Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 12/10/2004 in all areas

  1. Vi har nu infört karma. Det är ett mått på hur en medlem har uppfört sig på forumet. Desto högre karma - desto bättre har medlemmen uppfört sig och blivit omtyckt av de andra medlemmarna. Läs mer information om karma
    4 points
  2. Vi kan ju börja med att klargöra vad det handlar om. EU-parlamentet har antagit en skriven åsiktsförklaring som innebär att datalagringsdirektivet skall utökas till att omfatta sökord på söktjänster. Datalagringsdirektivet, som redan har implementerats av flera EU-länder men än så länge inte av Sverige, är till stor del Thomas Bodströms skapelse och innebär att information skall sparas om vem du ringer till, var du befinner dig när du ringer, vilka du skickar sms till samt information om e-post och internetanslutningar. Den borgerliga regeringen vill implementera direktivet men väntar till efter valet för att inte göra det till en valfråga, vilket enbart skulle gynna Piratpartiet, då de är de enda som på ett trovärdigt sätt protesterar mot det. Men för att återgå till vad den aktuella åsiktsförklaringen innebär: det rör sig inte om ett konkret lagförslag utan är helt enkelt en uppmaning till kommissionen att (via ministerrådet antar jag) komma fram till ett konkret förslag till lagstiftning. Än finns det följaktligen möjlighet att bekämpa idiotin. Eftersom det inte rör sig om ett konkret lagförslag går det inte heller att säga så mycket om innehållet, men som det är skrivet handlar det alltså inte specifikt om Google utan om söktjänster i allmänhet. Samtidigt hävdar initiativtagaren till deklarationen att det inte alls handlar om söktjänster, utan att han vill förbjuda anonymitet på internet! Ständigt detta prat om att den som har rent mjöl i påsen inte har något att oroa sig för! Det finns för många principiella invändningar mot det argumentet för att jag skall orka lista dem nu, så vi nöjer oss för stunden med en mer konkret invändning. Om du använder forumets sökfunktion och söker på ordet "barnporr" så hittar du sju trådar. Naturligtvis innehåller dessa trådar ingen barnporr, utan endast diskussioner kopplade till ämnet. Anser du att den som söker på ordet är suspekt och förtjänar att få sin dator beslagtagen och genomsökt? Anser du över huvud taget att sökningen säger något om den som gjorde den? Hur mycket "nytta" tror du verkligen att övervakning av sökord skulle göra? /Jakob
    3 points
  3. [citat=Sandra]...kan reglerna och vet hur du ska tillämpa dom, då kan du börjar exprimentera med dom. Och göra nya oväntade och extrema saker - därför att den historia som du just då skriver - gör sig bäst på det sättet.[/citat] Helt rätt enligt mig med. Man kan göra extrema och oväntade saker utan att göra åverkan på mallen. Men en sak jag inte begriper; Varför skall man som nybörjare ständigt fullständigt strunta i mallar och färdiga kunskaper man lätt kan läsa i en bok, kunskaper som snudd på garanterar en någolunda hygglig film? Samma nybörjare kan inte skriva utan att ladda ner en manusmall till word eller måste ha magic skript writer (eller vad nu programmen heter?). Att följa manusmallen verkar de flesta ha fattat, men att följa drama-mallen, nehej, det går inte för sig. Samma typ av nybörjare hetsade upp sig i en annan tråd här på forumet och menade att festivalfilmer är skittråkiga eller skitdåliga. Varför är festivalerna skittråkiga tror ni? Denna diskussion är inte ny. Jag känner igen samma snack när jag i 20-årsåldern försökte måla tavlor. Alla nybörjare sket i att om man blandade gult och blått blev det faktikst grönt. När allt blev grå-svart satte man igång att kritisera erkända och duktiga nutida konstnärer. Inget nytt under solen. [citat=Sandra]... Det är ingen slump att den har funkat i 3000 år. Det finns flera exempel på dramatiker som har försökt ändra det här och provat upplägg i fem akter och sju aktar och massor av olika vägar. Men vi står kvar med denna modell. Och det är för att den är universiell och tilltalar folk. [/citat] Universell vete katten, men åtminstone bra nära i vår västerlänska värld. Men för oss här på forumet är det hårklyverier. [citat=Sandra]... Att skriva över huvud taget är svårt.[/citat] Om det vore lätt skulle vi slippa alla skitfilmer på bio. Då borde det enbart komma superbra filmer.
    3 points
  4. Tänkte att vi kunde hjälpa varandra genom att samla ihop länkar till sidor där man kan få tag i sånt som kan behövas. Masker, smink, blod, vapen, kläder osv Militärt http://www.garderoben.se - Kläder, utrustning, vapen m.m http://www.armyshopen.se/ - Kläder, utrustning, flaggor m.m http://www.modelguns.co.uk/ - Vapen http://www.sofmilitary.co.uk/reenactors/ - WWII, Vietnam, USA http://www.military-antiques-stockholm.com - WWII http://www.paratrooper.fr/index.php?language=en - Kläder, vapen, uniformer m.m http://rodastjarnan.com/ - Kläder, vapen, flaggor m.m Medeltid/Fantasy http://www.spqr.se/ - Utrustning från antiken, medeltiden och renässans http://www.gavelins.com - Utrustning från Asien och medeltiden http://www.nidingbane.se/ - Utrustning för vikingatid/medeltid/pirater http://www.svartakatten.com/ - Kläder, tyger, vapen och rekvisita http://www.kovex-ars.cz/index.php?jazyk=A&platidlo=EUR - Vapen och rustning http://www.jelldragon.com/ - Utrustning för vikingatid Replikor http://www.cinemareplicas.com - Film Mask/Rekvisita http://www.eksons.se - Stort utbud. Värt en titt http://www.maskspecialisten.se - Masker, smink, blod m.m http://www.thehorrordome.com/ - Masker, kroppsdelar, kläder m.m Företag http://studion.mapont.se/ - Maskspecialisten http://www.rubomdesign.se/ - Designar, bygger och färdigställer rekvisita http://www.attributmakeriet.com/ - Attribut och rekvisita http://www.rekvisitadatabasen.com/ - Hyr rekvisita http://www.sminkochperukmakarn.com/main.htm - Smink, peruker m.m Gör det själv! http://www.ungafakta.se/pyssel/lajv/ - Lär dig göra masker, svärd och kläder http://www.sticktowhatyouknow.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1021 - How to make a dead guy 101 http://kinn.com/ - Alginat, gips, silikon m.m. Uppdaterat: 20 april 2007
    2 points
