Gå till innehåll

VFX Bilder till långfilm - ColorSpace strular - After Effects


PabloFernandez

Recommended Posts

Hej alla.

 

Jag var VFX supervisor på långfilmen Dom Skulle Vilja Vara Som Oss

Jag har gjort nästan alla bilder i Nuke men dom få som jag gjorde i AE strular jättemycket.

Det är färgen som inte matchar. Dom har filmat på Alexa och jag vet inte riktigt vad jag ska välja som color space för klippet och kompositionen. Verkar som att Nuke är lite smartare där och på nått sätt behåller original färgerna men AE ändrar det lite och om jag jämför min rendering med originalet så matchar inte dom. Min rendering är lite blåare.

 

Nån som kan hjälpa mig att lösa detta?

 

Stor tack.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle jättegärna göra det men dom som klipper filmen sitter med Final Cut och dom påstår att dom inte kan ta in bildsekvenser.

 

Ok. jag ska förklara mer detaljerad.

 

Jag har fått Alexa Materialet som är filmad i ProRes 444

 

Jag tog in det i Nuke och där ändrade jag från den förinställda deafult (gama 1.8) till sRGB eftersom det var det som var närmast råmaterialet.

 

Sen exporterade jag ut sekvensen med en write node och där valde jag sRGB oxå och exporterade som TIFF sekvens.

 

Sen hörde regissören av sig och ville ändra en liten grej i slutet.

Då tog jag in sekvensen i After Effects och gjorde ändringen och sen exporterade jag ut till en quicktime animation.

 

Och när han lägger in den i sin sekvens så matchar inte färgerna längre.

 

Dom kör mac och jag, som ni kanske vet (superbygget) kör PC-Windows 7

 

Nånstans i pipen har nått gått åt helskotta...

 

Edit: Jag har nu tagit bort After Effects ur ekvationen. Gjorde om dom sista ändringarna direkt i Nuke.

Tyvärr har inte det löst problemet. Så om nån vet hur jag ska ställa in Nuke för att behålla färgerna från Alexan så kommer jag att vara för evigt tacksam.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...