Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 12/10/2004 in all areas

  1. Vi har nu infört karma. Det är ett mått på hur en medlem har uppfört sig på forumet. Desto högre karma - desto bättre har medlemmen uppfört sig och blivit omtyckt av de andra medlemmarna. Läs mer information om karma
    4 points
  2. Vi kan ju börja med att klargöra vad det handlar om. EU-parlamentet har antagit en skriven åsiktsförklaring som innebär att datalagringsdirektivet skall utökas till att omfatta sökord på söktjänster. Datalagringsdirektivet, som redan har implementerats av flera EU-länder men än så länge inte av Sverige, är till stor del Thomas Bodströms skapelse och innebär att information skall sparas om vem du ringer till, var du befinner dig när du ringer, vilka du skickar sms till samt information om e-post och internetanslutningar. Den borgerliga regeringen vill implementera direktivet men väntar till efter valet för att inte göra det till en valfråga, vilket enbart skulle gynna Piratpartiet, då de är de enda som på ett trovärdigt sätt protesterar mot det. Men för att återgå till vad den aktuella åsiktsförklaringen innebär: det rör sig inte om ett konkret lagförslag utan är helt enkelt en uppmaning till kommissionen att (via ministerrådet antar jag) komma fram till ett konkret förslag till lagstiftning. Än finns det följaktligen möjlighet att bekämpa idiotin. Eftersom det inte rör sig om ett konkret lagförslag går det inte heller att säga så mycket om innehållet, men som det är skrivet handlar det alltså inte specifikt om Google utan om söktjänster i allmänhet. Samtidigt hävdar initiativtagaren till deklarationen att det inte alls handlar om söktjänster, utan att han vill förbjuda anonymitet på internet! Ständigt detta prat om att den som har rent mjöl i påsen inte har något att oroa sig för! Det finns för många principiella invändningar mot det argumentet för att jag skall orka lista dem nu, så vi nöjer oss för stunden med en mer konkret invändning. Om du använder forumets sökfunktion och söker på ordet "barnporr" så hittar du sju trådar. Naturligtvis innehåller dessa trådar ingen barnporr, utan endast diskussioner kopplade till ämnet. Anser du att den som söker på ordet är suspekt och förtjänar att få sin dator beslagtagen och genomsökt? Anser du över huvud taget att sökningen säger något om den som gjorde den? Hur mycket "nytta" tror du verkligen att övervakning av sökord skulle göra? /Jakob
    3 points
  3. [citat=Sandra]...kan reglerna och vet hur du ska tillämpa dom, då kan du börjar exprimentera med dom. Och göra nya oväntade och extrema saker - därför att den historia som du just då skriver - gör sig bäst på det sättet.[/citat] Helt rätt enligt mig med. Man kan göra extrema och oväntade saker utan att göra åverkan på mallen. Men en sak jag inte begriper; Varför skall man som nybörjare ständigt fullständigt strunta i mallar och färdiga kunskaper man lätt kan läsa i en bok, kunskaper som snudd på garanterar en någolunda hygglig film? Samma nybörjare kan inte skriva utan att ladda ner en manusmall till word eller måste ha magic skript writer (eller vad nu programmen heter?). Att följa manusmallen verkar de flesta ha fattat, men att följa drama-mallen, nehej, det går inte för sig. Samma typ av nybörjare hetsade upp sig i en annan tråd här på forumet och menade att festivalfilmer är skittråkiga eller skitdåliga. Varför är festivalerna skittråkiga tror ni? Denna diskussion är inte ny. Jag känner igen samma snack när jag i 20-årsåldern försökte måla tavlor. Alla nybörjare sket i att om man blandade gult och blått blev det faktikst grönt. När allt blev grå-svart satte man igång att kritisera erkända och duktiga nutida konstnärer. Inget nytt under solen. [citat=Sandra]... Det är ingen slump att den har funkat i 3000 år. Det finns flera exempel på dramatiker som har försökt ändra det här och provat upplägg i fem akter och sju aktar och massor av olika vägar. Men vi står kvar med denna modell. Och det är för att den är universiell och tilltalar folk. [/citat] Universell vete katten, men åtminstone bra nära i vår västerlänska värld. Men för oss här på forumet är det hårklyverier. [citat=Sandra]... Att skriva över huvud taget är svårt.[/citat] Om det vore lätt skulle vi slippa alla skitfilmer på bio. Då borde det enbart komma superbra filmer.
    3 points
  4. Tänkte att vi kunde hjälpa varandra genom att samla ihop länkar till sidor där man kan få tag i sånt som kan behövas. Masker, smink, blod, vapen, kläder osv Militärt http://www.garderoben.se - Kläder, utrustning, vapen m.m http://www.armyshopen.se/ - Kläder, utrustning, flaggor m.m http://www.modelguns.co.uk/ - Vapen http://www.sofmilitary.co.uk/reenactors/ - WWII, Vietnam, USA http://www.military-antiques-stockholm.com - WWII http://www.paratrooper.fr/index.php?language=en - Kläder, vapen, uniformer m.m http://rodastjarnan.com/ - Kläder, vapen, flaggor m.m Medeltid/Fantasy http://www.spqr.se/ - Utrustning från antiken, medeltiden och renässans http://www.gavelins.com - Utrustning från Asien och medeltiden http://www.nidingbane.se/ - Utrustning för vikingatid/medeltid/pirater http://www.svartakatten.com/ - Kläder, tyger, vapen och rekvisita http://www.kovex-ars.cz/index.php?jazyk=A&platidlo=EUR - Vapen och rustning http://www.jelldragon.com/ - Utrustning för vikingatid Replikor http://www.cinemareplicas.com - Film Mask/Rekvisita http://www.eksons.se - Stort utbud. Värt en titt http://www.maskspecialisten.se - Masker, smink, blod m.m http://www.thehorrordome.com/ - Masker, kroppsdelar, kläder m.m Företag http://studion.mapont.se/ - Maskspecialisten http://www.rubomdesign.se/ - Designar, bygger och färdigställer rekvisita http://www.attributmakeriet.com/ - Attribut och rekvisita http://www.rekvisitadatabasen.com/ - Hyr rekvisita http://www.sminkochperukmakarn.com/main.htm - Smink, peruker m.m Gör det själv! http://www.ungafakta.se/pyssel/lajv/ - Lär dig göra masker, svärd och kläder http://www.sticktowhatyouknow.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1021 - How to make a dead guy 101 http://kinn.com/ - Alginat, gips, silikon m.m. Uppdaterat: 20 april 2007
    2 points