  5. Redigering i allmänhet & klippmetodik [thread=11824]Vilka redigeringsprogram använder proffsen?[/thread] [thread=13247]Hur redigerar man? Från videokameran till färdig film[/thread] [thread=9112]Hur klipper ni era filmer? Långa eller korta klipp etc?[/thread] [thread=9322]Hur gör man en bröllopsfilm? Klippning, filmning?[/thread] [thread=10075]Bästa arbetsgången för att redigera mycket video?[/thread] [thread=9929]I vilken ordning ska man redigera ljud, bild, texter och effekter?[/thread] Capture/import/batch (fånga video) [thread=11187]Jag kan inte fånga video med USB-kabel?[/thread] [thread=7770]Jag får dålig kvalitet när jag fångar video till redigeringsprogrammet[/thread] [thread=7770]Vilket är bäst för att fånga video: USB eller Firewire?[/thread] [thread=10243]Hur ställer jag monitorn efter en färgbalk?[/thread] Överföra analog video till datorn [thread=14157]Överföring S-VHS till datorn?[/thread] [thread=12239]VHS->Digitalt på bra sätt[/thread] [thread=23647]Video8 till digitalt - frågor[/thread] [thread=13856]Hur får ni er analoga signal till datorn?[/thread] Stillbilder [thread=9597]Vilken bildstorlek för stillbilder som ska infogas i video?[/thread] [thread=9802]Flimrande stillbilder, TV-säka färger och horisontella linjer som flimmrar[/thread] Filmlook: Få video att se ut som film [thread=8740]Hur får jag filmlook på det jag filmat?[/thread] Se också [thread=5089]Biokänsla[/thread]. [thread=4144]Bästa knepen för att få en snygg film?[/thread] [thread=9325]Redigera video utan att mista kvalitet?[/thread] [thread=7437]Hur får man bilden från video att se ut som på film?[/thread] [thread=7374]Läs om en hembyggd 35 mm-adapter för videokameror (möjlighet att använda filmobjektiv på videokameror)[/thread] [thread=9698]Hur får jag nyinspelad video att se gammalt ut?[/thread] Klippa i HD/HDV [thread=9356]Hur visar man HD-film, förutom från HD-kameran?[/thread] [thread=9250]Vad krävs av datorn för att redigera HDV?[/thread] [thread=5747]En lägesrapport om HD, mycket läsvärt[/thread] (videoteknik) [thread=9841]Klippa HDV i Vegas[/thread] Greenscreen/bluescreen Det finns beskrivet i [thread=9520]FAQ:n för digitala effekter och compositing[/thread]. Färgkorrigering (color correction) Vad är färgkorrigering? [thread=14598]Hur färgkorrigerar man på bästa sätt, hur fungerar vektorskop och IRE?[/thread] [thread=11172]Hur får jag bilden i gråskala, med detaljer i färg?[/thread] [thread=8500]Är After Effects eller Premiere Pro bäst på color correction?[/thread] [thread=4827]Min bild har blivit för blå! Hur åtgärdar jag det med color correction?[/thread] [thread=5889]Hur kalibrerar jag min datormonitor för arbete med färger & color correction?[/thread] [thread=6444]Hur får jag bilden mörkare? Hur får jag den mer lik nattljus?[/thread] Interlace/deinterlace ("ränder" på filmen) Vad är interlace? [thread=1410]Ränder i filmen, vad beror det på?[/thread] [thread=7802]Jag har filmat av en 16 mm-film projicerad på duk med en dv-kamera och får ränder? Deinterlace?[/thread] [thread=7895]Hur gör jag deinterlace med pluginen Twixtor?[/thread] [thread=1166]Ska jag filma progressivt eller interlaced? Eller ska jag ändra det i redigeringen?[/thread] Redigeringsprogram [thread=18377]Lista på gratis videoredigeringsprogram[/thread] [thread=6461]Vilket redigeringsprogram är bäst?[/thread] [thread=1449]Vilket redigeringsprogram ska jag välja?[/thread] [thread=12262]Vilket nybörjarprogram ska jag välja?[/thread] [thread=9187]Vilket redigeringsprogram kommer man längst med, om man vill göra spelfilm?[/thread] [thread=5580]Finns det redigeringsprogram som är open source?[/thread] [thread=10956]Jag har Pinnacle Studio nu, men vill skaffa ett bättre med dvd-bränning - vilket ska jag välja?[/thread] Vanliga videoredigeringsprogram Apple Final Cut Pro. Apple revolutionerade branschen med billiga redigeringsprogram som klarade av lika mycket som de dyra. Final Cut Pro (förkortat FCP) är ett väldigt kompetent program. Apple Final Cut Express. Eller bara FCE. En lite mindre variant av storebrodern Final Cut Pro. Perfekt om du inte behöver alla funktioner i Pro-versionen och vill ha ett lägre pris. Det går utmärkt att uppgradera senare om du vill det. Adobe Premiere Pro. Adobes största fördel är integrationen med compositingprogrammet After Effects. Adobe Premiere Elements. Man kan kalla Premiere Elements för en lillebror till Premiere Pro. Det är ett nedbantat program för nybörjaren med låg prislapp. Avid. Avid är ett företag som tillverkar mängder med redigeringsprogram för olika ändamål för professionellt bruk. Avid brukar anses vara standard i branschen. I produktfamiljen finns bland annat Xpress, Newscutter, Symphony, Media Composer och Liquid (som förvärvades av Pinnacle). Pinnacle. De köptes upp av Avid under 2005, men deras produkter finns fortfarande kvar hos Avid. Canopus Edius. Edius finns i två versioner; Pro och Broadcast. Båda varianterna klarar att blanda olika format och klippa i HD. Gratis videoredigeringsprogram Lightworks. Ett professionellt redigeringsprogram som blivit open source. Finns för Windows, men kommer så småningom även till Mac OS och Linux. Apple iMovie. Lättanvänt redigeringsprogram för nybörjare som endast fungerar på Macintosh. Windows Live Movie Maker. Lättanvänt redigeringsprogram från Microsoft för nybörjare som fungerar med Windows. Cinelerra. Har du Linux är Cinelerra ett bra val, och dessutom gratis. Programmet gör i huvudsak tre saker: capture, compositing och redigering av ljud och bild. Kdenlive. Videoredigerare För KDE. OpenShot. Det hittills yngsta redigeringsprogrammet för Linux. Datorkrav för att redigera video [thread=30746]Hur lagrar man bäst STORA mängder video på hårddiskar?[/thread] [thread=5711]Mac eller PC för videoredigering?[/thread] [thread=9281]Vilken dator ska jag köpa för videoredigering och arbete i After Effects?[/thread] [thread=9250]Vad krävs av datorn för att redigera HDV?[/thread] [thread=9084]Vilka delar behöver jag för videoredigering om jag ska bygga datorn själv?[/thread] [thread=11862]Redigera video på bärbar dator?[/thread] [thread=12979]Adobe och Windows Vista - Officiellt dokument[/thread] Become a digital video editing guru using Linux tools (engelska) Adobe Premiere Pro/Elements [thread=9297]Bilden hackar i Premiere 6.0[/thread] [thread=8586]Kan inte ansluta och tanka in Panasonic NV-GS55 till Premiere Elements[/thread] [thread=10132]Systemkrav för Premiere Elements[/thread] [thread=12498]Minimal kvalitetsförlust mellan program?[/thread] [thread=12392]Tappar man kvalitet genom att flytta video mellan Premiere Pro och After Effects?[/thread] [thread=10334]Hur du döljer ansikten i Premiere Pro 2.0 och 1.5[/thread] (guide av Rogge) Adobe Premiere Pro FAQ (ppro.wikia.com) Artiklar/allmänt Videoredigering på dator. Vilka redigeringsprogram finns det på marknaden, och hur fungerar ett redigeringsprogram i allmänhet? Konsten att klippa film. De konstnärliga sidorna förklaras och hur man berättar med bilder, tidsförkortar, klipper upp stämning och flyt m.m. Digital Video Editing Guides FAQ (videoforums.co.uk). Vanliga frågor som kommit in till ett engelskt videoforum. Linjer på bilden, bästa kameran, bästa programmet etc. Fler artiklar om Videoredigering i filmskolan på Voodoo Film. Specialeffekter Specialeffekter diskuterar du i vårt forum för Specialeffekter (för effekter på inspelningsplatsen) eller forum för Digitala effekter och compositing (för effekter i datorn).
