Gå till innehåll

Livesända


emil.

Recommended Posts

Hej!

 

Jag håller för tillfället på med ett projekt som eventuellt ska livesändas. Min fråga är enkel, vilken tjänst för live-streaming har ni erfarenhet av? Vilken tjänst ska man använda sig av? Är den någon som testat att streama via Youtube?

De flesta erbjuder abonnemang men jag är bara intresserad av en sändning. Har ni några tips?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har testat att sända live (med en enkel webbkamera) via YouTube:

Detta kräver dock att man har ett verifierat YouTube-konto och att man aktiverar funktionen Live Streaming "inne" i sitt konto.

 

Har även testat att sända live via Twitch: http://www.twitch.tv/loffysdomain/c/5772077

Det är dock mer komplext, eftersom jag använder en specifik mjukvara (som heter https://www.xsplit.com) för att sända från webbkameran till Twitch.

 

Sammanfattningsvis, jag rekommenderar YouTube.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det vanligaste programmet för streaming torde nog vara Wirecast, dock dyrt.

 

Tidigare var nog Justin TV den givna tjänsten men de är nedlagda/delvis uppköpta och uppätna av Twitch.

I dag hade jag nog valt Solidtango.

 

Annars finns alltid:

Ustream

Bambuser

DaCast

Livestream

 

och Twitch och YouTube då... etc etc

och många av tjänsterna har prova på som räcker väl till ett par sessioner förutsatt att man inte har väldigt många tittare.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Jag har streamat länge har ett flerkamera system med switcher och grejor brukar sända tex när jag spelar in musik.

 

Ivlog.tv och vaughnlive.tv är ett par ställen till men det finns flera

 

Jag kör med riktiga kameror med en blandning av hdmi nätverks extender och sdi kabel. Jag kör på mac så mina program heter CamTwist, Flash Media Live Encoder, blackmagic designs switcher mjukvara. Jag har två capturekort i den sändnings datorn ett Pcie och ett thunderbolt

Länk till kommentar
Share on other sites

Kollade upp Solidtango och det är ju ett kommersiellt företag som pratar om reklamintäkter och sånt skräp och det finns ingen anledning då det fiins så många gratis tjänster utan nån begränsning på nåt överhuvudtaget. Man kanske får betala nån avgift för att hamna på första sidan men bara om man vill. Har man ett innehåll som folk gillar då spelar det ingen roll var du sänder.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...