  5. Redigering i allmänhet & klippmetodik [thread=11824]Vilka redigeringsprogram använder proffsen?[/thread] [thread=13247]Hur redigerar man? Från videokameran till färdig film[/thread] [thread=9112]Hur klipper ni era filmer? Långa eller korta klipp etc?[/thread] [thread=9322]Hur gör man en bröllopsfilm? Klippning, filmning?[/thread] [thread=10075]Bästa arbetsgången för att redigera mycket video?[/thread] [thread=9929]I vilken ordning ska man redigera ljud, bild, texter och effekter?[/thread] Capture/import/batch (fånga video) [thread=11187]Jag kan inte fånga video med USB-kabel?[/thread] [thread=7770]Jag får dålig kvalitet när jag fångar video till redigeringsprogrammet[/thread] [thread=7770]Vilket är bäst för att fånga video: USB eller Firewire?[/thread] [thread=10243]Hur ställer jag monitorn efter en färgbalk?[/thread] Överföra analog video till datorn [thread=14157]Överföring S-VHS till datorn?[/thread] [thread=12239]VHS->Digitalt på bra sätt[/thread] [thread=23647]Video8 till digitalt - frågor[/thread] [thread=13856]Hur får ni er analoga signal till datorn?[/thread] Stillbilder [thread=9597]Vilken bildstorlek för stillbilder som ska infogas i video?[/thread] [thread=9802]Flimrande stillbilder, TV-säka färger och horisontella linjer som flimmrar[/thread] Filmlook: Få video att se ut som film [thread=8740]Hur får jag filmlook på det jag filmat?[/thread] Se också [thread=5089]Biokänsla[/thread]. [thread=4144]Bästa knepen för att få en snygg film?[/thread] [thread=9325]Redigera video utan att mista kvalitet?[/thread] [thread=7437]Hur får man bilden från video att se ut som på film?[/thread] [thread=7374]Läs om en hembyggd 35 mm-adapter för videokameror (möjlighet att använda filmobjektiv på videokameror)[/thread] [thread=9698]Hur får jag nyinspelad video att se gammalt ut?[/thread] Klippa i HD/HDV [thread=9356]Hur visar man HD-film, förutom från HD-kameran?[/thread] [thread=9250]Vad krävs av datorn för att redigera HDV?[/thread] [thread=5747]En lägesrapport om HD, mycket läsvärt[/thread] (videoteknik) [thread=9841]Klippa HDV i Vegas[/thread] Greenscreen/bluescreen Det finns beskrivet i [thread=9520]FAQ:n för digitala effekter och compositing[/thread]. Färgkorrigering (color correction) Vad är färgkorrigering? [thread=14598]Hur färgkorrigerar man på bästa sätt, hur fungerar vektorskop och IRE?[/thread] [thread=11172]Hur får jag bilden i gråskala, med detaljer i färg?[/thread] [thread=8500]Är After Effects eller Premiere Pro bäst på color correction?[/thread] [thread=4827]Min bild har blivit för blå! Hur åtgärdar jag det med color correction?[/thread] [thread=5889]Hur kalibrerar jag min datormonitor för arbete med färger & color correction?[/thread] [thread=6444]Hur får jag bilden mörkare? Hur får jag den mer lik nattljus?[/thread] Interlace/deinterlace ("ränder" på filmen) Vad är interlace? [thread=1410]Ränder i filmen, vad beror det på?[/thread] [thread=7802]Jag har filmat av en 16 mm-film projicerad på duk med en dv-kamera och får ränder? Deinterlace?[/thread] [thread=7895]Hur gör jag deinterlace med pluginen Twixtor?[/thread] [thread=1166]Ska jag filma progressivt eller interlaced? Eller ska jag ändra det i redigeringen?[/thread] Redigeringsprogram [thread=18377]Lista på gratis videoredigeringsprogram[/thread] [thread=6461]Vilket redigeringsprogram är bäst?[/thread] [thread=1449]Vilket redigeringsprogram ska jag välja?[/thread] [thread=12262]Vilket nybörjarprogram ska jag välja?[/thread] [thread=9187]Vilket redigeringsprogram kommer man längst med, om man vill göra spelfilm?[/thread] [thread=5580]Finns det redigeringsprogram som är open source?[/thread] [thread=10956]Jag har Pinnacle Studio nu, men vill skaffa ett bättre med dvd-bränning - vilket ska jag välja?[/thread] Vanliga videoredigeringsprogram Apple Final Cut Pro. Apple revolutionerade branschen med billiga redigeringsprogram som klarade av lika mycket som de dyra. Final Cut Pro (förkortat FCP) är ett väldigt kompetent program. Apple Final Cut Express. Eller bara FCE. En lite mindre variant av storebrodern Final Cut Pro. Perfekt om du inte behöver alla funktioner i Pro-versionen och vill ha ett lägre pris. Det går utmärkt att uppgradera senare om du vill det. Adobe Premiere Pro. Adobes största fördel är integrationen med compositingprogrammet After Effects. Adobe Premiere Elements. Man kan kalla Premiere Elements för en lillebror till Premiere Pro. Det är ett nedbantat program för nybörjaren med låg prislapp. Avid. Avid är ett företag som tillverkar mängder med redigeringsprogram för olika ändamål för professionellt bruk. Avid brukar anses vara standard i branschen. I produktfamiljen finns bland annat Xpress, Newscutter, Symphony, Media Composer och Liquid (som förvärvades av Pinnacle). Pinnacle. De köptes upp av Avid under 2005, men deras produkter finns fortfarande kvar hos Avid. Canopus Edius. Edius finns i två versioner; Pro och Broadcast. Båda varianterna klarar att blanda olika format och klippa i HD. Gratis videoredigeringsprogram Lightworks. Ett professionellt redigeringsprogram som blivit open source. Finns för Windows, men kommer så småningom även till Mac OS och Linux. Apple iMovie. Lättanvänt redigeringsprogram för nybörjare som endast fungerar på Macintosh. Windows Live Movie Maker. Lättanvänt redigeringsprogram från Microsoft för nybörjare som fungerar med Windows. Cinelerra. Har du Linux är Cinelerra ett bra val, och dessutom gratis. Programmet gör i huvudsak tre saker: capture, compositing och redigering av ljud och bild. Kdenlive. Videoredigerare För KDE. OpenShot. Det hittills yngsta redigeringsprogrammet för Linux. Datorkrav för att redigera video [thread=30746]Hur lagrar man bäst STORA mängder video på hårddiskar?[/thread] [thread=5711]Mac eller PC för videoredigering?[/thread] [thread=9281]Vilken dator ska jag köpa för videoredigering och arbete i After Effects?[/thread] [thread=9250]Vad krävs av datorn för att redigera HDV?[/thread] [thread=9084]Vilka delar behöver jag för videoredigering om jag ska bygga datorn själv?[/thread] [thread=11862]Redigera video på bärbar dator?[/thread] [thread=12979]Adobe och Windows Vista - Officiellt dokument[/thread] Become a digital video editing guru using Linux tools (engelska) Adobe Premiere Pro/Elements [thread=9297]Bilden hackar i Premiere 6.0[/thread] [thread=8586]Kan inte ansluta och tanka in Panasonic NV-GS55 till Premiere Elements[/thread] [thread=10132]Systemkrav för Premiere Elements[/thread] [thread=12498]Minimal kvalitetsförlust mellan program?[/thread] [thread=12392]Tappar man kvalitet genom att flytta video mellan Premiere Pro och After Effects?[/thread] [thread=10334]Hur du döljer ansikten i Premiere Pro 2.0 och 1.5[/thread] (guide av Rogge) Adobe Premiere Pro FAQ (ppro.wikia.com) Artiklar/allmänt Videoredigering på dator. Vilka redigeringsprogram finns det på marknaden, och hur fungerar ett redigeringsprogram i allmänhet? Konsten att klippa film. De konstnärliga sidorna förklaras och hur man berättar med bilder, tidsförkortar, klipper upp stämning och flyt m.m. Digital Video Editing Guides FAQ (videoforums.co.uk). Vanliga frågor som kommit in till ett engelskt videoforum. Linjer på bilden, bästa kameran, bästa programmet etc. Fler artiklar om Videoredigering i filmskolan på Voodoo Film. Specialeffekter Specialeffekter diskuterar du i vårt forum för Specialeffekter (för effekter på inspelningsplatsen) eller forum för Digitala effekter och compositing (för effekter i datorn).