    2 points
  6. Några ödmjuka förslag, 1. Lär dig att SE en film. (Analysera struktur och innehåll, vad som är bra och dåligt) 2. Retorik - Öva på att berätta. (Lyssna på bra berättare och olika upplägg) Berätta sedan en historia för andra på ett sätt, nästa gång ett annat och ta till dig responsen. Pröva på alla sätt, muntligt, skriftligt, film... Slå upp på wikipedia om någon aspekt är oklar, man ska aldrig vara rädd för att ställa frågor även om man känner sig dum. 3. För att lära dig att göra film, måste du göra film. Fixa kamera, ragga likasinnade - filma! 4. KRITIK! Självkritik, du måste själv se vad som är dåligt i dina filmer för att göra en bättre film nästa gång. Du måste vara öppen och verkligen lyssna på kritik, oavsett hövligt eller hur ohövligt den än framförs så är rätt svar alltid ödmjukt och ett tack! Du sållar alltid själv ut ensam efteråt vad du tycker är vettigt eller inte, och på detta sätt gör du aldrig kardinalfelet att skrämma bort nästa person som kanske skulle ha gett dig en kritik, eller det rätta svaret du söker för att bli bra på din uppgift. 5. Ljus. Allt som fastnar på film är faktiskt ljus, du måste ha förståelse och så bra kontroll du kan på detta för att modellera fram det du vill visa. 6. Genvägar, det finns en orsak att 93% av filmregissörerna på listan över världens 100 högst inkomstbringande regissörer började sin karriär med skräckfilmer. Du har ungefär samma aspekter som andra genreer har, m e n du är gravt beroende av att kunna fånga stämningar samt en fungerande helhet. En intensivkurs i visuell dramatisering om du så vill... 7. Du gör film, inte radio. Med detta menar jag att du m å s t e lära dig att berätta i bilder. Filma några korta "stumfilmer", lek med bilderna och tänk på ljudsättningen. Slå upp ordet Abstraktion på wikipedia - lista ut olika sätt att applicera termen i ditt bildberättande, lista ut så många varianter du kan. (Eyescan, skärpa, symbolik, rörelse, läsning och så vidare...) Ta en titt här, Det här blev fasligt långt för att vara mig, jag har alldeles för många funderingar om detta ämne. Som avslutning vill jag definiera en filmregissörs uppgift - du ska koordinera samtliga människor på din arbetsplats, teamet, övriga funktioner, rollbesättningen samt andra. Du skall kunna säga till varje individ vad du vill ha, du ska kunna diskutera detta på ett förnuftigt sätt, och om du ska kunna sköta ditt jobb bra bör du veta mer än personen som utför uppgiften utan att för den skull "glänsa" vilket vore självdestruktivt. (ointelligent) Detta är mitt ödmjuka sätt att bli lite bättre varje dag på mina uppgifter. Om du tyckte att det var värt något och har frågor så är du mer än välkommen att skicka mig ett PM med dina funderingar. /Cerberus
    2 points
  7. Jag är nybörjare på Adobe After Effects och letar efter många tutorials till programmet på nätet. Jag sökte på Google och fann denna länk: http://communitymx.com/content/article.cfm?cid=1A9CF&print=true I den guiden lär man sig både att göra rök och eld i After Effects på ett mycket enkelt och lärorikt sätt. Genom att lära sig det som står i artikeln förstår man lite mer om hur AE fungerar också. Hoppas den var till nytta! //Carbe
    2 points
  8. Fat Tony, Om din videosignal ligger över 100IRE kommer allt över den nivån inte att kunna visa skillnaden mellan ljushet i bilden - du kan inte skilja överexponerat mot sådant som inte är överexponerat men mycket ljust. 0IRE betyder att din bild skall vara svart och allt som ligger under 0IRE uppfattas som svart. Om du justerar videosignalen så att det ljusaste inte överstiger 100 och det svartaste inte går under 0 så är du på rätt väg. Men - viktigt - det får heller inte betyda att alla clip skall nå upp till 100. Det kan ju vara en mörk dag eller filmat med dåligt ljus. Om du då flyttar upp videosignalen kommer också bruset att öka även om du tycker att du kan få fram fler detaljer. Det är en avvägning du måste göra mellan ljus/kontrast och brus. Vectorscope hjälper dig att se att dina färger ligger inom tillåtna gränser. Vissa färger - t ex vissa röda färger - har en tendens att blöda om nivån ligger för högt. I ditt redigeringsprogram finns säkert en inbyggd testbild, som du kan lägga på tidslinan och studera i vectorscope bilden. Justera inte något i den bilden för den är gjord för att ge standard värden. I vectorscopet ser du hur färgerna ligger. Notera vilka punkter som ligger närmast den yttre runda cirkeln och kom ihåg att aldrig någonsin tillåta någon färg att gå utanför dessa nivåer (punkter). Om dina klipp visar sig ha färger som ligger utanför markerningen för vissa färger (t ex en illröd kappa) kan du göra flera olika saker för att justera ned färgmättnaden. Det enklaste är att helt enkelt dra ned färgmättnaden för alla färger. Det kan behövas en reducering av uppåt 30% innan allt ligger inom gränserna men då har alla färger blivit reducerade så mycket. Om du drar ned till 100% har du en svartbild kvar. Du kan också välja att gå på endast de färger som ger problem men det är mycket svårare eftersom de flesta färger i bilden är en blandning av de olika grundfärgerna. Om du väljer att ändra en färg så måste du nästan alltid kompensera detta genom att korrigera med andra färger. Åtminstone jag tycker att detta är väldigt besvärligt och att det också kräver både ett gott färgsinne, en bra kalibrerad monitor och en hel del övning.
    2 points
  9. Har du kollat Internet Archive? Där finns en hel del gammalt arkivmaterial, journalfilmer etc. Det mesta om inte allt under public domain... Finns avdelningar både för ljud och rörliga bilder. http://www.archive.org/details/audio http://www.archive.org/details/movies / Finn
    2 points
  10. 1. O.k! 2. Då hade jag kört ut det som 7Mb CBR 1 Pass. 3. CinemaCraft Basic (CCB) är inte ett redigeringsprogram. CCB är en plug-in till Premiere så att du kan exportera mpeg2 direkt från din Timeline. Med i paketet medföljer även en fristående encoder från CC så att du tex kan koda om DV-avi > mpeg2. CCB är alltså enbart till för kodning av material till mpeg2-formatet. 4. O.k, vad är det som är sämre med bilden tycker du? En mycket viktig sak är att se till att videon i ditt Project matchar Project Settings i PPro samt att du använder samma inställningar vid export. Tex, PAL, Lower Field first skall redigeras i ett PAL Project med Fields inställt som Lower Field First och skall ut ur PPro som PAL Lower Field First. Det finns fler inställningar, men tar man tex in PAL och renderar ut det som NTSC så blir kvaliteten sämre. PPro har tyvärr en viss förmåga att vilja välja format själv när man skall exportera. Tex så är MPEG2 alltid inställt på NTSC i ett PAL Project i Adobe Media Encoder när man exporterar vilket gör det lätt att göra fel. Så var noga med att kolla vad det är för inställningar du använder när du exporterar. Se till att fotot från kameran matchar det du exporterar, dvs att tex PAL 4:3 verkligen redigeras i ett PAL 4:3 Project samt att du exporterar det som PAL 4:3. Gör så här i PPro: 1. Markera en avi-fil i Project Panel och kolla vad som står till höger om "tumnageln", tex Movie, 720 x 576 (1.067). (Siffran i parantes, (1.067), är Pixel Aspect Ratio.) 2. Gå sedan till Project > Project Settings > General 3. Det som står det under Editing Mode, Timebase, Frame Size och Pixel Aspect Ratio, skall stämma överrens med det du ser när du markerar en fil under punkt 1. Om det står 720 x 576 på punkt 1 skall Editing Mode vara DV PAL. 4. Gör en export via Adobe Media Encoder och se till att välja ett Preset som heter PAL DV 4:3 High Quality 7Mb CBR 1 Pass. (Om du under punkt 1 har ett Pixel Aspect Ratio på 1.422 skall du välja PAL DV 16:9 High Quality 7Mb CBR 1 Pass.) Alla värden under punkt 1-4 skall stämma överens alltså! :) Jag gissar på att det är något av värdena som inte stämmer överens hela vägen genom ditt Project, vilket kan ge märkbart sämre kvalitet när man exporterar ut sitt material. Hittade du något som inte stämde i ditt Project? :)
    2 points
  11. A) Nej, varför skulle jag vara stolt över det? Hade för övrigt aldrig kommit på tanken att fläska ut för det om det inte varit för att mitt jobb betalar kalaset. Jag hade nöjt mig med ett billigare alternativ. B) Jag tror inte, jag VET att pengarna går till vidareutveckling av programvaran, till löner, omkostnader, etc. Jobbar själv med mjukvaruutveckling, det kostar (självklart finns här feta vinstmarginaler etc, etc). Vad dom stackars fattiga barnen har med saken och göra förstår jag inte. C) Hjälte? Nej verkligen inte. Men. Det gör mig berättigad till support så jag slipper ställa ogenomtänkta frågor på ett publikt forum om en programvara jag inte betalat för. D) Nej, varför skulle det göra mig till en bättre filmare? Jag använder vare sig Premiere eller After Effects för att spela in film, det har jag en kamera till. Däremot redigerar jag i Premiere och jobbar med effekter i After Effects. Seriöst. Poängen här är inte någon debatt om piratkopiering. Det handlar bara om det enkla faktum att man får respektera dom regler som gäller om man förväntar sig hjälp. Om man väljer att bryta mot dessa regler, och dessutom sitter och är spydig så känns det lite som att man bränner sina broar. Dessutom förstår jag inte vad yttrandefrihet har med det hela att göra. Så vitt jag vet så är Voodoofilm ett privat forum, och dom har rätt att ställa dom krav dom vill på sina användare. Är Adobes Pro produkter dyra? Ja. Avid? Ja. FCP? Ja. Och som du själv säger, man blir inte en bättre "filmare" av att köra dom mest avancerade programmen. Så varför inte nöja sig med något av dom billigare alternativen? Köp Premiere Elements t ex, inte speciellt dyrt, nog så avancerat, och du har rätt till support. Det är det program jag själv skulle kört om jag inte fått det betalt. Och om man nu ändå tvunget ska köra pirakopierat, varför inte vara lite smidig? Varför inte försöka läsa på så mycket man bara kan innan? Läsa hjälpen (F1)? Osv. Jag förstår att man kanske inte har råd att köpa Adobe Production Studio. Skulle jag själv, som sagt, inte ha som privatperson. Men om man då väljer att piratkopiera det så kanske man inte behöver skylta med det, och dessutom bli upprörd när det påpekas. Det är säkerligen många som får/fått hjälp av t ex Munthe, och alla andra duktiga personer här, som kör piratkopierat. Det tvivlar jag inte en sekund på, men dom väljer att inte stoltsera med det. Jag har som sagt inga riktiga moraliska synpunkter på om du väljer att piratkopiera eller ej. Det är helt upp till dig. Men om man förväntar sig hjälp med rådande regler på forumet så bör man nog undvika att skriva det i bold/italic/all caps. Det var min poäng.
