Gå till innehåll

Var skicka sin manus?


spektra

Recommended Posts

Jag kan inte svara på Spektras fråga, men skulle också vilja passa på och fråga om man kan skicka in filmer till tex. SVT för att få dem visade...

Om man bara skickar in ett manus, bestämmer då bolagen vem som ska regissera eller får man bestämma det själv som manusförfattare??

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Adam88]Jag kan inte svara på Spektras fråga, men skulle också vilja passa på och fråga om man kan skicka in filmer till tex. SVT för att få dem visade...

Om man bara skickar in ett manus, bestämmer då bolagen vem som ska regissera eller får man bestämma det själv som manusförfattare??[/citat]

 

Du kan ju alltid säga att du vägrar att sälja ditt manus om du inte får bestämma vem som ska regissera det och dem kan ju alltid bestämma sig för att inte köpa ditt manus. Dem köper det av dig och sen gör dem vad dem vill.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=spektra]Ska nu börja skicka min synopsys till ett antal produktionsbolag. Har ni tips till några seriösa bolag som tar emot idéer? Tänker skicka till så många som möjligt.[/citat]

 

Jag har ingen aning om vilket typ av manus du har skrivit, och hur stort eller litet det är, men jag kan rekommendera dig att snacka med någon i samma situation som du (vill säga om du är amatör). Alltså hitta någon nykläckt eller självutnämnd regissör som är villig att producera filmen. Sök på filmfestivaler eller sajter som denna...

Länk till kommentar
Share on other sites

jag svarar väl exakt samma som jag gjorde när du frågade precis samma sak i en annan grupp. :-)

 

skicka det till ditt "regionala resurscentrum" så får du nog hjälp med såväl utveckling som att hitta producenter, eller kolla vilka produktionsbolag som gjort liknande saker tidigare och ring dem.

 

tillägg ang svt: de tar generellt ej emot manus. du måste ha ett produktionsbolag först. vem som ska regissera är som någon sa helt och hållet en förhandlingsfråga. är du debutant får du sannolikt inte välja, om du inte tänkt regissera själv, för det har de relativt mycket respekt för.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=raoul _duke]Det kan vara svårt att få ngn att nappa på en synopsis.

Försök att skriva ett manus eller ännu bättre,gör en roughcut av din idè och skicka in den...[/citat]

 

Hur gör man en rough cut av en idé? Rough cut är väl en term som klippare använder. Du är nog ute efter rough draft. Förlåt att jag är jobbigt. (-:

 

Man skickar först en synopsis och sen om dem är intresserade ringer eller skriver dem för att tala om att dem skulle vilja läsa manuset. Det är min uppfattning om hur det går till iaf.

Länk till kommentar
Share on other sites

SVT är nog inte den bästa vägen att gå i början om det är långfilmsmanus vi pratar om. Vad jag vet finansierar dem ibland filmer (fast bidrar inte med några stora summor). Men det är väl producenten som tagit sig an ditt manus som går den vägen isf. Skicka till Memfis och Sonet.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Usarpe89]det är väl knappast så enkelt att man slår upp SVT i telefon katalogen?:)[/citat]

jo varför inte? inte svt i första hand dock, av olika skäl som alla nämnts i den här tråden och den andra exakt likadana. ;-)

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Usarpe89]Tänkte bara fråga, jag såg att det står "INT" eller "EXT" i början på manus, vad betyder det? Kollade i filmskolan men hitta inget (orkade inte leta så noga:))[/citat]

 

 

Är ledsen, men ska du skicka in ett manus som någon vill ta emot så är det nog ganska viktigt att du vet vad INT och EXT betyder... ;)

Det är väl en av de viktigare grundstenarna i manusskrivande... :)

 

INT - Betyder (min översättning) att scenen utspelar sig inomhus.

 

EXT - Betyder motsatsen. Att just den scenen utspelar sig utomhus.

 

Läs filmskolan NOGA om du vill lära dig skriva manus som du kan skicka någon stans är ett tips från mig..

När du kan reglerna och vad saker och ting betyder så kan du ta ut svängarna och exprimentera lite... ;)

 

Hade gött! Och lycka till!

 

Adam

Länk till kommentar
Share on other sites

det var det jag gissade på:) (interior, exterior) men som sagt ska jag isf skriva ett HYFFSAT manus och det kommer ta sin tid...Har börjat pilla på ett test manus som är rätt sjukt men det får funka....lägger upp det sen så folk kan peka ut fel åt mig:)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Usarpe89]Tänkte bara fråga, jag såg att det står "INT" eller "EXT" i början på manus, vad betyder det? Kollade i filmskolan men hitta inget (orkade inte leta så noga:))[/citat]

 

INT betyder interiör, EXT betyder exteriör. Alltså inomhusscener och utomhusscener. Ponera att scen 3 i manuset utspelar sig utanför en bensinmack (dagtid) så kan det låta så här-

 

3. EXT. BENSINMACK - DAG

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha, jag är fullt medveten om att jag rakt av är förjävlig på manus och inte vet et skit, så jag har absolut inte något emot skarp kritik:)

 

Final cut - Det har adam88 redan förklarat men stavas det verkligen med ö? Det är väl taget från engelska?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Usarpe89]Haha, jag är fullt medveten om att jag rakt av är förjävlig på manus och inte vet et skit, så jag har absolut inte något emot skarp kritik:)

 

Final cut - Det har adam88 redan förklarat men stavas det verkligen med ö? Det är väl taget från engelska?[/citat]

 

På engelska heter det interior och exterior men på svenska heter det interiör och exteriör.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...