    2 points
  6. Några ödmjuka förslag, 1. Lär dig att SE en film. (Analysera struktur och innehåll, vad som är bra och dåligt) 2. Retorik - Öva på att berätta. (Lyssna på bra berättare och olika upplägg) Berätta sedan en historia för andra på ett sätt, nästa gång ett annat och ta till dig responsen. Pröva på alla sätt, muntligt, skriftligt, film... Slå upp på wikipedia om någon aspekt är oklar, man ska aldrig vara rädd för att ställa frågor även om man känner sig dum. 3. För att lära dig att göra film, måste du göra film. Fixa kamera, ragga likasinnade - filma! 4. KRITIK! Självkritik, du måste själv se vad som är dåligt i dina filmer för att göra en bättre film nästa gång. Du måste vara öppen och verkligen lyssna på kritik, oavsett hövligt eller hur ohövligt den än framförs så är rätt svar alltid ödmjukt och ett tack! Du sållar alltid själv ut ensam efteråt vad du tycker är vettigt eller inte, och på detta sätt gör du aldrig kardinalfelet att skrämma bort nästa person som kanske skulle ha gett dig en kritik, eller det rätta svaret du söker för att bli bra på din uppgift. 5. Ljus. Allt som fastnar på film är faktiskt ljus, du måste ha förståelse och så bra kontroll du kan på detta för att modellera fram det du vill visa. 6. Genvägar, det finns en orsak att 93% av filmregissörerna på listan över världens 100 högst inkomstbringande regissörer började sin karriär med skräckfilmer. Du har ungefär samma aspekter som andra genreer har, m e n du är gravt beroende av att kunna fånga stämningar samt en fungerande helhet. En intensivkurs i visuell dramatisering om du så vill... 7. Du gör film, inte radio. Med detta menar jag att du m å s t e lära dig att berätta i bilder. Filma några korta "stumfilmer", lek med bilderna och tänk på ljudsättningen. Slå upp ordet Abstraktion på wikipedia - lista ut olika sätt att applicera termen i ditt bildberättande, lista ut så många varianter du kan. (Eyescan, skärpa, symbolik, rörelse, läsning och så vidare...) Ta en titt här, Det här blev fasligt långt för att vara mig, jag har alldeles för många funderingar om detta ämne. Som avslutning vill jag definiera en filmregissörs uppgift - du ska koordinera samtliga människor på din arbetsplats, teamet, övriga funktioner, rollbesättningen samt andra. Du skall kunna säga till varje individ vad du vill ha, du ska kunna diskutera detta på ett förnuftigt sätt, och om du ska kunna sköta ditt jobb bra bör du veta mer än personen som utför uppgiften utan att för den skull "glänsa" vilket vore självdestruktivt. (ointelligent) Detta är mitt ödmjuka sätt att bli lite bättre varje dag på mina uppgifter. Om du tyckte att det var värt något och har frågor så är du mer än välkommen att skicka mig ett PM med dina funderingar. /Cerberus
    2 points
  7. Jag är nybörjare på Adobe After Effects och letar efter många tutorials till programmet på nätet. Jag sökte på Google och fann denna länk: http://communitymx.com/content/article.cfm?cid=1A9CF&print=true I den guiden lär man sig både att göra rök och eld i After Effects på ett mycket enkelt och lärorikt sätt. Genom att lära sig det som står i artikeln förstår man lite mer om hur AE fungerar också. Hoppas den var till nytta! //Carbe
    2 points
  8. Fat Tony, Om din videosignal ligger över 100IRE kommer allt över den nivån inte att kunna visa skillnaden mellan ljushet i bilden - du kan inte skilja överexponerat mot sådant som inte är överexponerat men mycket ljust. 0IRE betyder att din bild skall vara svart och allt som ligger under 0IRE uppfattas som svart. Om du justerar videosignalen så att det ljusaste inte överstiger 100 och det svartaste inte går under 0 så är du på rätt väg. Men - viktigt - det får heller inte betyda att alla clip skall nå upp till 100. Det kan ju vara en mörk dag eller filmat med dåligt ljus. Om du då flyttar upp videosignalen kommer också bruset att öka även om du tycker att du kan få fram fler detaljer. Det är en avvägning du måste göra mellan ljus/kontrast och brus. Vectorscope hjälper dig att se att dina färger ligger inom tillåtna gränser. Vissa färger - t ex vissa röda färger - har en tendens att blöda om nivån ligger för högt. I ditt redigeringsprogram finns säkert en inbyggd testbild, som du kan lägga på tidslinan och studera i vectorscope bilden. Justera inte något i den bilden för den är gjord för att ge standard värden. I vectorscopet ser du hur färgerna ligger. Notera vilka punkter som ligger närmast den yttre runda cirkeln och kom ihåg att aldrig någonsin tillåta någon färg att gå utanför dessa nivåer (punkter). Om dina klipp visar sig ha färger som ligger utanför markerningen för vissa färger (t ex en illröd kappa) kan du göra flera olika saker för att justera ned färgmättnaden. Det enklaste är att helt enkelt dra ned färgmättnaden för alla färger. Det kan behövas en reducering av uppåt 30% innan allt ligger inom gränserna men då har alla färger blivit reducerade så mycket. Om du drar ned till 100% har du en svartbild kvar. Du kan också välja att gå på endast de färger som ger problem men det är mycket svårare eftersom de flesta färger i bilden är en blandning av de olika grundfärgerna. Om du väljer att ändra en färg så måste du nästan alltid kompensera detta genom att korrigera med andra färger. Åtminstone jag tycker att detta är väldigt besvärligt och att det också kräver både ett gott färgsinne, en bra kalibrerad monitor och en hel del övning.
    2 points
  9. Har du kollat Internet Archive? Där finns en hel del gammalt arkivmaterial, journalfilmer etc. Det mesta om inte allt under public domain... Finns avdelningar både för ljud och rörliga bilder. http://www.archive.org/details/audio http://www.archive.org/details/movies / Finn
    2 points
  10. 1. O.k! 2. Då hade jag kört ut det som 7Mb CBR 1 Pass. 3. CinemaCraft Basic (CCB) är inte ett redigeringsprogram. CCB är en plug-in till Premiere så att du kan exportera mpeg2 direkt från din Timeline. Med i paketet medföljer även en fristående encoder från CC så att du tex kan koda om DV-avi > mpeg2. CCB är alltså enbart till för kodning av material till mpeg2-formatet. 4. O.k, vad är det som är sämre med bilden tycker du? En mycket viktig sak är att se till att videon i ditt Project matchar Project Settings i PPro samt att du använder samma inställningar vid export. Tex, PAL, Lower Field first skall redigeras i ett PAL Project med Fields inställt som Lower Field First och skall ut ur PPro som PAL Lower Field First. Det finns fler inställningar, men tar man tex in PAL och renderar ut det som NTSC så blir kvaliteten sämre. PPro har tyvärr en viss förmåga att vilja välja format själv när man skall exportera. Tex så är MPEG2 alltid inställt på NTSC i ett PAL Project i Adobe Media Encoder när man exporterar vilket gör det lätt att göra fel. Så var noga med att kolla vad det är för inställningar du använder när du exporterar. Se till att fotot från kameran matchar det du exporterar, dvs att tex PAL 4:3 verkligen redigeras i ett PAL 4:3 Project samt att du exporterar det som PAL 4:3. Gör så här i PPro: 1. Markera en avi-fil i Project Panel och kolla vad som står till höger om "tumnageln", tex Movie, 720 x 576 (1.067). (Siffran i parantes, (1.067), är Pixel Aspect Ratio.) 2. Gå sedan till Project > Project Settings > General 3. Det som står det under Editing Mode, Timebase, Frame Size och Pixel Aspect Ratio, skall stämma överrens med det du ser när du markerar en fil under punkt 1. Om det står 720 x 576 på punkt 1 skall Editing Mode vara DV PAL. 4. Gör en export via Adobe Media Encoder och se till att välja ett Preset som heter PAL DV 4:3 High Quality 7Mb CBR 1 Pass. (Om du under punkt 1 har ett Pixel Aspect Ratio på 1.422 skall du välja PAL DV 16:9 High Quality 7Mb CBR 1 Pass.) Alla värden under punkt 1-4 skall stämma överens alltså! :) Jag gissar på att det är något av värdena som inte stämmer överens hela vägen genom ditt Project, vilket kan ge märkbart sämre kvalitet när man exporterar ut sitt material. Hittade du något som inte stämde i ditt Project? :)
    2 points
  11. A) Nej, varför skulle jag vara stolt över det? Hade för övrigt aldrig kommit på tanken att fläska ut för det om det inte varit för att mitt jobb betalar kalaset. Jag hade nöjt mig med ett billigare alternativ. B) Jag tror inte, jag VET att pengarna går till vidareutveckling av programvaran, till löner, omkostnader, etc. Jobbar själv med mjukvaruutveckling, det kostar (självklart finns här feta vinstmarginaler etc, etc). Vad dom stackars fattiga barnen har med saken och göra förstår jag inte. C) Hjälte? Nej verkligen inte. Men. Det gör mig berättigad till support så jag slipper ställa ogenomtänkta frågor på ett publikt forum om en programvara jag inte betalat för. D) Nej, varför skulle det göra mig till en bättre filmare? Jag använder vare sig Premiere eller After Effects för att spela in film, det har jag en kamera till. Däremot redigerar jag i Premiere och jobbar med effekter i After Effects. Seriöst. Poängen här är inte någon debatt om piratkopiering. Det handlar bara om det enkla faktum att man får respektera dom regler som gäller om man förväntar sig hjälp. Om man väljer att bryta mot dessa regler, och dessutom sitter och är spydig så känns det lite som att man bränner sina broar. Dessutom förstår jag inte vad yttrandefrihet har med det hela att göra. Så vitt jag vet så är Voodoofilm ett privat forum, och dom har rätt att ställa dom krav dom vill på sina användare. Är Adobes Pro produkter dyra? Ja. Avid? Ja. FCP? Ja. Och som du själv säger, man blir inte en bättre "filmare" av att köra dom mest avancerade programmen. Så varför inte nöja sig med något av dom billigare alternativen? Köp Premiere Elements t ex, inte speciellt dyrt, nog så avancerat, och du har rätt till support. Det är det program jag själv skulle kört om jag inte fått det betalt. Och om man nu ändå tvunget ska köra pirakopierat, varför inte vara lite smidig? Varför inte försöka läsa på så mycket man bara kan innan? Läsa hjälpen (F1)? Osv. Jag förstår att man kanske inte har råd att köpa Adobe Production Studio. Skulle jag själv, som sagt, inte ha som privatperson. Men om man då väljer att piratkopiera det så kanske man inte behöver skylta med det, och dessutom bli upprörd när det påpekas. Det är säkerligen många som får/fått hjälp av t ex Munthe, och alla andra duktiga personer här, som kör piratkopierat. Det tvivlar jag inte en sekund på, men dom väljer att inte stoltsera med det. Jag har som sagt inga riktiga moraliska synpunkter på om du väljer att piratkopiera eller ej. Det är helt upp till dig. Men om man förväntar sig hjälp med rådande regler på forumet så bör man nog undvika att skriva det i bold/italic/all caps. Det var min poäng.