    2 points
  12. Så nu ska alla hålla sig borta från mig bara för att några sänkt mig, för att vissa inte håller me mig i en viss diskussion så ska alla hålla sig borta från mig??? Jag skiter i, ge mig 0 i karma...ja vill vara minst omtyckt av alla, dom som känner mig vet att jag inte är en dålig människa, man måste ju ha 10 i karma för att vara en god, jag har 4 så då är jag ond. Jag sänker någon för att dom enligt mig gjort ett dåligt inlägg....o då sänker han mig bara för att jag sänkt honom....shiiit....karma, är det här en buddha sida??
    2 points
  13. Hej! Bravo Jag använder Adobe Encore CS5. Det är gammalt men fungerar bra. Dock har jag hört att det inte längre ingår med automatik i Adobe serien man skall kunna laddas ned separat. Med vänlig hälsning Tomas
    1 point
  14. Hej jag har kört Premiere Pro utan problem väldigt länge men nu vägrar den starta. Får följande felmeddelande "adobe premiere pro could not find any capable video play modules" Har googlat hela dagen och hittar ingen lösning som funkar. Körde CC2015 men laddat ner även CC2014 och får samma problem. Grafikkortet jag har är Quadro 4000 System: Windows 7 Tips?
    1 point
  15. Exemplet var ju väldigt subtilt, tänkte spontant på denna tutorial, kolla gärna på den och säg om du tycker den funkar, om inte kan nog någon (jag eller någon annan utveckla en bättre metod): VIDEO COPILOT | After Effects Tutorials, Plug-ins and Stock Footage for Post Production Professionals Kolla även gärna på dessa för lite idéer: 1. VIDEO COPILOT | After Effects Tutorials, Plug-ins and Stock Footage for Post Production Professionals 2. VIDEO COPILOT | After Effects Tutorials, Plug-ins and Stock Footage for Post Production Professionals Mvh /Pontus w
    1 point
  16. Skicka ut som prores och ta in i Compressor. Där finns det skitmånga olika presets men där kan du också se ungefär hur stor fil compressor kommer att bli. H264 är helt klart det bästa. Men först, kolla upp vad festivalerna har för olika format dom tar emot. Kan vara olika.
    1 point
  17. Du kan också vinna på att ha 2-pass kodning och variabel bitrate och du har mycket blandat material (både snabba/rörliga bilder och ex stilla intervjuer). Men i fallet YouTube kodar väl dom i alla fall om materialet en gång så ju där vet jag inte om det spelar så stor roll. Det är egentligen helt logiskt att den ändrar upplösningen till SD men det blir i alla fall helt ologiskt eftersom man då gör exakt det misstag som du gjorde (du är LÅNGT ifrån ensam). Har framfört det och jag tror och hoppas på en stor förändring i nästa version. /Max
    1 point
  18. Tror jag förstår vad Janneck menar. Ofta är det lättare för folk att kritisera än att ge beröm. Ofta menar de som kritiserar inget illa med det utan vill bara hjälpa till. Fast när man arbetat mycket med något och lagt ner sin själ i ett projekt så uppskattar man självfallet kritik men det är också skönt att höra vad man gjort bra. Då kan man få lite extra energi av berömmet och ändra vissa saker som folk tyckte var mindre bra (om man håller med dvs).
    1 point
  19. Mina Nvidia-drivisar gjorde precis så. Fanns en "Fullscreen device" att välja och klicka i under avancerade inställningar. Jag gillar att ha fullskärm på en sekundär skärm när jag lägger effekter. Men det passar inte alla förstås :-)
    1 point
  20. ett annat trick är att filma ett kryss på en vägg som man sedan trackar i AE och lägger på trackingdatan på det statiska klippet. man bör dock inte skaka för mycket utan bara försöka hålla handhållet så stabild man kan, det kommer skaka och röra sej ändå
    1 point
  21. Hej .. faktikst inte .. vi har en stor studiorum i skolan, det är bara det att veäggen är svart målat.. så det räkte med ljusättningen och lite färgkorrektering i premiere.. :D
    1 point
  22. Alltså, om du har för avsikt att jobba med filmskapande i framtiden kan det vara bra att bestämma sig för vad du vill göra. att lära sig allt samtidigt och försöka bli någon autör som skriver, regisserar, producerar, tar ljud, fotar osv. brukar sällan resultera i en karriär. bättre är att rikta in sig på en proffesion och jobba mot den. de två första som alla siktar på är regissör och fotograf. men filmteamet består av en mängd människor som krävs för att kedjan ska hålla. mitt tips är att skit i att köpa en kamera utan gå till ungdomsgårdar, skolor eller andra institutioner som har utrustning och låna därifrån, lägg de pengar du tänkt ha på filmen/filmerna i stället. visst kan man lära sig knapparna på en videokamera om man köper den men kunskapen i film ligger inte i att veta var REC sitter på kameran utan hur man använder den i ett bredare perspektiv. vet ej hur gammal du är eller vart du bor men ofta finns det både folk och istitutioner i närheten där man kan lära sig saker och skaffa kontakter. vidare tips är att innan du börjar med något så läs. här på voodoofilm finns dels en filmskola online och ett stort forum med massor med info. dessutom brukar det finnas en del böcker på biblioteket om filmproduktion. så innan du lägger ut en massa pengar på en dyr kamera och dator så kolla upp om du verkligen vill bli regissör eller fotograf (som alla andra) eller om det finns andra jobb som passar dig bättre.
    1 point
  23. HA Snorungar. 40 grader kallt. åtta mil. löjligt. jag gick tio mil genom skogen 50 grader kallt 2 meter snö. 2 st älgstudsare för att komma förbi vilda djur och utlänningar. enbart till busshållsplatsen. bussen drevs av en häst som dog på halva vägen. jag släpade mej fram resten 6 mil med utslitna ben. enbart för att hämta postan. OLSON
