Gå till innehåll

En annan stad (12:40)


Team_fagott

Recommended Posts

En annan stad (12:40)-En kort-dokumentär om den Stockholmska vinternatten

 

Hittade den här när jag gick igenom mina gamla dator, tänkte slänga upp den så att den inte försvinener för gott. Gjord av Mig Björn och en kompis, Sofia Engdahl för ett par år sedan som en elevfilm.

 

Tre personer (En Frilandsfotograf en Taxichaffis och en Jourhavande medmäniska) ger sina tankar om den Stockholmska vinternatten

 

Vi har använt oss 100% av stadens befintliga ljus inga kameraljus avnändes, funkade väldigt bra på bioduk, tyvärr mindre bra kompirmerad på nätet upptäckte jag nu :p

 

Tanken var inte bara att fånga nattens ljus utan även tystnaden och atmosfären (Om ni viste hur jävla dött det är en tisdagnett i februari i Sveriges största stad) Rent berättarmässigt är det inget mästerverk kanske, inte är det heller tanken i det här fallet. Men med tanke på div omständigheter fick vi iaf ihop det på slutet.

 

Komprimeringen blev konstig och buggig och ganska mörk när jag laddade up den på nätet, jag ska se om jag kan rätta till det framöver.

 

 

 

http://blip.tv/file/402117

 

http://img338.imageshack.us/img338/7025/enannan4st4.th.jpg

http://img259.imageshack.us/img259/76/enannan2fc7.th.jpg

http://img407.imageshack.us/img407/7278/enannan1oj2.th.jpg

 

Format: Stream, flash

Längd: 12 min, 40 sek

Storlek: 49 MB

Utrustning: Canon handycam (kommer ej ihåg mod)+vidvinkel adapter, Sennheiser riktad mikrofon, Final Cut Pro

Länk till kommentar
Share on other sites

Riktigt fina bilder, snygga vyer, riktigt proffsigt och skön lugn känsla som gör en avslappnad, känns som en dokumentär som visas i skolan, fast allvarligt talat gillar jag denhär bättre eftersom dokumentärerna i skolan är så grymt jättetråkiga. Lite långtråkig är den faktist, men det hela är väldigt bra utfört!

Länk till kommentar
Share on other sites

Riktigt fina bilder, snygga vyer, riktigt proffsigt och skön lugn känsla som gör en avslappnad, känns som en dokumentär som visas i skolan, fast allvarligt talat gillar jag denhär bättre eftersom dokumentärerna i skolan är så grymt jättetråkiga. Lite långtråkig är den faktist, men det hela är väldigt bra utfört!

 

Tack! Sådana komentarer värmer. Nu känns det inte längre lika tungt att jag måste cykla till Ica i regnet strax! Tack!Tanken var att göra en liten mediativ film, men jag Kan hålla med om att den kan uppfattas som lite seg bitvis, vi skulle haft med en scen från maria ungdom också men det gick åt helvete kan man säga, det kund kankse ha lyft tempot en aning, i mitten eller så.

Länk till kommentar
Share on other sites

Snyggt och bra känsla på den men skulle nog ha velat höra mer berättelser från personerna och inte bara en sån övergripande bild eller vad man ska säga, han fotografen säger där i början att det är få som vet vad som egentligen händer på nätterna och efter filmen vet man fortfarande lika lite. Det saknade jag. Sen har ni glömt deinterlacea=/

Länk till kommentar
Share on other sites

Snyggt och bra känsla på den men skulle nog ha velat höra mer berättelser från personerna och inte bara en sån övergripande bild eller vad man ska säga, han fotografen säger där i början att det är få som vet vad som egentligen händer på nätterna och efter filmen vet man fortfarande lika lite. Det saknade jag. Sen har ni glömt deinterlacea=/

 

Exakt, du har så rätt. Berättarmässigt och dramaturgiskt sjunker filmen. Det finns skäl till att det blev som det blev, är glad att det blev en film till slut :p

 

Är inte så säker på att vi glömt deinterlace, kan vara den jobbiga komprimeringen till flash, men jag minns inte det var som sagt ett tag sedan den spelades in. äh..du har kanske rätt..