    2 points
  12. Så nu ska alla hålla sig borta från mig bara för att några sänkt mig, för att vissa inte håller me mig i en viss diskussion så ska alla hålla sig borta från mig??? Jag skiter i, ge mig 0 i karma...ja vill vara minst omtyckt av alla, dom som känner mig vet att jag inte är en dålig människa, man måste ju ha 10 i karma för att vara en god, jag har 4 så då är jag ond. Jag sänker någon för att dom enligt mig gjort ett dåligt inlägg....o då sänker han mig bara för att jag sänkt honom....shiiit....karma, är det här en buddha sida??
    2 points
  13. Precis detta har drabbat mig för några dagar sedan. Jag har lagt upp ett antal korta dokumentärer och några längre. De flesta har de dragit tillbaka anmärkningen på men den senaste har det strulat till sig. Jag har fick hand om Falstebo museums gamla celluidfilmer för att få dem överförda till digitalt format. Det fick jag utfört genom frame scanning och fakturan betalade museet. Den disk, som jag sedan lade materialet på med anvisningar om hur disken skulle behandlas och underhållas, betalades också av museet. Själv har jag inte velat ha eller fått någon ersättning med undantag för att jag får använda materialet i en serie korta dokumentärer för att lägga upp på t ex Youtube. Jag avser inte att sälja något av detta och tvivlar också på att det skulle gå. Den aktuella filmen är 63 minuter lång och speglar livet i Skanör och Falsterbo 1930 till 1980. Alla filmer utom en saknar ljud och de flesta låg på 8 mm och två på 16 mm. Jag har lagt 3 månader på att justera hastigheten, korrigera bild och i ett fall för färg samt lagt trovärdigt miljöljud på alla. På några ställen har jag lagt svag bakgrundsmusik dels för att det var långa scener och inte behov av kommentar just där och naturljudet var sövande. De delarna ville jag inte klippa bort just för att de är historiska. Youtube klagade första gången några dagar efter uppläggningen av den stora filen (som tog 5 timmar att ladda upp). Då gällde det ett ställe mitt i filmen där det fanns sommarljud från en liten halvö här nere. Ingen musik och jag prickade för att filmen inte skulle säljas och att jag inte hittade något som krävde tillstånd. Den anmärkningen togs bort men kom tillbaka för några dagar sedan med samma tidsangivelse och med en kommentar jag ej förstår. Jag nämnde i svaret dels att alla de korta bitarna musik i mycket svag nivå kommer från deras eget nedladdningsbara bibliotek. Sedan tittade jag i mina gamla papper och hittade att de ca 5 sekunder långa biten det troligen gäller är från en ljudeffektskiva jag köpte från något som heter Zomba i Stockholm i sept 1997. Jag har fortfarande fakturan kvar och den gällde tre CD skivor som jag betalade drygt 2500 kr för. Mycket pengar på den tiden! I mitt svar igår till Youtube nämnde jag åter att all musik var från dem själva och dessutom bifogade jag uppgifterna från fakturan inkl Zombas organisationsnummer. Nu skall det komma en reaktion i slutet av maj. En lång historia men kanske kan roa någon och intressera några andra. Någon kommenterade ovan ”Detta är gratistjänstens mörka baksida.” Det stämmer antagligen liksom devisen längt ned i samma kommentar. Att betala för en pro-version av Youtube är bekymmersamt för en 80-årig pensionär med en sedan flera år sjunkande pension. (Så fick jag det sagt. Sorry!) Pehr Sjöstrand, Skanör
    1 point
  14. Mitt tips till dig bylletski är att KONCENTRERA DIG PÅ EN SAK i taget. Håll dig till den saken. Utveckla den. Finslipa den. Du har lagt upp hur mycket saker som helst senaste halvåret och det mesta känns halvfärdigt och hafsigt gjort. Du är bra på att spruta fram idéer, du kanske har en framtid som entreprenör eller liknande, men om du ska bli manusförfattare som måste man lägga manken till. Nöta, nöta, nöta.
    1 point
  15. Hej. Ja, jag skulle också rekommendera en Sony NEX-FS100 eller en Panasonic AG-AF101. Det beror lite på vad du är ute efter för kamera, Sonyn genererar bättre bild som är något mer filmisk (eller ja har kortare skärpedjup/använder mer av 35mm optik) men är sämre på nästan alla andra punkter och behöver kompletteras med extra skärm, ND-Filter etc. Panasonicen är mer komplett på alla punkter förutom sämre bildkvalité med längre skärpedjup och en större telefaktor på objektiv m.m. Skillnaden är inte så stor men den finns där och Sonyn har rätt markant mindre brus i mörka partier. Jag anser även att inspelningsformatet AvcHD är så pass uselt att man nästan måste inhandla en extern recorder till kameran vad man än skall ha den till. Hur som helst har kameran många bra funktioner i övrigt, bra skärm, smidigt format (jämfört med Sonyn), bra slowmotion-lägen, inbyggda ND-filter, bra ljudinspelningsmöjligheter (man kan länka en mic till två kanaler och på så sätt säkra en inspelning från höga toppar) . Jag har själv Panasonicen och är förhållandevis nöjd. Sonyn var egentligen inget alternativ utan konkurrenten i mitt fall måste sägas vara en begagnad avskalad RED ONE, första generationen. Kameran är inhandlad från: Lindqvist Radio & tv Hur som helst, jag har en billig rigg som du nog skulle kunna pressa in i din budget. Den ser iaf ut som följer: Kameraspecifikt (d.v.s. blir annorlunda om du inhandlar en annan kamera) Novoflex – Micro 4/3 till Nikon adapter (använde även en adapter av märket Kiwi och Kipon, dessa bör undvikas för filmning). Inhandlad från: Digitalkamera videokamera systemkamera och fototillbehör! Vi utrustar fotografen Märk väl att till denna adapter använder jag "begagnade" Nikkor gluggar. Möjligen skulle man kunna köpa nya Zeiss, men dessa kostar rätt så mycket, ja så pass mycket att din budget inte lär räcka så långt. Min rekommendation är att till dylika filmstylade kameror leta äldre men välvårdade objektiv på begagnatmarknaden, sätt in en annons i den lokala tidningen (om du nu har någon slags relation till en mindre lokal ort). Tjafs, ja jag vet men nya objektiv är inte alls bra för filmning om man inte köper Zeiss då och de kostar en hel del. Övrigt: Axelrigg från: http://www.dvcity.com Bestående av: Shouldermount: http://www.dvcity.com/dvshop/DSL-Rig-277-for-Canon-5D-7D-550-T2i-GH1-HV20-D90-D200-D70-DSLR-c.html Followfocus: http://www.dvcity.com/dvshop/Dual-wheel-Follow-Focus-for-canon-xl1-red-arri-sony-lens-xl1-xl-h1-hvx200-dvx100-ex1-ex3.html Kompendie (har modifierat fästet som var undermåligt lite själv via ett företag som tillverkar verktyg och dylikt i aluminium): http://www.dvcity.com/dvshop/PROAIM-MB-600-matte-box-Side-and-French-flags-for-15mm-rail-system-for-dv-hdv-dslr-camera.html Och lite extra: Snabbfäste: http://www.dvcity.com/dvshop/Quick-Release-plate-Adapter-for-mounting-dv-hdv-cameras-on-tri.html Mounting platte (jag lämnade även