    1 point
  24. Precis. Det lät som Fatboy Slim på Rohypnol.
    1 point
  25. Helst skulle du då sätta pappret där fågeln befinner sig för att få rätt vitbalans för hur ljuset betér sig just där, men det kan ju vara lite knepigt så i sånna fall får du nog förlita dig på den automatiska vitbalansen och kanske låsa den när den har ställt in sig rätt så att den inte råkar flacka. Brukar inte vara några problem ändå. Bländaren sköter du antingen i Av mode eller med joysticken om du är i Tv mode. Du kan dock inte hålla koll på vilken slutartid du har i Av mode och du kan inte hålla koll på bländaren i Tv mode, men det finns som tur är ett bra knep. Om du har ett minneskort i kameran (som är till för stillbilder) så kan du när som helst hålla nere PHOTO-knappen till hälften för att få reda på både vilken slutartid och bländare du har. Då kan du till och med köra ett helautomatiskt program som Cine mode och hela tiden hålla koll på bländaren och slutaren på så vis. Cine mode kan vara bra i dåligt ljus eftersom då du får med mer information i skuggor. Då är det inte lika lätt att underexponera. Cine mode kan också vara bra utomhus när du annars får utbrända ansikten som du sa, eftersom du även får mer information i högdagrar när du använder det. Inomhus i dåligt ljus gäller det att öppna bländaren så mycket som möjligt så att linsen släpper in så mycket ljus som möjligt. I full vidvinkel (ingen zoom) är bländaren vidöppen vid F1.8 och när du har zoomat in så tror jag att den är vidöppen vid F2.2. I dåligt ljus kan också slutartiden ha betydelse. Jag brukar vilja ligga på 1/50 slutartid eftersom man får lagom med ljus utan att det har några stora effekter på rörelsen. En längre slutartid som 1/25 ger mer rörelseoskärpa och det kan se sussigt ut. Kortare slutartid som 1/120 och uppåt ger dig mindre rörelseoskärpa och mindre ljusinsläpp, och innebär också att rörelser upplevs som ryckigare (på grund av den minskade rörelseoskärpan). Det är en fin balansgång men som sagt, 1/50 brukar fungera bra i de flesta fall. Cine mode försöker dessutom så gott det går att hålla sig till 1/50 slutartid, vilket betyder att den hellre lägger till gain (brus) för att göra bilden ljusare när du behöver ljusare bild men inte kan öppna bländaren mer. När jag kör Cine mode brukar jag själv sätta någon jämn ljuskälla framför linsen, typ displayen på en mobiltelefon, och använda joysticken för att låsa exponeringen på den. Sedan stegar jag upp eller ner på skalan och använder PHOTO-knappen tills jag ser att jag har kommit till 1/50 och F1.8 i full vidvinkel (F2.2 för zoom). Stegar du då ett steg uppåt på skalan så kommer bländaren fortfarande att vara F1.8 men då lägger den istället till gain. Stegar du så långt uppåt att den inte längre kan lägga till gain så ändrar den slutartiden för att kunna ta in mer ljus istället. Nu har jag babblat en hel del, hoppas du kan plocka ut nåt användbart. :D Det är lite krångligt när man vill ha full manuell kontroll på en sån här kamera men man ska i alla fall vara glad för att det på sätt och vis går att trixa till det. Vill du läsa en mer strukturerad artikel om allt detta på engelska så finns det en här: http://dvxuser.com/jason/hv20/
    1 point
  26. Har laddat ner en 30-dagars provversion av Premiere Pro CS3 och försöker nu öppna det projekt som vi tidigare jobbat med i en skoldator. Problemet är att det inte blir några spår på tidslinjen, så man kan inte dra klippen dit. Tidslinjen är helt grå (se bilden) trots att det är inställt på tre videospår och två ljudspår under "project settinigs". Vad kan detta bero på och vad kan man göra åt det? Kan det ha att göra med RAM-minnet på endast 448 MB? Men det går ju att öppna programmet, och det går att se på klippen.
    1 point
  27. På det hela taget är det en underhållande film med många små komiska pärlor, men det finns en del problem. Det största problemet är vampyrerna och deras maktens stenar. Jag ser poängen med att göra Snövit till kung och att ge honom möjligheten att väcka de döda till liv, och vampyrer är alltid trevliga, men kopplingen till huvudstoryn är i tunnaste laget. Det i sig hade kanske inte gjort så mycket om det inte varit för att vampyrdelen tar upp en så stor del av manuset. Mitt förslag är att antingen intergrera de två historierna mer, eller att tona ned vampyrdelen en aning. När berättaren i scen 1 säger att sagan börjar med stölden av maktens sten känner jag mig lurad, för det har så lite med Snövit att göra, och det är ju främst honom som sagan handlar om. Han hinner trots allt bli galen helt utan vampyrernas inblandning. Resten av mina kommentarer rör mindre grejer. I scen 1 och 2 är beskrivningarna lite för odetaljerade. "Ett skrivbord" och "en villa" säger inte så mycket. Jag tänker mig att skrivbordet är ett riktigt sagoberättarskrivbord i mörk ek med läderunderlägg etc, men manuset säger inget om saken. Scen 3 är riktigt bra, men slutet gör mig lite frustrerad. Vlad och Bela sitter i knipa och är vettskrämda och de finns ingen väg ut, sedan dyker de bara upp igen i scen 13 som om inget hänt. Det känns som om de saknas en scen däremellan. Scen 4 visar upp ett problem som finns i många andra scener, och det är att man inte vet vad som händer under berättarrösten. Är det tänkt att Gustav skall leka med sin boll och Bosse skall sitta och titta hela tiden? Det är viktigt att tänka på vad som skall hända under en voice over, och jag vet själv av erfarenhet hur lätt det är att glömma eftersom det ser så bra ut i manuset, men när man skall regissera filmen står man och förbannar sig själv för att man inte tänkt igenom bilderna ordentligt. I scen 8 tycker jag att du skall stryka de sista två replikerna. Berättarrösten har redan förklarat att det var sommarstugeincidenten som fick bägaren att rinna över, och det är roligare om scenen slutar med att dörren slängs igen i deras ansikten, varpå nästa scen börjar med att Bosse konstaterar att Snövit inte kommer att vara kvar länge till. I scen 9 tycker jag att du skall ta bort berättarrösten helt. Karaktärsintroduktionen av Blixten i scen 10 är perfekt och avslöjar allt som berättarrösten säger och mer därtill. Dessutom är det roligare att upptäcka vem han är genom snacket om knark och horor och se tecken på hans våldsamhet än att höra det av en berättare. I scen 11 tycker att det är skitkul när vampyrkonungen matar fåglarna med gift, men jag tycker att det hade varit bättre om fåglarna sedan inte nämndes igen. Nu känns det som att skämtet mjölkas för långt och blir tråkigt istället. I scen 11 tycker jag också att den sista raden (att Alf slår sig för pannan) skall strykas. Den gör skämtet för långt. I scen 12 tycker jag att Bosses replik "Mord? Sen när bryr du dig om sånt? Sen senaste gången du våldtog han eller?" är skitkul, men skämtet sänks av Gustavs svar. Jag skulle ha nöjt mig med att låta Gustav skruva besvärat på sig istället, alternativt inte ha någon reaktion alls och fortsätta direkt med Bosses nästa replik. I scen 12 tycker jag också att du skall mjölka situationen efter att Snövit druckit giftet lite mer. Eftersom vi som tittare spänt väntar på att se vad som skall hända så kan du dra ut på tillfället. Antingen med dialog, eller bara med att Bosse och Gustav står och tittar intresserat, medan Snövit ser sig omkring osäkert, och inget verkar hända och Gustav och Bosse börjar titta nervöst på varandra etc. I scen 15 tycker jag att du skall stryka de två sista replikerna, och låta vampyrkungen skratta elakt medan han gör sorti. Det höjer tempot. Scen 16 gillar jag, men jag förvirras av tidsperspektivet. Jag antar att allt vi ser sker mer eller mindre simultant (om inte annat så gäller detta Snövits och vampyrkungens tidslinjer), men hundarna hinner med lite väl mycket medan Snövit står och tar sig loss. Jag är väl mest nyfiken på hur du har tänkt... Hur länge är Snövit ute i skogen egentligen? Förutom att Berättaren säger att det är "länge" så får vi inte se mycket av detta. Det skulle vara lättare att förstå om vi fick se hur Snövit bygger en koja och släpar hem smådjur som han dödar etc. Och hur i hela friden kan han vara så vilse så länge? Det måste ju vara gångavstånd hem. Och slutet på hans skogsäventyr är lite luddigt. Jag förstod först nu när jag skriver kommentarer att Snövit följde brödsmulorna tillbaka till staden, för tidigare hade jag bara tänkt att han följde efter Hans och Greta för att äta upp dem. Jag tycker att det borde finnas en kort scen där han följer smulspåret och kommer fram till stadens utkant. Så kan han stå med den nedåtgående solen bakom sig och se farlig ut. Typ. I scen 25 tycker jag att berättarrösten kan strykas helt. Allt den berättar ser vi i bilder i alla fall. I scen 26 tycker jag också att berättarrösten kan strykas helt. Det den berättar är ändå rätt ointressant och inget vi behöver veta. I scen 27 tycker jag att berättarrösten är lite tråkig. Jag skulle helst se att den ströks och ersattes med bilder. Det skulle kunna bli hur bra som helst, med Snövit som hittar sin gamla cykel och en bild på Astrid medan han för sitt inre öga ser Bosse, Gustav och