Gå till innehåll

Billig kamera + handtag = sant(?)


simergy

Recommended Posts

Tjena alla Voodoofilmare.

 

Det här kommer förmodligen låta ganska komiskt och konstigt i era öron, men jag hoppas ni kan försöka hjälpa mig så gott ni kan.

 

Det är så att jag filmar mycket extremsport, skateboard, freestylefotboll, snowboard osv.

Jag använder mig just nu utav en liten ynklig dv-kamera som jag köpte för nått år sen. Visst är denna kameran smidig att ha med sig, om man ska filma bröllop, men när jag ska ta med mig kameran ut på fältet och börja filma skateboardare från konstiga vinklar och snabba vändningar så, suger kameran bokstavligt talat.

 

Vad jag söker, är alltså en kamera med 'hyffsad' kvalité, MEN som har ett sånt handtag man kan se på många semi-proffs-proffs kameror.

Jag bryr mig alltså ingenting om kvalitén eller finesér på kameran, utan det kan vara en "skräpkamera", fast med detta eftertraktade handtag.

 

Så, i princip söker jag detta: En kamera i 3-4000:- klassen fast den har bara ett litet simpelt plasthandtag.

 

Hoppas ni förstår vad jag menar och kan hjälpa mig och mitt problem.

 

/ Tom

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror det kan bli svårt att hitta en kamera i 3-4000 kronorsklassen med denna typ av "störtbåge".

 

Annars finns det speciella anordningar som används vid skateboardfilmer.

Kan enklast beskrivas som OM man fäst kameran inuti en bilratt.

Ganska lätt att bygga, men finns även att köpa om du söker lite på nätet.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Norbert]Något sånt här kan ju inte vara alltför svårt att göra? http://i2.photobucket.com/albums/y41/evenodd69/cam.bmp[/citat]

 

Den där varianten så helfrän ut. Jag ska testa mig fram imorgon.

Fortsätt gärna diskutera fram eventuella lösningar på detta. Tack så oerhört mycket.

 

EDIT: Jag har nu gjort en konstruktion mycket lik den på bilden Norbert visade. Ni kan se hur resultatet blev här: http://www.maukas-online.com/cam.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
[citat=Norbert]Något sånt här kan ju inte vara alltför svårt att göra? http://i2.photobucket.com/albums/y41/evenodd69/cam.bmp[/citat]

 

Den där varianten så helfrän ut. Jag ska testa mig fram imorgon.

Fortsätt gärna diskutera fram eventuella lösningar på detta. Tack så oerhört mycket.

 

EDIT: Jag har nu gjort en konstruktion mycket lik den på bilden Norbert visade. Ni kan se hur resultatet blev här: http://www.maukas-online.com/cam.jpg

 

Hur gjorde du själva fästet till handtaget?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Du joppi!är du att betrakta som ett barn?eller?

Du ställer frågor om dokumentärkameror men svarar ej?

Är du ett barn så fråga ej sånt då dessa kameror inte rör dig!!

För de första vad är ditt problem?

Nej men har inte hunnit kolla om jag fått svar angånde dokumentär kameror..

Svara inte på forum trådarna då som jag skrivit om du har problem med de

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
Du joppi!är du att betrakta som ett barn?eller?

Du ställer frågor om dokumentärkameror men svarar ej?

Är du ett barn så fråga ej sånt då dessa kameror inte rör dig!!

 

Klart man borde få fråga om man vill veta, å är ganska grön inom det området?

Inget du behöver brusa upp dig för. Alla är inte lika kunniga som dig..

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Klart man borde få fråga om man vill veta, å är ganska grön inom det området?

Inget du behöver brusa upp dig för. Alla är inte lika kunniga som dig..

 

Såg att han drog ett till Påhopp på en annan kille i en tråd, Man börjar ju fundera när han beter sig som en 15-16 åring och är garanterat runt 40 bast.. :/

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 9 månader senare...

Gammal tråd men hittade den först nu eftersom jag är ute efter ett handtag (inte ens 25 000-kr kameror har alltid handtag :( )... Spontan tanke angående Ugrip: ARGH! 500 dollar för en järnbit och ett enkelt handtag!

Men produkten är ju suverän...

Länk till kommentar
Share on other sites

Gammal tråd men hittade den först nu eftersom jag är ute efter ett handtag (inte ens 25 000-kr kameror har alltid handtag :( )... Spontan tanke angående Ugrip: ARGH! 500 dollar för en järnbit och ett enkelt handtag!

Men produkten är ju suverän...

Varför inte bygga en egen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Gammal tråd men hittade den först nu eftersom jag är ute efter ett handtag (inte ens 25 000-kr kameror har alltid handtag :( )... Spontan tanke angående Ugrip: ARGH! 500 dollar för en järnbit och ett enkelt handtag!

Men produkten är ju suverän...

 

 

90% av de du betalar är för idén och produktframtagningen. Tex vad tror du de kostar att göra mobiltelefoner i kina? Runt en 100ing styck kanske. Sen fraktas de hit och säljs för 4000tusen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...
Blev lite sugen på att göra ett bär hantag till min kamera.

Men de svåra lär ju bli att hitta en skruv som passar till kameran.

Vet någon vars man kan köpa skruvar till kamera fästet?

 

Jag köpte en kvarttums bult på en vanlig järnhandel. Fungerade utmärkt i stativhålet :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...