in de två medföljande 15mm adaptrarna och lät göra skruvgängor i botten på dem så att jag kunde montera två plattor d.v.s. en på ovansidan och en på undersidan) för stativ: http://www.dvcity.com/dvshop/-CP-10R-Camera-mounting-plate-with-silver-alluminum-rods-for-ds.html Lampor och lampstativ från: Linkdelight.com Lampor: Studio 3x 800W Continuous Red Head Halogen Light Kit [220V] | Light Kit | Studio Lighting | Linkdelight.com Stativ 1 (underbart stativ för den pengen, stort, stabilt och med fjädring m.m.): Studio Light Boom Support Holding Arm with Stand | Support Stands | Lighting Accessories | Studio Lighting | Linkdelight.com Stativ 2 (bra stativ och bra fästen för typ en reflexskärm): Background System Portable Clamp Bracket w/ 280B Stands | Support Stands | Lighting Accessories | Studio Lighting | Linkdelight.com Sedan köpte jag även lite tjofs som reflexskärmar m.m. för attd et var så billigt: Blazzeo 43" Inch 110cm 5-in-1 Light Multi Collapsible Reflector | Camera Flash & Accessories | Camera Accessories | Linkdelight.com Bör tilläggas att Linkdelights produkter var bra kvalité förutom själva glödlamporna (köp lampor från LRTV eller liknande vet jag) och strömbrytarna (eller dimrarna, var dimrar på strömbrytaren) då alla i dag har slutat fungera men det går lika bra utan dem d.v.s. man kan ta bort dem, har dock köpt nya från Mediateknik - professional film, photo, video and lighting equipment. för några hundra styck. Sedan har jag även köpt ljudboom från http://www.dvcity.com och lite annat plus att jag letat lite extra lampor begagnat samt stativ, just stativ är något som är extremt dyrt att köpa nytt. Ett bra stativ kostar upp mot din totala budget och även över den, ja jag har jobbat med stativ som kostar mer än en helt ny och bra bil. Jag skulle iaf rekommendera att du letar efter ett begagnat Sachtler eller Vinten stativ på blocket eller så. Ja skulle du trilla över ett o'connor så är inte det kattskit det heller. Tänk på att om du handlar från Indien (dvcity) eller Kina (linkdelight) så räkna in tull och frakt då dessa kostnader ofta ligger nära kostnaderna för själva utrustningen. Hoppas detta hjälpte, mvh /Pontus w Film skjuten med min utrustning plus dvcitys största slider och en rökmaskin för film d.v.s. en cracker plus lite annat tjofs:
    1 point
  16. Vet ingen som skulle välja GH2 före AF100, om de har råd dvs. Har du inte råd med AF100 är diskussionen onödig.
    1 point
  17. Vilken filmproducent vill göra en film på ett redan filmat manus? Nej, ett filmat manus är "kört", så det är knappast någon bra ursäkt för brist på betalning. Ni får gärna beställa ett manus från mig, men jag vill ha betalt.
    1 point
  18. Vem behöver fakeregn i Sverige?
    1 point
  19. Här kommer ännu en sån där tråd om "den bästa redigeringsdatorn", finns ju mycket i forumet redan men det är väldigt olika prislappar så jag antar att jag måste göra en egen. Dessutom kommer det nytt hela tiden, så den här tråden får gälla för januari 2009. Jag tänkte alltså sätta ihop datorn själv och min prislapp är 15-20k beroende på vad jag får för pengarna. Vill ha det bästa, men inte om det kostar mer än det smakar. Ska redigera allt ifrån DV till DVCPro HD och HDV och kommer antagligen inte kunna hålla mig från Far Cry 2 på fritiden. Tänkte två interna hårddiskar som ska räcka till program och stockmaterial som jag använder ofta och så ett par firewire-hårdiskar för lagring och jobb. Hårddiskar är ju inte så farligt dyra, men frågan är om det är stabilare att välja 2 stycken på 500 gb var eller 1 på 1000 gb? Tänker att man kanske riskerar mindre ifall inte allt jobb ligger på en hårddisk. Andra prioriteringar är att jag gärna vill ha flera firewire-ingångar och ett chassi som är bra ljudisolerat om det inte blir allt för dyrt. Vet att många på forumet är duktiga och har koll på detta medan jag antagligen inte ens vet vad som behövs i en dator. Tack på förhand
    1 point
  20. Äkta widescreen? Finns det något som ens heter så? En film kan vara i widescreen utan att ha 1920x1080pixlar som är en "HD upplösning" Det är pixelns aspect ratio som troligen är det intressanta och det aik_putte är ute efter är väl en kamera med square pixels?
    1 point
  21. Bara for att en person har lagt en lank till After Effects sa innebar inte det att andra personer har tillgang eller vill sitta och jobba i post X-antal timmar for att korrigera nagot som anda kommer se fake ut. Himmeln kommer vara overexponerad om du exponerar for anisktet, och aven om du stoppar ner 1-3 stops for att ansiktet ska bli lite underexponerat sa kommer himmeln vara overexponerad. Det fina med att filma pa dagen nar solen star i zenit ar just att slippa dona med ljus och reflektera ljus, etc. Du har liksom inte fel, men det kanns bara som att man skapar onodigt mycket jobb for nagot som garanterat kommer oka "fake-hetsgraden". Videocopiloten ser ut som kanske 30-60 min innan/efter solen gatt upp. Da himmeln ar ljusbla/bla fortfarande. Nar det e natt sa ska det vara morkt, lite ambient, och med moln sa far man just mycket ambient. I princip sa ar manen en reflektor dvs. ingen diffuser aka. "moln". Day-for-night funkar dock inte bra alls med om folk ska ha lampor och grejer, som andra papekat kommer det knappt synas att nagon ens har lampor tanda.
    1 point
  22. Man kan tala vänligt och ge dom godis också.
    1 point
  23. Aldrig pallat se Mitt i nyllet ens... verkar... dåligt.... ;) tycker det verkar som den ende som njuter av programmet är Tilde Fröling och folk som känner henne...
    1 point
  24. Det fanns en länk i en tråd till tidningen Monitors test av HDV. Testet stöder tesen att det beror på - som vanligt. HDV är ett format med långa Groups Of Pictures (GOP). Med 12 mellanrutor mellan varje referensruta får rendering räkna om en hel del. HDV-CODEC är en förstörande CODEC - men den är utmärkt i flera fall att spela in på ändå. Andra fall ger för många pixelförändringar för att CODEC ska hinna med. För att komma runt degenerering vid renderingars följdgenerationer kan det vara mycket värt att in inhämtning till dator konverta upp materialet till ett HD-format av eget tycke; eller till och med okomprimerat format. Om du har hårddiskar så att det räcker och är i behov av flera generarioners renderingar är det bättre att rendera i HD/okomprimerat. Men frågan du ska ställa dig är om det behövs med avseende på materialt. Har du bara pratande skallar i bild ser jag inget behov. Har du mycket aktivitet i bildrutan kan okomprimerade format vara enda vägen; läs även negativfilm här. Du måste utgå från leveransbehov visavi inspelningskrav. Redigeringen anpassar du till flödet mellan inspelning och leverans. Med andra ord. Det beror på....