Blixten och grimaserar. Typ. I scen 29 tycker jag definitivt att du skall ta bort Blixtens replik där han nämner att han har gjort en karta. Vi ser ju exakt det i alla fall när Snövit hittar den i nästa ögonblick. Med Bosses efterföljande replik så förstår vi som tittare ändå att Blixten har erkänt. Scen 31 hade du kunnat börja med att Vampyrkungen hittar kartan. Allt som händer innan är överflödigt och sänker tempot. Scen 33 skulle jag har stuvat om och kortat ned. Flytta cancerskämtet (om du vill ha kvar det) till början av scenen och sluta med att Nin säger "Ok, U guys will go and hide in your house in the woods..." för att sedan klippa direkt till scen 34. I scen 35 tycker jag att berättarrösten kan strykas helt. Låt Nin och Jah vänta och skapa lite spänning utan att sänka tempot. Angående Nin och Jah så undrar jag om det inte skulle bli bättre om deras dialog på kinesiska var otextad. I scen 38 förstår jag inte hur Vampyrkungen kan undgå att känna igen Snövit när han springer förbi honom. Jag skulle föreslå att scenen stuvas om så att vi först ser Vampyrkungen och Akasha och deras vedermödor för att ta sig uppför trappan, och när de är nästan ända uppe så springer Jah och Snövit förbi dem, varpå Vampyrkungen känner igen honom. Det blir dessutom trevligare tempo då. I scen 39 tycker jag att kortet som Jah har av sig och Nin skall vara en bildserie från en fotoautomat. I scen 39 undrar jag hur den blå stenen kan rulla ned i luckan. Står den öppen hela tiden? I scen 42 tycker jag att Zombiekatten skall säga något annat, typ "Bra knark sa du?! Super-affe från Amsterdam sa du?!" så att historien om den döda knarkhoran avslutas som den bör. I scen 45 tycker jag att Snövits replik "Vi ses senare" borde ersättas med ett galet fnitter istället. Det är ondare. Jag tycker dessutom att Snövit skall ha grävt upp Astrid och väckt hennes ruttnande lik till liv, så att hon också får vara med någonstans på slutet. Ja, det var det, men jag har säkert glömt en massa som jag tänkte på under läsningen. Men det är något att börja med i alla fall. Lycka till! /Jakob
    1 point
  28. Ett revolutionerande rotoskopverktyg i AE som är blixsnabbt... ...undrar varför just jag önskar mig det (fortsätter dra i maskpunkter på klipp nummer 5 123)... Jag vill se Autotrace på steroider i nästa släpp. Och jag vill ha en Adobe Intermediatecodec som gör att jag slipper trassla med tredjepartscodecs för HD-material. Nu finns ju de okomprimerade 8/10-bitarscodecarna men jag vill se en lossless codec med små filstorlekar snyggt integrerad i suiten.
    1 point
  29. Jmalmsten: Nej jag var inte intresserad av adaptern på så sätt. Jag bara undra varför du har den skräpande när den är ett väldigt bra verktyg :D Jag har själv precis införskaffat mig en Canon Fd objektiv F-1.8 som jag hoppas fungerar bra på min adapter som jag håller på bygger. Någon som har några bra ideér sedan när jag sätter på adaptern på hv20 nrä jag får den? Alltså, hur är det med bländar öppningen på hv20 osv. Intressant inlägg dock, det här med DOF, om att det är som s16. Jag är väldigt imponerad av hv20 och ens DOF, märkte inte detta för än jag såg Rain filmen.. Ja Solmon borde få jävligt mycket credits från canon.. Han har fått tveksamma köpare att köpa kameran direkt! ;P
    1 point
  30. Om du överför via firewire så är ju överföringen digital 1100101001001 (dvs i princip för du över en fil). Så har jag fattat det. Så räcker det att det är DV och firewire. Jag skulle vara tacksam om någon demeterade eller bekräftade.:)
    1 point
  31. Det här är helt otroligt värdelöst, pinsamt och jätteskumt: Nåt program från Vattenfestivalen i Stockholm.
    1 point
  32. Redigerat med anledning av Voodoo Film forums regler 1 §. Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med administratören. Du accepterar att inte posta inlägg som leder till eller innehåller personangrepp, hot eller uttrycker missaktning, nedvärdering för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, kön, hudfärg, sexuell läggning, nationellt eller etniskt ursprung eller trosbekännelse. Mvh JxM Administratör, Voodoo Film forum
    1 point
  33. Hallå! Det här var inte så bra du. Läste ca 6 sidor bara för att det var så roligt dåligt. Hade det varit lite bättre hade jag nog inte orkat läsa mer än en sida. Inte för att vara elak eller något, vill bara hjälpa dig lite. För det första är det inte rätt formaterat. Det är väldigt jobbigt att läsa. Sen är det alldeles för många luckor och ologiska händelser. Jag kan ta några exempel: Här är precis efter att den ena soldaten kommer fram till stugan i skogen de kraschat i. %2$s skrev: Nick Hur gick det ? Cg Radion va pajj allt som fanns va bara blod och zombies... Nick Fan oxå den helikoptern va våran sista väg härifrån! Cg Jo men nu måste vi komma på nått annat sätt... De har precis kraschat med sin helikopter. De hittade en stuga. Och nu går en av idioterna och ska kolla om helikoptern kanske funkar after all??? De kanske bara är punka på helikoptern....... Sen direkt efter det..... %2$s skrev: Det blir kväll och de 2 soldaterna tittar på en film... Hahahaha! Inte precis det jag skulle göra när jag precis kraschat i en skog med massa zombies som springer omkring. Och vad är det för jäkla stuga? Har de tv och dvd-spelare och allting där? Och de tänkte att de skulle vara härligt att slappna av med en film på kvällskvisten? Hade de popcorn också? %2$s skrev: Cg Hur ska vi komma härifrån vi måste komma på nått. Nick Imorrn går vi ut och kollar runt, nån stuga här måste väll ha en telefon... Cg Bra idé . Ja, en jävligt bra idé.......Om den här har tv och dvd så borde väl fan någon av alla andra jävla stugorna i skogen ha en telefon(!!!). %2$s skrev: De öppnar dörren och går ut sen stänger de och låser dörren igen och Cg stoppar nyckeln i fickan. Jaså, dom har en nyckel till stugan också? Fan vad praktiskt. Och tur att de tänker på att låsa den så att ingen zombie gör inbrott och snor deras dvd....... Alldeles för mycket såna här konstiga saker som händer. Och ena stunden känns det som att de inte alls är i en skog. Och sen så funkar deras radio helt plötsligt. Ja du fattar vinken. Läs igenom här på forumet om hur man skriver ett manus, läs även riktiga manus. För det du gjort är INTE ett filmmanus. EDIT: Läste klart manuset nyss. De spränger ett kärnkraftsverk för att döda alla i staden. Och de själva överlever genom att gömma sig under ett bord????
    1 point
  34. Redigerat med anledning av Voodoo Film forums regler 7 §. Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med administratören. Inlägget hör inte hemma här och var för slarvigt utfört för att flyttas. Mvh lilla_farbrorn Moderator, Voodoo Film forum
    1 point
  35. Då kom den dagen då en bärbar laptop skulle inkasseras. Tänkte att idén om att bära med sitt filmredigerande vore guld, samtidigt som man skulle kunna ha den till mycket annat. Köpte denna modellen: Asus A6T AP019H Direktlänk: http://www.itservice.se/dialectit/index.jsp?showArticle=1219920 Den har en AMD Turion 64 X2, Turion TL-52 processor, eller 2 processorer till och med, 1024 MB DDR II (667 Mhz), Geforce Go 7600 256 MB, 1394-uttag såklart, samt mer info kan fås genom länken ovan. Mitt problem nu, är att när jag skall försöka starta något av mina redigeringsprogram, samtliga original, uppstår exakt samma fel, med alla 3 olika produkter. Har provat med Adobe Premiere 7, Adobe Premiere Elements 2.0 samt 3.0. Problemet är detta; jag installerar allt, allt verkar bra, jag startar om datorn för att inställningarna skall lagras med mera, datorn sätts på igen och jag klickar på ikonen för redigeringsprogrammet. Antingen har jag tur, Adobe-loggan kommer upp, jag hinner trycka "New Project" eller liknande, ibland hinner jag inte ens komma dit, ibland hinner jag knappt trycka på ikonen, men det som avbryter allting är att en blå skärm med en massa fladdrande text som susar förbi, datorn stängs av och startas om! Allting startas upp och det står "Datorn utsattes för en stor risk" etc... (Skicka felrapport skicka inte osv...). Men sen fungerar datorn i övrigt som vanligt. Den blåa skärmen med texten som kommer upp visas endast i ca en femtedels sekund, och det enda jag kunnat utläsa var något om "fysiskt minne"...!? Vet att denna skärmdump uppkommit många ggr tidigare, vid andra typer av programöppnanden, när virus kommit in etc på flera än endast min dator. Det är inte heller något virus, datorn är helt ny och för att vara helt säker installerade jag om Windows ytterligare en gång. Detta har alltså hänt med samtliga versioner och jag undrar vad felet egentligen är? Köpte datorn i huvuddel för att redigera film, känns meningslöst att behöva skrota apparaten för att processorn eller nått annat ej stöder det som behövs för att redigera i Adobes program. Om ni inte kan lösa detta problem åt mig ;), så kanske ni vet något annat bra program jag kan redigera i, där problemet förhoppningsvis inte uppstår!? Har hört något om nått Sony Vegas, så jag antar att det finns andra alternativ där ute... men Premiere vore kul att trots allt få igång. Snälla, hjälp mig!
