Gå till innehåll

Upphovsrätt


anders10

Recommended Posts

[citat=viktor_j]Om det gäller ett privat semester foto, gäller 50år efter det att bilden är tagen.[/citat] Nej, 70 år efter upphovsmannens bortgång.

 

Det är helt okay att använda mozarts musik, men du måste spela den själv eller ha avtal med den som spelar. Något som kallas "framförandet" har man också upphovsrätt till. Exempel är "When The Saints Go Marching In" där upphovsmannen har varit död i minst 70 år. Det är fritt för dig att använda den sången, men du får inte använda Loise Armstrongs inspelning eftersom Luis Armstrong har upphovsrätten för framförandet. Så man kan inte kila ner till skivaffären och köpa mozart tyvärr. Men, om musikklasserna i musikskolan spelar mozart är de kanske enklare att göra deal med?

Länk till kommentar
Share on other sites

En enkel metod annars kan vara att leta upp en MIDI-fil med låtarna ifråga & personliggöra dom lite.

KAN ha fel, men vad jag vet så räknas sånna som noter.

Men då måste du åsså vara helt säker på att filen verkligen är efter noterna åsså, finns många som scannat av noterna rakt av & översatt till MIDI.

Blir inte samma ljudkvalitet & känsla som om nån spelade själv, men musiken blir den rätta :-)

...just ja, var noga med att det är tydligt att filen du hämtar tillhör sk Public Domain, det vill säga är helt fri. Brukar stå på hemsidan.

 

Det är dock ett ganska tråkigt arbetssätt, kan du få någon att spela för dig så blir resultatet (för det mesta) mer levande.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Men ponera att man använder sig av Beethovens Femma framförd av någon brittisk orkester, hur kan de påstå att det är deras framförande man använt och inte någon annans? De mesta framföranden av klassisk musik låter samma. Så om man inte ger de credit för det kan de väl aldrig vara säkra?

Länk till kommentar
Share on other sites

Mja, klassisk musik är inte så trivial att spela och blir inte riktigt exakt lika var gång man spelar stycket. Sen har säkert var dirigent sin tolkning hur det borde låta så det lär inte vara så svårt att gämföra inspelningarna och konstatera att de är samma. Det finns säkert nån elektronisk utrustning som kan gämföra ljuden. Om man är lite vårdslös med utrycken är det lite som att sjunga, det blir inte riktigt exakt var gång.

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns det några som helst undantag som träder i kraft efter att man själv har ändrat ett verk?

 

Vad jag menar är om man till exempel tar ett befintligt stycke musik och mixar det lite och lägger på lite reverb eller annan/andra valfria effekter så att verket knappt känns igen, hur fungerar lagarna då?

 

Finns det någon sådan gräns? eller är allt upphovsrättsskyddat material olagligt att överhuvudtaget röra i samband med offentliga visningar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är inte förbjudet/olagligt att befatta sig med upphovsskyddade verk. Det är olagligt att använda dessa utan upphovsmakarens medgivande. Medgivandet/avtalet kan vara mot ersättning eller utan ersättning helt enligt den överenskommelse man gör med upphovsmakaren.

 

Det jag tror händer med ett verk om man byter ut tillräckligt många toner är att det blir tillräckligt unikt för att kallas eget verk. Fast, jag tycker (utan att vara musikkunnig) att om man klarar av att byta ut många toner i ett musikstycke så klara man också att skriva ett helt nytt verk. Att lägga eko eller reverb på ett verk är inte att modifiera befintligt verk så det blir ett nytt verk.

 

Jag kom föresten på ett lite moderna exempel på final_cuts fråga om bethovens femma. Alla som hört en cover av ett annat band hör ju att det låter olika. "Killing me softly" låter ju väldigt olika gämfört med "sången han sjöng var min egen".

Länk till kommentar
Share on other sites

-prata med någon som gör musik i stället -bestäm vad som skall gälla: tex att det är ok att använda musiken så länge ni ger cred till upphovsmännen och det inte är en komersiell produkt.

-kolla vilka som spelar in grejjer i din närhet...eller på nätet...

/Hwagang

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

tjena.

jag håller på med en film där all musik i princip är klart ifrån svesnak artister.

 

men till introduktionen av filmen skulle jag hemskt gärna vilja ha en lite kändare låt. den passar in på precis allt och skulle bli perfekt.

 

mrs. robinson med simon and garfunkel.

det är sony som har rättigheterna tror jag. så till den stora frågan. tror ni att det finns en möjlighet att vi kan ha den här låten? om vi försöker kontakta sony eller nån kommer dom ens bry sig i oss?

är det nån som tidigare fått använda en känd låt i sitt projekt och vet hur man kan gå till väga? ska man föröska ringa dom elelr skicka e-mail?

 

projektet är en actionsportfilm på 30 minuter. som ska säljas i cirka 30 exemplar på dvd-r skiva. ej i vinstdrivande syfte.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...