    1 point
  25. På det hela taget är det en underhållande film med många små komiska pärlor, men det finns en del problem. Det största problemet är vampyrerna och deras maktens stenar. Jag ser poängen med att göra Snövit till kung och att ge honom möjligheten att väcka de döda till liv, och vampyrer är alltid trevliga, men kopplingen till huvudstoryn är i tunnaste laget. Det i sig hade kanske inte gjort så mycket om det inte varit för att vampyrdelen tar upp en så stor del av manuset. Mitt förslag är att antingen intergrera de två historierna mer, eller att tona ned vampyrdelen en aning. När berättaren i scen 1 säger att sagan börjar med stölden av maktens sten känner jag mig lurad, för det har så lite med Snövit att göra, och det är ju främst honom som sagan handlar om. Han hinner trots allt bli galen helt utan vampyrernas inblandning. Resten av mina kommentarer rör mindre grejer. I scen 1 och 2 är beskrivningarna lite för odetaljerade. "Ett skrivbord" och "en villa" säger inte så mycket. Jag tänker mig att skrivbordet är ett riktigt sagoberättarskrivbord i mörk ek med läderunderlägg etc, men manuset säger inget om saken. Scen 3 är riktigt bra, men slutet gör mig lite frustrerad. Vlad och Bela sitter i knipa och är vettskrämda och de finns ingen väg ut, sedan dyker de bara upp igen i scen 13 som om inget hänt. Det känns som om de saknas en scen däremellan. Scen 4 visar upp ett problem som finns i många andra scener, och det är att man inte vet vad som händer under berättarrösten. Är det tänkt att Gustav skall leka med sin boll och Bosse skall sitta och titta hela tiden? Det är viktigt att tänka på vad som skall hända under en voice over, och jag vet själv av erfarenhet hur lätt det är att glömma eftersom det ser så bra ut i manuset, men när man skall regissera filmen står man och förbannar sig själv för att man inte tänkt igenom bilderna ordentligt. I scen 8 tycker jag att du skall stryka de sista två replikerna. Berättarrösten har redan förklarat att det var sommarstugeincidenten som fick bägaren att rinna över, och det är roligare om scenen slutar med att dörren slängs igen i deras ansikten, varpå nästa scen börjar med att Bosse konstaterar att Snövit inte kommer att vara kvar länge till. I scen 9 tycker jag att du skall ta bort berättarrösten helt. Karaktärsintroduktionen av Blixten i scen 10 är perfekt och avslöjar allt som berättarrösten säger och mer därtill. Dessutom är det roligare att upptäcka vem han är genom snacket om knark och horor och se tecken på hans våldsamhet än att höra det av en berättare. I scen 11 tycker att det är skitkul när vampyrkonungen matar fåglarna med gift, men jag tycker att det hade varit bättre om fåglarna sedan inte nämndes igen. Nu känns det som att skämtet mjölkas för långt och blir tråkigt istället. I scen 11 tycker jag också att den sista raden (att Alf slår sig för pannan) skall strykas. Den gör skämtet för långt. I scen 12 tycker jag att Bosses replik "Mord? Sen när bryr du dig om sånt? Sen senaste gången du våldtog han eller?" är skitkul, men skämtet sänks av Gustavs svar. Jag skulle ha nöjt mig med att låta Gustav skruva besvärat på sig istället, alternativt inte ha någon reaktion alls och fortsätta direkt med Bosses nästa replik. I scen 12 tycker jag också att du skall mjölka situationen efter att Snövit druckit giftet lite mer. Eftersom vi som tittare spänt väntar på att se vad som skall hända så kan du dra ut på tillfället. Antingen med dialog, eller bara med att Bosse och Gustav står och tittar intresserat, medan Snövit ser sig omkring osäkert, och inget verkar hända och Gustav och Bosse börjar titta nervöst på varandra etc. I scen 15 tycker jag att du skall stryka de två sista replikerna, och låta vampyrkungen skratta elakt medan han gör sorti. Det höjer tempot. Scen 16 gillar jag, men jag förvirras av tidsperspektivet. Jag antar att allt vi ser sker mer eller mindre simultant (om inte annat så gäller detta Snövits och vampyrkungens tidslinjer), men hundarna hinner med lite väl mycket medan Snövit står och tar sig loss. Jag är väl mest nyfiken på hur du har tänkt... Hur länge är Snövit ute i skogen egentligen? Förutom att Berättaren säger att det är "länge" så får vi inte se mycket av detta. Det skulle vara lättare att förstå om vi fick se hur Snövit bygger en koja och släpar hem smådjur som han dödar etc. Och hur i hela friden kan han vara så vilse så länge? Det måste ju vara gångavstånd hem. Och slutet på hans skogsäventyr är lite luddigt. Jag förstod först nu när jag skriver kommentarer att Snövit följde brödsmulorna tillbaka till staden, för tidigare hade jag bara tänkt att han följde efter Hans och Greta för att äta upp dem. Jag tycker att det borde finnas en kort scen där han följer smulspåret och kommer fram till stadens utkant. Så kan han stå med den nedåtgående solen bakom sig och se farlig ut. Typ. I scen 25 tycker jag att berättarrösten kan strykas helt. Allt den berättar ser vi i bilder i alla fall. I scen 26 tycker jag också att berättarrösten kan strykas helt. Det den berättar är ändå rätt ointressant och inget vi behöver veta. I scen 27 tycker jag att berättarrösten är lite tråkig. Jag skulle helst se att den ströks och ersattes med bilder. Det skulle kunna bli hur bra som helst, med Snövit som hittar sin gamla cykel och en bild på Astrid medan han för sitt inre öga ser Bosse, Gustav och Blixten och grimaserar. Typ. I scen 29 tycker jag definitivt att du skall ta bort Blixtens replik där han nämner att han har gjort en karta. Vi ser ju exakt det i alla fall när Snövit hittar den i nästa ögonblick. Med Bosses efterföljande replik så förstår vi som tittare ändå att Blixten har erkänt. Scen 31 hade du kunnat börja med att Vampyrkungen hittar kartan. Allt som händer innan är överflödigt och sänker tempot. Scen 33 skulle jag har stuvat om och kortat ned. Flytta cancerskämtet (om du vill ha kvar det) till början av scenen och sluta med att Nin säger "Ok, U guys will go and hide in your house in the woods..." för att sedan klippa direkt till scen 34. I scen 35 tycker jag att berättarrösten kan strykas helt. Låt Nin och Jah vänta och skapa lite spänning utan att sänka tempot. Angående Nin och Jah så undrar jag om det inte skulle bli bättre om deras dialog på kinesiska var otextad. I scen 38 förstår jag inte hur Vampyrkungen kan undgå att känna igen Snövit när han springer förbi honom. Jag skulle föreslå att scenen stuvas om så att vi först ser Vampyrkungen och Akasha och deras vedermödor för att ta sig uppför trappan, och när de är nästan ända uppe så springer Jah och Snövit förbi dem, varpå Vampyrkungen känner igen honom. Det blir dessutom trevligare tempo då. I scen 39 tycker jag att kortet som Jah har av sig och Nin skall vara en bildserie från en fotoautomat. I scen 39 undrar jag hur den blå stenen kan rulla ned i luckan. Står den öppen hela tiden? I scen 42 tycker jag att Zombiekatten skall säga något annat, typ "Bra knark sa du?! Super-affe från Amsterdam sa du?!" så att historien om den döda knarkhoran avslutas som den bör. I scen 45 tycker jag att Snövits replik "Vi ses senare" borde ersättas med ett galet fnitter istället. Det är ondare. Jag tycker dessutom att Snövit skall ha grävt upp Astrid och väckt hennes ruttnande lik till liv, så att hon också får vara med någonstans på slutet. Ja, det var det, men jag har säkert glömt en massa som jag tänkte på under läsningen. Men det är något att börja med i alla fall. Lycka till! /Jakob
    1 point
  26. Du jag tycker att du kan dra dig i r** h****
    1 point
  27. Det enklaste tipset för att en film ska se o-amatör ut: - Undvik ALLA effekter så långt det går. Använd: Färgkorrigering, texter och övertoningar (om du inte ska göra en Star Wars Lightsaber fajt till bland alla 1000-tals andra). That's it! (Plus: Stativ, zooma inte fram och tillbaka hela tiden & skaffa en hyfsad mikrofon.) /Max
    1 point
  28. Nu måste jag lägga mig i! jag tillhör också skaran som har extremt svårt för felstavningar och gramatisk inkorrekthet. Spelar väl ingen roll vilket språk det handlar om, rätt ska väl vara rätt ändå. Det heter väl inte "svensklärare"? Svensklärare blir ju som Svensk lärare utan särskrivning? I min värld heter det Svenskalärare i och med att läraren lär ut Svenska och inte Svensk. Älskar att märka ord=) Sen att en liten groda kan hoppa ut i förbifarten är väl inga problem, men felstavning som regel, urk!
    1 point
  29. vill du ha lite http://www.natur-drogeriet.dk/filemanager/items/art-broed.jpg?
    1 point
  30. Låter otroligt skumt... men om du raderar alla PEK-filer och alla CFA-filer (hela audio conforming mappen)...? Alternativt (till och med först kanske) importerar hela projektet i ett nytt. /Max
    1 point
  31. hej, jag har letat länge i pro 2 om man kan ta bilder i ett klipp, men hittar inte det. Om man kan, hur/var gör man det? och kan man dela klipp, hur?
