Gå till innehåll

Flyg - drönare - reel 2014


PabloFernandez

Recommended Posts

Yepp. You said it.

Dyra tillstånd och försäkringar.

Finns olika tillstånd för olika viktklasser. Under 7kg är det inte så farligt men efter det börjar vi snacka stora summor.

Jag har ingen bra lösning på hur man gör för att sticka ut från mängden. Tror det viktigaste är att göra ett bra jobb och leverera snygg material.

Många filmar med små quadcopters. Dom klarar GoPro och liknande kameror. Det funkar för enkla saker men när det kommer till reklam och långfilm så har dom andra krav och det är då det börjar bli svårt att hitta folk som klarar av det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har just gjort färdigt min första nollbudgetlångfilm, och planerar redan för nästa. Vore trevligt med lite flygbilder. Men hur få tag i flygbilder när man saknar möjlighet betala?

 

Förresten, hur många företag finns det i Sverige som erbjuder flygfilmning med drönare? Att döma av hur många återförsäljare det finns för drönare så bör det ha sålts åtskilliga drönare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gomer: Vi har bara för 1B dvs Under 7kg. Tror det ska stå under dpStuff. Tror inte det syns ännu. Kollade för några dagar sen och då var det inte med. Jag är kameraoperatör så jag är inte så insatt. Inte heller i försäkringar tyvärr men kan kolla upp det.

Men vi ska även ansöka om tillstånd för kategori 2 då vi precis köpt en större drönare som vi vill kunna jobba med så fort den är färdig.

 

ghijohansson: Du kanske kan hitta några som precis börjat och behöver material själva att kunna visa. En egen "reel". Dom kanske kan göra det gratis.

Vi kan inte göra gratisjobb då det är ganska dyra saker vi har i luften. Däremot kan vi erbjuda bra pris till dom uppdrag där vi kan flyga med lilla maskinen och GoPro kameran.

Blir ganska fint ändå. Här ser du lite tester med GoPro. Filmat i 4K upplösning

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Det gläder mig att ni, precis som jag, väljer att följa regelboken.

Med största säkerhet har ni försäkring då det krävs av Transportstyrelsen för att få tillståndet.

Hur har ni gjort med granskningen från Försvarsmakten? Min erfarenhet är att dom är lätta att ha en kommunikation med och tillstånd till självgranskning inte är något problem.

 

Det är bara en tidsfråga innan den första olyckan är ett faktum.

Då priserna sjunkit på UAS är det många maskiner i privatpersoners ägo.

Det finns några riktiga praktexempel på total omdömeslöshet.

En person körde upp en liten UAS på 1300 meter vid Globen i Stockholm.

En annan plåtade turning Torso uppifrån.

De här tilltagen gör att regelverket kommer att tuffas till inom en snar framtid.

 

Om ni inte redan är med i UAS Operator Sweden kan det vara läge att gå med i gruppen.

Den är bara öppen för företag och personer med tillstånd.

https://www.facebook.com/groups/456310321097278/

 

Bifogar en snutt som jag gjorde för själen en av de få soltimmar vi hade under november.

Obs! Snabbredigerad

 

[video=youtube;-gv09XfFQYU]

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...