 

Alla tankar och komentarer är välkommet!

Länk till kommentar
Share on other sites

Fan skulle kunna sändas på SVT, känns nästan som de, saknar lite aktion bara :) Så man vill fortsätta se. Snygga bilder, men lär behövas "progesiviseras" och ja som du sa ljusas up lite.

 

tack! Kanske fipplar lite med färg och ljus vid tillfälle. Klippa om blir det dock inte tal om. En spikad kista är en spikad kista så att säga (Men man kan ju alltid polera upp den lite) Råmaterialet (14 timmar) finns nog inte kvar heller i sinn helhet.

 

Mer komentarer önskas (för framtida projekt).. Nu projekt:Frukost och gå till jobbet..

Länk till kommentar
Share on other sites

Otroligt proffsigt med fina bilder och bra ljud. Skön stämmning i filmen.Suveränt bra klippt och bra bildvinklar. Nog en av dom bättre filmer jag sett här i alla fall.

Får man fråga vem som gjort musiken?

 

Vänligen

Anders

 

Tackar, tackar. Värmer i all vredesmod den här dagen för med sig.

En kompis som Heter James Lernestål har gjort musiken. Läser du inte eftertexterna :p

Länk till kommentar
Share on other sites

Våga gå nära!

 

Men inte för nära... är det inte en mic som "doppas" några gånger vid "nattprataren". Fast det syns nog bara vid export till web, på DVD så overscan'as (eller vad det nu heter) det bort (Inte för att det stör).

 

sorry... ville bara skoja lite... ;)

 

i övrigt tycker jag filmen var bra, sköna bilder, kunnde vara lite mer "vad är det som händer då?" i den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Micken i bild beror nog på komprimeringen, för så många dagar och nätter som vi sett igenom materialet så *borde* vi upptäckt det :)

 

Som sagt igentligen är det inte meningen att det skulle hända så mycket. Vi försökte fånga en meditativ stämmning, men den kunde säkert mått bra av att klippas ner 2-3 minuter. Materialet var ijnte bättre änn så ;) Skulle nog gjort den annorlunda idag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Väldigt bra! Påminner mig mycket om vissa radiodokumentärer från p1 på natten. Lugna, dreamy(vad är det svenska ordet?) program om lite ovanliga saker. Som nån annan sa, ljudet var bra. Fina bilder också.

 

Kontemplativ? Eller menar du dreamy? Drömsk kanske?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Hej

 

Jag tog filmen på allvar, efter någon minut i filmen så släppte "leta fel" känslan och jag bara åkte med. Fint foto, och om jag får säga det, ett mycket snyggt porträtt av hur vackert Stockholm är på typ 5 morgonen m.m. Mycket bra musik.

 

Ljudet var inte helt 100 vid alla tillfällen, men ändå genomgående bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

otroligt bra film med en härlig känsla.

Personligen kommer jag alltid i någon underlig härlig stämning när jag ser bilder av en storstad under natten, vet inte varför.

Musiken gjorde det inte sämre, och intervjuerna med de olika personerna kändes väldigt proffsiga.

Av de (få) filmer som jag sett här på Voodoo var det här defenitivt den bästa.

hoppas få se mer av dina filmer...

Länk till kommentar
Share on other sites

otroligt bra film med en härlig känsla.

Personligen kommer jag alltid i någon underlig härlig stämning när jag ser bilder av en storstad under natten, vet inte varför.

Musiken gjorde det inte sämre, och intervjuerna med de olika personerna kändes väldigt proffsiga.

Av de (få) filmer som jag sett här på Voodoo var det här defenitivt den bästa.

hoppas få se mer av dina filmer...

 

Tack ska du ha. Jag blev sjukt pepp på mitt projekt nu ;) Ska se om jag får möjlighet att logga in något mer i datorn vid tillfälle.

Tack, Jernby också!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...