Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 10/21/2009 in Posts

  1. Ja du, det är inte lätt. Så vi uppfattar avstånd, speciellt via microphon, är ungefär lika mycket beroende på frekvensgång som reflektioner. Nu skrev du iof inte om det var shotgun eller nån form av njure på boomen, men oavsett så lär karaktären både i rummet & direkt skilja sig markant mellan dom. Av just den här orsaken brukar man aldrig blanda myggor med boom, men måste man så måste man, & då är det tyvärr bara hård filtrering som gäller. Hur man maskerar/dämpar reflektioner så att det ska matcha är omöjligt att ge ett bra svar på utan att ha materialet framför sig, tyvärr svårt även då, men notch-filter är en mycket god vän till sånt :-) Sen frekvensmässigt...hm, tricky... Har inte suttit i sitsen själv, för jag gillar verkligen inte myggor & använder dom VÄLDIGT sparsamt, men skulle FÖRMODLIGEN välja att först filtrera upp myggan så gott det går med parametrisk EQ, 6 till 8 band bör räcka, för att få ett så bra ljud som möjligt att utgå ifrån. Sen skulle jag anpassa boom-micken efter myggan, även där genom en schysst EQ, men dom brukar funka ganska bra med bara 4 band. Till detta bör du även köra ett högpassfilter. Mellan 100 upp till kanske 150Hz på båda kanalerna jämnar ut basen & låg-midden en hel del, vilket dessutom gör mixen mer lätthanterlig. Vad vi brukar kalla basröster är inte egentligen bas, det brukar vara runt 200Hz, vilket är låg-midden, så basen kan man skära en del i med mycket gott samvete. Sen har myggor ett väldigt platt, kallt & dymaniklöst ljud. Det är inget du kan göra något åt, men med bra filtrering & lite hårdare comprimering av boomen med snabba attack & release-tider så kan du få mixen trovärdig.
    1 point
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...