom. Varför skulle vi bry oss om att han har en skuld? Vad finns det hos honom som vi kan känna igen och ta till oss? Att bara presentera en skuld utan att ge ett skäl till den väcker inga sympatier hos mig. Att han sedan så lätt går med på att begå brott för att kunna betala tillbaka känns omotiverat. Vad är risken om han inte betalar jämfört med risken att åka fast? Vi måste få veta och förstå.

 

Sen känns inte bankrånet så realistiskt. Det är inte direkt smart att knata in på en bank med vapen och tro att man får stora pengar. Åtta miljoner får ingen med sig från en bank idag.

 

Jag saknar driv i historien. Det händer ganska mycket som inte känns som att det för historien framåt. Som en faktiskt beskrivning av vad som hände, snarare än ett filmistiskt berättande. Han träffar sin dotter och det går lång stund innan han får ur sig varför han ville träffa henne.

 

Jag skulle också gärna se lite djupare karaktärer. De känns väldigt ytliga och jag får ingen känsla för dem. Inget som gör att jag bryr mig eller engagerar mig.

 

Att vara pank i desperat behov av pengar är något som många kan relatera till, så det är något du definitivt kan bygga vidare på med att han blir kriminell, men då måste vi förstå varför. Börja gärna historien tidigare så att vi förstår vad som leder till att han så desperat behöver pengarna.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har jag inte läst reglerna, men i o m att det är en synopsis (två) och ett manuskript så borde man ju kunna separera dessa två?

 

Jag skulle inte ha bankat på den som gjort så, för det är fullt begripligt att dela på det också, men det är i längden bättre att behandla en story per tråd. Man kan ju redigera sitt första inlägg och säga att det finns nyare versioner längre ner (men inte ta bort den första versionen).

Länk till kommentar
Share on other sites

någon feedback på manuset kanske?

Jag tror inte någon orkar läsa igenom hela med tanke på felformateringen och din bristande manusförfattarförmåga (Sånt kommer med tiden däremot så oroa dig inte). Tycker du bör ta åt dig av kritiken du fått först och främst och försöka arbeta upp ett nytt utkast av manuset - Nu när du har Final Draft bör det ju vara enklare :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...