    1 point
  36. Så om jag förstår dig rätt så skulle du hellre villa se att voodoofilm skulle slänga ut de som nämner att de har piratprogram än att de plockar bort inläggen? Eller skall de bara tillåta att inägg om piratprogram skall få flyta på hur som hellst, att voodoofilm liksom skulle bli en form av knytpunkt där man som amatörflimsskapare kan dela med sig av sina program för varandra? Förövrigt så tycker jag att det är en något underhållande grej (ta inte detta personligt Asterix, det är inte menat som en pik för dig) att så gott som alla förväntar sig att de skulle göra bättre grejer ju dyrare produkter de använder (köpta eller stulna). Skall sanningen fram så är premiere pro, för de flesta här på forumet (kanske även mig ;) ), lika overkill som att använda bazookas för att döda mygg. Om man inte klarar av att klippa en snygg film i AvidFree eller något annat freeware eller opensource program som finns så kommer premiere pro eller de bättre Avid definitivt inte att hjälpa en att göra det. Samma gäller för att skapa diverse effekter. Det är personen bakom som skapar filmen, inte datorn, kameran eller belysningen. Allas snack om de dyraste och finaste branchstandardprogrammen känns för mig som om man är så rädd för att misslyckas så att man hittar på ursäkter för att inte försöka. Säga vad man vill om skoföretaget Nike, men blanbd det intelligentaste som någonsin sagts i världshistorien är: "Just do it!" :)
    1 point
  37. Jag ska fatta mig kort. Våga switcha, jmalm jag säger inte att du har fel men du har onekligen en jäkla otur.
    1 point
  38. "With the 4550 model, BIOS version A04 or later provides 48-bit LBA support for hard drives larger than 137 gigs." (efter ca 1 minuts jobb ;)) Vilket innebär trasig disk eller korrupt partitionstabell. Jag är linux-nörd om det behövs en sån. Om man är systemingenjör har man nog blivit lite mer less på problemen än när man är hemanvändare :) Själv har jag aldrig kontakat försäljaren förutom när jag faktiskt får trasig hårdvara (och har verifierat att den är trasig). Fast då är jag ju tämligen envis.
    1 point
  39. Har precis läst igenom manuset och gillade det i stora drag, dock så finns det en del att fixa till. Den första scenen kommer alldeles för fort. Vi hinner inte få någon inblick i Andreas och vad mötet med Sara skulle betyda. Han sitter och hon kommer in, detta är en viktig händelse i hans liv men det behövs en karaktärsuppbyggnad för att först låta oss känna karaktären och göra oss bekanta med personen. Du hoppar här effektivt över anslaget, vilket är den viktigaste scenen i en film - du måste sätta tonen för filmen och presentera den på 1-3 sidor. Intressant däremot scenen precis efter då Andreas träffar Felicia och berättar om Sara, vilket gör att vi inte får se vad som hände under mötet utan istället får använda våran egen fantasi kring vad som hände. Dialogen känns inte helt hundra. Den är ibland väl teatral och övergjord, även om den ibland är väldigt intressant. När man är kär talar händer det att man talar i ett annat språk som du lyckas fånga, men gör det inte till för mycket. Läs igenom dialogen med någon högt och lyssna till orden för att göra den mera flytande och naturtrogen. De två sista meningarna mellan Gustaf och Andreas innan montaget är grymma som fan och ger en bra tvist/möjlig tvist på berättelsen. Håll i dem hårt och arbeta utifrån den typen av dialog. Vid det läget öppnar du möjligheten för att det inte nödvändigtvis behöver handla om Sara, och du för berättelsen till en ny fas. Väldigt bra jobbat. Tvisten i slutet är bra och välskriven och dialogen funkar ok. Dock som helhet tycker jag att du har en del att arbeta med under den första halvan av manuset. Bygg upp berättelsen bättre mot karaktärenas utvecklad och visa mera vem Andreas är i början. Varför gör han som han gör, dvs hitta på Sara? Ok, han vill ha Felicia, men varför detta tillvägagångsätt? För att hon är en tävlingsmänniska? Det syns inte tydligt. Bygg upp hennes karaktär och därav spegla Andreas och vem han är. Ett misstag som ofta görs i manus är att karaktärer är väldigt ensidiga. Bygg upp karakäterna så att allt de gör, säger, beter sig osv. också speglar den andra karaktären. På så sätt får du en djupare berättelse som säger mycket mer än vad den gör nu. Viktigast dock är att lägga till ett par scener i början, varför inte göra en eller ett par lunga scener med just Andreas och Felicia? De sitter hemma och kollar på TV, äter popcorn och pratar i korta meningar om filmen, fast orden betyder egentligen något annat. Bygg upp en vänskap på ytan och en attraktion under. John ringer, Felicia svarar och säger ett par ord, avslutar med "puss, hej", Andreas sneglar på henne utan att se ut som om han bryr sig, Felicia går för att träffa killen. En långsam och subtil uppbyggnad som säger mycket om filmen, karaktärerna och ger motivation till vad som kommer att hända. Är inte säker än om jag tycker om eller inte att Sara kommer tillbaka, men oroa dig inte för ologik. Är film vilket är fiktion. Bara du själv vet exakt varför det sker och kan motivera det. Om att ta bort tröjsnacket, gör det och ersätt med dialog som verkar lika meningslös(handlingsmässigt) men som egentligen säger väldigt mycket om deras relation och tankar, likt det jag nämnt ovan. Sista minigrej, skulle inte använda ordet "hångla" som du gör senare, såvida du inte ordagrant menar grovhångel utan känslor, vilket känns lite konstigt i historien. Just sånna ord får mig själv att lyfta på ögonbrynen och komma ut ur historien, då de berättande snuttarna i ett manus ska vara väldigt kliniska. Skriv kysser varandra våldsamt, eller likande, men man bör inte skriva, "de knullar" utan de har sex, våldsamt sex, ev. passionerat eller liknande, men kom ihåg att alltid maskera beskrivningarna så mycket som möjligt så man inte "kommer ut" ur manusläsandet och bryter sin läsning. Hoppas man varit till hjälp, Ha re bra/Pandy
    1 point
  40. Technicolor var en labbprocess. Det finns inga labb som erbjuder Technicolor längre. De Technicolorlabb jag jobbat med (New York, London och Rom) kan inte erbjuda sin egen gamla process längre. Det man gjorde var att separera färgerna på tre negativ med en beamsplitter redan i kameran vilket genererade tre filmer (röd/grön/(blå). Du får räkna med att en Technicolorprocess skulle kostat sex ggr så mycket som att jobba normalt eftersom du använder sex ggr så mycket kamera och labb-film. Om inte mer för jag är inte helt säker på alla stegen man gjorde men det var bra många och man behövde dessutom anlita en Technicolor-koordinator eftersom det inte fanns vanliga ljussättare som kunde jobba med "three strip"-processen (det fanns tidigt en "two strip" process också). Men det mest typiska för Technicolor och som jag tror de flesta är det där "magiska" dom ser är den våldsamma mängd ljus man var tvungen att använda för att filmsorterna var så ljussvaga (och beamsplittern sög ljus). Den mängden av ljus är helt otänkbar om man inte har en REJÄL budget. Vi snackar om att hyra loss allt ljus Dagsljus har för en inspelningsdag. Under studiotiden använde man fruktansvärt stora och starka bågljuslampor för att ljussätta Technicolor. Ett ljus som är direkt skadligt för ögonen. Normalt sett jobbade teamet med skyddsglasögon men skådisarna fick ofta nedsatt syn tidigt i livet. Starr var vanligt. Jag kan bara tänka mig hur smärtsamt det måste ha varit för Judy Garland att tindra med ögonen in i dom där enorma jättelamporna en hel inspelning. Men, boy, vad dom tindrade... Jag tror aldrig det funnits någon 16mm process Technicolor eftersom det är amatörkameror i sammanhanget.
