Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 08/12/2011 in all areas

  1. Alltså, jag tror att du hakar upp dig för mycket på ett specifikt ord: krav. Saken är den att om du bara läser TS mening igen så känns det mer som att TS använde ordet krav, fast han istället kanske skulle ha använt "förutsättningar" eller något liknande. "De enda krav är att manus ska vara skrivet på svenska, en enkel story, ingen invecklad krigshistoria etc." Det är till en början inget krav på dig som person, men OM man skulle vilja vara intresserad av att delta i projektet så är "kravet" (Stures "förhoppning och förutsättning") för projektet att det ska vara en enkel story skriven på svenska. Det är väl inte att ställa omöjliga krav som aldrig kan uppnås eller som behöver kastas in i fan-för-krav-diskussionen direkt? Sture2k är sugen på att göra något, och frågar här om någon är intresserad att skriva/har något skrivet. Då är det ju upp till alla att fråga vad han är intresserad av, och om det finns möjlighet till ersättning. Det är ju superbra med såna frågor, kanske framför allt för att Stures första inlägg var lite so-so med information, men också för att man vill veta vad det är för lirare som man kanske ska skicka sitt manus till och för att få veta vad projektet har för ambitioner/möjligheter. Det är väl självklart att man ska kunna fråga hur det ser ut med ersättning utan att bli påhoppad, men jag tycker att man kan försöka få lite hum om projektet innan man börjar gnälla på "krav" som ställts. Speciellt om man i det här fallet läser meningen som innehöll ordet krav. Alla borde få betalt för sitt arbete, det håller jag med om. Jag sitter inte och skriver bara för att gratis ge bort mina manus, men om jag finner ett par människor intressanta eller om de har idéer så kan jag mycket väl tänka ge mig i kast med dem för att se hur de samarbeten utvecklas och leder till. Det handlar (tyvärr?) inte bara om deg, även om erfarenhet och kontakter. Om man som manusförfattare och regissör/producent träffas tidigt i processen och kan diskutera fram och tillbaka vad de olika parterna är intresserade av och vad de vill få ut av samarbetet så är chansen större att alla sedan känner att de har gjort ett bra jobb som de blev nöjda med. Dessutom kanske man kan komma överens om att göra ännu en produktion tillsammans, och till den kanske man vill söka pengar och därmed pröjsa för mer och mer av hantverket som läggs in i filmen vilket gör att folk kanske hellre återkommer till en tredje produktion, om de vet att det finns en möjlighet att få betalt för sitt arbete. Sanningen är den att väldigt få får betalt för det de lägger ned på sina filmer, det är väl egentligen en fraktion av världens filmmakare som går plus på projekt kan jag tänka mig. Därför handlar det även om att skriva MYCKET, som alla säkert vet, och ibland att kanske "ge" bort ett kortfilmsmanus bara för att få mer erfarenhet. Kanske syns kortfilmen på nån festival? Kanske är det nån där som ser den och kontaktar manusförfattaren då de märkte att det fanns talang i det skrivna? Kanske regissören vill göra fler filmer, och att man utvecklar konceptet och samarbetet. Sen det där med omskrivningar. Förutom att producent/regissör kan sätta krav på dig som manusförfattare kan ju manusförfattaren sätta krav på producent/regissör. Även om det inte handlar om pengar så kan man ju kanske säga att man ger dem manuset, men att man inte har möjlighet till omskrivningar så det är då upp till producenten att finna någon annan för det ändamålet om det skulle behövas. Det är inte optimalt, men om man diskuterar så kanske man kan finna lösningar.
    1 point
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...