    1 point
  32. Så om jag förstår dig rätt så skulle du hellre villa se att voodoofilm skulle slänga ut de som nämner att de har piratprogram än att de plockar bort inläggen? Eller skall de bara tillåta att inägg om piratprogram skall få flyta på hur som hellst, att voodoofilm liksom skulle bli en form av knytpunkt där man som amatörflimsskapare kan dela med sig av sina program för varandra? Förövrigt så tycker jag att det är en något underhållande grej (ta inte detta personligt Asterix, det är inte menat som en pik för dig) att så gott som alla förväntar sig att de skulle göra bättre grejer ju dyrare produkter de använder (köpta eller stulna). Skall sanningen fram så är premiere pro, för de flesta här på forumet (kanske även mig ;) ), lika overkill som att använda bazookas för att döda mygg. Om man inte klarar av att klippa en snygg film i AvidFree eller något annat freeware eller opensource program som finns så kommer premiere pro eller de bättre Avid definitivt inte att hjälpa en att göra det. Samma gäller för att skapa diverse effekter. Det är personen bakom som skapar filmen, inte datorn, kameran eller belysningen. Allas snack om de dyraste och finaste branchstandardprogrammen känns för mig som om man är så rädd för att misslyckas så att man hittar på ursäkter för att inte försöka. Säga vad man vill om skoföretaget Nike, men blanbd det intelligentaste som någonsin sagts i världshistorien är: "Just do it!" :)
    1 point
  33. Det är ju inte så svårt.....
    1 point
  34. Detta är texten till Slangen Gunnar. Slangen Gunnar.pdf
    1 point
  35. Svagt, du hade kunnat skriva det i ett textdokument...
    1 point
  36. Det handlar om hur mycket datorkraft du har. Ju snabbare processor, snabbare diskar och ju mer och snabbare minne du har desto mer klarar Premiere att visa utan rendering. Datorn måste ju hinna med att räkna om varje bildruta om du har ändrat något vid redigeringen. Varje övergångseffekt utom ett rakt klipp och varje ändring av bildrutans innehåll kräver omfattande beräkningar som måste utföras innan nästa bildruta kommer.
    1 point
  37. Kolla på Sony HC-96, den går att hitta under 7000 på nätet.
    1 point
  38. [citat=Gremanz]Hur finnansierar man en filmproduktion?[/citat] Jag har några tankar om ovanstående som mögligtvis kan ge lite insikt. Skillnaden är väsentlig mellan kort och långfilm och jag gissar att vi spekulerar kring den sistnämnda kategorin. Du behöver ett fullt utvecklat manus som ser mycket bra ut på papper vilket säger sig självt. Sedan behöver du en vettig produktionsbudget. Jag håller principiellt med Munthe i det aktuella stadiet, [citat=Munthe]För att få fullt förhandsstöd brukar man bluffa ihop "producentinsatser". Dvs tid och resurser man själv värderar till ett belopp. Har man t ex pillat med manus i två år kan man skriva "utvecklingskostnader = 1 500 000" i budgeten.[/citat] "Lagen/Gremanz" feltolkar det Munthe i det här läget. Lite generellt kan jag förtydliga läget på följande sätt. Understryker att jag tar det som underförstått att DU själv vill äga rättigheter och kontroll över distribution av ditt verk. Förenklat innebär detta direkt att du måste stå för mer än halva finansieringen för att vara huvudaktör. Det Munthe ger en fingervisning om är inte svindel utan bara sanningen mycket förenklad. Du måste göra en budget och i den inkluderar du egeninsatser och allt som du själv står för och har ordnat. Även om du inte tar ut en lön så ingår din insats naturligtvis som en del av produktionsbudgeten. Sen har du antagligen ordnat andra saker, kanske fått något företag att klippa din film gratis etc - Nu kan du möta den du vill mjölka på stålars och visa att du har delfinansiering vilket är ett måste till att börja med. (Du behöver oddsen) Så det rör sig inte om en bluff utan den kalla verkligheten. Om du går till jobbet och svetsar bakaxlar 12 timmar om dagen i 12 veckor och blir tillfrågad vad du vill ha för bakaxlarna i så säger du väl inte fan att du arbetar gratis så gärna och fnittrar hysteriskt? Nej du säger att du vill ha två lakan per bakaxel och dom gör ett kap. För det är ju sanningen eller hur? Din arbetstid och ditt arbete i likhet med alla andras har en prislapp, det är sanningen. Du behöver en producent! Din producent behöver ett registrerat företag. När detta är fixat är första anhalten förslagsvis din lokala filmpool. Du tar kontakt först och bestämmer ett möte med ansvarig konsulent. (för långfilm i det här fallet, ofta rör det sig om skilda individer med uppdelat ansvarsområde för doku, kort, långfilm etc så sök rätt person.) Preppa dig inför mötet genom att ta reda på vem du kommer att möta och vilka frågor som sannolikt kommer att ställas först. (Snacka med någon annan som genomgått samma procedur helt enkelt) Viktigt att förstå är att i fallet långfilm så är det regelmässigt inte stöd utan delfinansiering du talar om, och därav ovanstående utvik. Om allt går väl så har du nu grundbulten till din långfilm. Och har du pengar så kan du söka mer pengar (självklart) Därför behöver du en AKTIV producent med mycket go. Vidare söker ni förslagsvis pengar hos sf som ger stödfinansiering. Sen söker ni sponsorer osv [citat=Tomasz1985]Minns inte vem av producenterna till Så som i himmelen det var som använde sina egna pengar samt lånade en hel del från vänner och kollegor men någon av dom var det iaf. Ett undantag så klart[/citat] En detalj runt ovanstående, om filmen drar över budget vilket inte är så osannolikt så krävs drastiska metoder. Ett budgetöverdrag kan ju hypotetiskt vara att regissören är petig och inte klarar av att regissera fram det han är ute efter innan inspelninsgtiden är förbi. Då kan man nödgas erbjuda procent el dylikt för att få en färdig produkt. Det där var ett hypotetiskt tips. Om man är riktigt driven och inte räds ett massivt lass formulär så kan man i det trevliga Frostbiten gängets fotspår söka EU pengar. Mycket fint att ha utvecklingsstöd =) Till sist så (nu blir det säkert hur långt som helst som vanligt) är det en bra ide att ha ett jävla självförtroende & ego när man tar kontakt med förhoppningsvis framtida finansiärer. Be aldrig om ursäkt för något du gjort utan spela allan istället. Du bör av nödvändighet ha en nice showreel av dina kortfilmer att visa upp. Ditt manus bör du ha bollat mot ett proffs som kan ge dig svar på tal, svälj självkänslorna och analysera fram en mustig omskrivning och dräp de värsta felen. Frostbiten gänget bollade sitt manus mot bl.a. mig men om du kan hitta ett riktigt proffs som läser ditt manus gratis så är det bättre =) En sådan kan snabbt ge dig vettiga förslag, om du väljer att lyssna så är det upp till dig. Med ett öppet sinne tar du dig antagligen längre än utan. Sedan föreslår jag inom parantes... Se till att du skriver i korrekt format och ta bort alla skrivfel ("Finnansiering" har du ju redan fått smaka på, ge ingen besserwisser något att haka upp sig på) Skriv inte version femtusenelva på det första manus du lämnar in. Har du missat ett stavfel el dyl så har du egenhändigt dumförklarat dig själv som manusförfattare. Håll ett lågt nummer och var professionell. Skippa (forts.) och sån skit mellan sidorna, läs vedertagna regler. Jag vill påpeka detta eftersom jag är okunnig om din professionella nivå. som Screenplaywriter. Känner du dig osäker så köp ett par böcker, förslagsvis prioriteras standarverken "The Screenwriter's Bible" av David Trottier "Making A Good Script Great" av Linda Seger (Senaste expanderade revisionen) Dessa sammanfattar det mesta du behöver i ditt första förslag. Kom ihåg att ingen ger bort pengar, du måste arbeta för dem. Tja jag har en tendens att bli långrandig, här är iaf några basics som förhoppningsvis kan ge dig lite starthjälp Gremanz. Ursäkta oordningen, kontentan är det viktiga. /Silverbullit
    1 point
  39. I Encore, markera filen som innehåller din film/er i Project Window och gå till File > Interpret Footage och välj korrekt PAR under Conform to, dvs 1.422. Tryck sedan ok. Se också till att menyerna i DVD'n har samma PAR som filmen. Det finns både 4:3 och 16:9 menyer i Encore. PAR är en förkortning av Pixel Aspect Ratio.