    1 point
  41. Det där Eric säger, att det är svårt att filma mot greenscreen stämmer, men jag tycker ändå att du ska köra med det. Blir nog snyggast och häftigast så. Du måste ju ändå lägga på massor av motionblur så de gröna skarvarna knappast kommer att synas. Här kan du till och med stänga av de gröna nyanserna helt och kanske dra ned saturation lite också. Din idé låter alldeles utmärkt tycker jag.
    1 point
  42. håller på me ett manus nu. wanna hear the shit? en kille drömmer konstant drömma om en tjej han inte kan minnas att han någonsin träffat eller sett. varje natt är det i princip samma dröm. han går...letar...och väntar på att han ska hitta henne. och när han hittat henne, ler hon. och han vaknar. när han är vaken kan han knappt koncentrera sig på något annat än Hon. han längtar tills han ska somna igen så att han kan få se henne. och han börjar nu kämpa i drömmarna, försöka komma närmare henne, han vill röra vid henne. han lyckas komma närmare och närmare henne i drömmarna. men han känner att han inte får tillräckligt med tid, att han behöver sova mer..oftare. för att uppnå detta börjar han käka sömnpiller. och till sist börjar han uppnå grejor i drömmarna, hon börjar till och med prata med honom, men väldigt kort och nästan obegripligt. han fortsätter med sömnpillerna och till sist tar han för mycket..en överdos...och drömmer sin sista dröm...om henne....och där lyckas han nå henne...prata med henne...kyssa henne.... och han vaknar aldrig upp ur den drömmen igen... nå...vad tycks? ska slipa litta...känns litta sådär...ja...mjäkigt haha... men på återseende!
    1 point
  43. [citat=Jawo][citat=T-kock][citat=Jawo][citat=T-kock][citat=Emperor][citat=T-kock]Nja, grunderna i Maya lär man sig lätt på mindre än två veckor om man har lite talang. Sen när man väl lärt sig det så tar det inte allt för lång tid innan man kan börja göra enklare animeringar.[/citat] Två veckor? jag lärde mej maya på 2 dagar, eftär det har jag gjort en fight film som blev ganska bra, (har inte den kvar, overwritade saven i misstag)..Maya har ju dom färdiga lärnings videona som är 2min långa några st, och di är ganska guld värda, korta o kraftiga.[/citat] Jag hade två lektioner i veckan i skolan och efter två veckor kunde jag grunderna så det tog väl 4 dagar för mig :P[/citat] Vad klassar du som grunderna då, och kunde du ha gjort en bil som voltade då?[/citat] Att animera en bil som volterna hör inte till grunderna ;) Men när man väl lärt sig grunderna i att modellera och animera, dvs du vet hur man gör men är inte direkt superbäst på det än, så lär man sig ganska snabbt efter det. Vad jag menar med att kunna grunderna är alltså att kunna göra enklare modeller och animeringar utan handledning. Kom sen ihåg att jag aldrig sagt något om att kunna göra en snygg bil och animera den bra efter bara några dagar, utan bara att man lär sig grunderna på ett par veckor.[/citat] Jo, det har du rätt i.[/citat] Ja de har du! ;) haha
    1 point
  44. [citat=sluten_cell_nr13] Mest förvånande är väl att jag fick medhåll från _nemo_ som man annars kan tänka sig skulle vara den mest troliga att gå in i sådana diskussioner... [/citat] Ni ser......redan har folk förutfattade meningar om stackars mig :(
    1 point
  45. Jag kommer även i fortsättningen bilda mej en egen uppfattning om folk! Inte grunda det på vad andra tycker..
    1 point
  46. Hej Carl! Föreslår att du börjar med Pinnacle Studio8 eller Studio9 program, finns komplett med firewirekort till en billig penning. Har för mig att även firewire-kabel ingår. Det är ett mycket bra nybörjarpaket till ett vettigt pris. Glöm inte att skaffa en STOR hårddisk som du spelar in videomaterialet på. Man skall aldrig lägga videomaterialet på systemdisken. Att välja program är inte helt lätt, det beror mycket på vad du vill göra. Hur avancerade visuella effekter du tänker på t.ex. "Prislappen" börjar vid strax under 1.000-lappen och uppåt. Många föreslår Premiere men jag tycker att det är lite "häftigt" att börja med det, tycker inlärningströskeln är lite hög om man aldrig sysslat med digital video förut. Har själv provat såväl Studio8 som Premiere när jag gick över till digital video efter att ha jobbat med analog video i en massa år. Studio8 var för enkelt för mig, (saknade funktioner jag behövde), Premier gillade jag inte, nu är det Avid XpressDV som gäller! Innan du köper ett program så bör du kolla att din dator uppfyller programmets hårdvarukrav = minne, processor osv. När det gäller kamera, har du ingen redan nu så köp en DV-kamera med både DV in och DV ut. Med DV ut så kan du få in din "video" i datorn genom FireWire-kortet och med DV in så kan du "lägga tillbaka" ditt färdiga program (Mastern) på DV-band utan att tappa i kvalitet. Sedan kan du göra en visningskopia på VHS. Naturligtvis kan du även göra DVD-skivor men det är en helt annan sak. Lycka till!
    1 point
  47. Det var intressant att läsa, spännande karaktärer och så. Som skådis blir jag sugen på att spela huvudrollen, vilket är ett gott tecken, men min favoritscen är scen 11. Jag gillar att mamman inte förstår att psykiska problem är högst reella och inte något man kan vifta bort, och att det som är viktigt i livet är ytliga saker som gardiner och soffor. Det känns så typiskt och väldigt realistiskt. En grej jag funderar på är om Jonas från början försöker skriva om andra människor, om påhittade historier, science fiction etc. och om han sen börjar skriva om sig själv, och det är då han kommer igång med skrivandet. Det verkar vara så, men det är lite oklart. Jag skulle vilja ha det så, och vill då ha en tydlig vändpunkt som får Jonas att börja skriva om sig själv. Händer det något speciellt som får honom att skriva om sin egen situation? Sen tycker jag att det ska framgå mer vad som hände med Sara egentligen. Man kan ju misstänka att hon tog livet av sig, men jag ser inga akut suicidala tendenser. Hur dog hon? Några detaljer: Karaktären ÄLDRE MAN kallas bara det första gången. I resten av manuset heter han Kjell. Kalla honom Kjell från början istället! Sara och Lena är lätt att blanda ihop eftersom deras namn är ganska lika. Pröva att ge den ena av dem ett längre namn. Texten i scen 9 bör nog Jonas läsa i en VO eftersom det nog blir svårt att få med så mycket text i bild på ett sätt så alla hinner läsa utan att tråka ut de som läser snabbt. Det gäller andra ställen där det är text också. Jag håller inte med Wallin om att det behövs en tidsangivelse för boksigneringen. Precis som Wallin säger så tar det ju lång tid innan en bok kommer ut, så man fattar ju att det har gått en tid. Stavningen och interpunktionen, men det är ju ingen nyhet i den här diskussionen. Den är dock inte värre än mycket annat jag har läst här.
    1 point
  48. Tjena John! Då jag läst dina tidigare verk har jag ingen aning om varför du ens anstränger dig att lägga upp dem här. Ingen kan göra det där manuset bättre än du har gjort det! Du verkar vara en erfaren manusskrivare. Har du eller någon annan filmatiserat något av dina verk ännu? Keep going on// Jakob
    1 point
  49. I AE 6 heter det Blendingmode istället för transformode. Du högerklickar bara på filmklippet så ser du det ;)
    1 point
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...