    1 point
  40. håller på me ett manus nu. wanna hear the shit? en kille drömmer konstant drömma om en tjej han inte kan minnas att han någonsin träffat eller sett. varje natt är det i princip samma dröm. han går...letar...och väntar på att han ska hitta henne. och när han hittat henne, ler hon. och han vaknar. när han är vaken kan han knappt koncentrera sig på något annat än Hon. han längtar tills han ska somna igen så att han kan få se henne. och han börjar nu kämpa i drömmarna, försöka komma närmare henne, han vill röra vid henne. han lyckas komma närmare och närmare henne i drömmarna. men han känner att han inte får tillräckligt med tid, att han behöver sova mer..oftare. för att uppnå detta börjar han käka sömnpiller. och till sist börjar han uppnå grejor i drömmarna, hon börjar till och med prata med honom, men väldigt kort och nästan obegripligt. han fortsätter med sömnpillerna och till sist tar han för mycket..en överdos...och drömmer sin sista dröm...om henne....och där lyckas han nå henne...prata med henne...kyssa henne.... och han vaknar aldrig upp ur den drömmen igen... nå...vad tycks? ska slipa litta...känns litta sådär...ja...mjäkigt haha... men på återseende!
    1 point
  41. Spelar du in på vanlig 16mm så finns det plats för ljud bredvid filmen. Men numera filmar man ju oftast på Super 16 (eftersom det ofta inte är i 4:3) och då finns ingen plats för ljudet. Då spelar man in ljudet på antingen Dat, eller någon hårddisk historia. Här är några av de vanligaste manickerna. Fostex Pd-4 : DAT, 2 kanaler, 16bit, 48khz med tidskod, 3 kanaler in och 2 ut, dålig möjlighet att skicka ljud till regi / skripta. Men går med lite egna splitar etc. Du kan heller ej välja vad du lyssnar på, utan lyssnar alltid i stereo, väldigt irriterande oftast. Fostex Pd-6 : Uppföljaren till pd-4´an, spelar in på 8cm dvd ram skivor, 6 kanaler, 24bit, 48khz, högre upplösning om du inte spelar in på 6 kanaler utan väljer färre. Mycket bättre lyssningsmöjligheter. Mycket bättre limiter som jobbar bra, och eftersom du har högre bitupplössning så har du mycket mer headroom. Bekväm pryl att spela in på. Aaton Cantar : Hårddisk bandare som jag ej jobbat med, tål väder och vind ordentligt. Sedan har även sound devices en hårddisk historia, vet dock inte hur bra den funkar självständigt, ofta vill du kanske ha en mixer till. Men hyr du inte inte ljudtekniker så är det meningslöst att lägga pengar å att hyra in nån dyr hårddisk pryl, då är det smidigaste alternativet vanlig hederlig dat. Och då är Pd-4´an att rekomendera. Kostar runt 800kr/dag skulle jag tro att hyra. Hur du "lägger ljudet på filmen sen"... Det är ju det du använder klappan till, när du slår ihop klappan får du i bild tydligt när ljudet från klappan låter. Och den punkten synkar du på. Dvs du ringar tagningar på plats, skickar film till framkallning för de tagningar du vill ha (oftast de ringade...) begär tex att få en klippkopa på beta eller dv eller nåt. Loggar in denna och tar in ljudet från daten (oftast digitalt så förlorar du nada i kvalite). Sen kommer det roliga jobbet att synka scen för scen och sedan börjar du klippa. Vill du sen bara ha allt digitalt så stannar processen här... Vill du däremot ha filmen på 16/35mm... När detta är klart så skickar du upp den färdiga klippningen till labbet igen, + ljudet som har lagts separat oftast i ljudläggning. Labbet ljussätter å har sig (den här delen är jag dålig på) om du vill göra det, och framställer så många kopior du vill ha. Och skall det visas på nån stor biograf kanske du måste blåsa upp filmen till 35mm. Ljudet lägst på när man framställer dessa kopior. Du har en tidkod som både klipparen och ljudläggaren har så man jobbar efter samma klocka. Som livlina har man även synkpip ett par sekunder innan första bild på alla akter. Det består av exakt en ruta bild och ljudbipp som ligger på samma ruta, så man kan synka upp mot om nåt skiter sig med tidkoden. Ljudet tror jag sen ligger optiskt (digitalt väl?)bredvid filmen på tex en 35mm.
    1 point
  42. Mixtra med color correction. Har du vegas 5 då ingår det en light vesion av magic bullet, där har du endel presets du kan testa.
    1 point
  43. [citat=_nemo_][citat=final_cut] Rent ut sagt så finns det inte så mycket kvar att klura ut av detta universum. Vi vet ju vad det mesta, om inte allt består av.[/citat] hahahahahahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahahahahaha!!!!!!! Ett dumt utlåtande får ett dumt svar, men jag kan bara inte låta bli att skratta. Du är väl bara 20 år ifall jag minns rätt? Skaffa mer kunskap och erfarenhet innan du leker professor inom både film och naturvetenskap......[/citat] Du har rätt när du säger att jag inte borde leka professor i naturkunskap, har aldrig varit expert på området. Men hur fel ute är jag egentligen, kära naturvetare? Bara för att universum, eller existens i allmänhet är så ofantligt stort, innebär inte att det kräver en ofantligt stor kunskap för att förstå sig på det. Det kräver snarare en miljon små kunskaper. Förstår ni vad jag säger? Vi har gått från ingenting till att bygga upp en värld baserat alla dessa små element som passar ihop som ett pussel. Och idag vet vi rätt mycket. Det som vi inte vet kan vi bara filosofera kring, men likaså använder vi oss av "pusseln". En miljon små kunskaper, var det...
    1 point
  44. Detta är nog en filmhändelse om man råkar kolla på rätt tidpunkt. http://www.gavle.se/kamera_bocken/index2.asp
    1 point
  45. [citat=sluten_cell_nr13] Mest förvånande är väl att jag fick medhåll från _nemo_ som man annars kan tänka sig skulle vara den mest troliga att gå in i sådana diskussioner... [/citat] Ni ser......redan har folk förutfattade meningar om stackars mig :(
    1 point
  46. Vet inte riktigt, men annars vore det väl inge större problem att ta bort en färg, rendrera klippet och sen ta bort nästa. Men det borde gå ta bort mer än en färg helt klart.
    1 point
  47. Jag kommer även i fortsättningen bilda mej en egen uppfattning om folk! Inte grunda det på vad andra tycker..
    1 point
  48. Vi har ju snackat om roliga filmscener, jag tänkte de finns ju fullt av såna som egentligen inte är menade att vara roliga. Vilken är eran favorit???? Hajen 4 är ju rolig hela den, fast det inte är menat så. Exorcisten 2...när prästen slår skiten ur Pazuzu i slutet, ingen andeutdrivning med hjälp av bibeln där inte, nej då...gammal hederlig slag-i-magen-fight.....fy fan va ja garva.
    1 point
  49. Håller fullständigt med Sandra, Gorse och TDA. Jag förstår bara inte motviljan som finns mot att lära sig hantverket/reglerna först just när det gäller skrivande. Som om det skulle begränsa med verktyg! En snickare skulle nog inte hålla med... På varenda kurs är det någon besserwisser som ska köra sitt eget race och minsann inte ta till sig "Hollywoodmodellen". Som om det vore en principsak. Ska inte gå i ledband, ungefär. Inte följa mall, kan själv! Manusen blir ostrukturerade, röriga, utsvävande och innehåller på tok för många personer eftersom man inte heller ska ta till sig något om orkestrering. Jag förstår inte inställningen. Hur ska man kunna vara nyskapande om man inte vet vad som är gjort förut? Och hur. När man faktiskt inte vet vad man gör! När man kan gör man som man vill, för då förstår man vad som fungerar och vad som inte gör det. Man har i alla fall fått vissa ledtrådar...
    1 point
  50. En annan rolig sak som egentligen inte har med film att göra........ag-the-king tror att han är en filosof och kallar sig själv sjuk i huvet.......skitkul allså. Om han bara visste vilken komiker han är.
    1 point
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...