Gå till innehåll

Varför fungerar inte min DVD i datorn?


Shelly

Recommended Posts

Ett problem har uppstått, detta är mailen med kundtjänst på CDON och jag undrar nu om det någon som har bättre svar och idéer angående mitt problem.

 

JAG: Hej! Jag handlade X antal dvder innan jul och en av dem (har dock inte tittat på alla ännu) fungerade inte på min dator. Tanken slog mig att det kanske finns någon spärr som gör att man inte kan tittat på visa filmer för att förhindra piratkopiering för dvd fungerade i min kompis vanliga dvd. Problemet är ju det att jag inte har någon vanlig dvd så hur vet man vilka filmer som fungerar i datorn? Eller var det fel på min skiva?

 

CDON: Tack för ditt mail. Det är förmodligen programmet du använder i din dator. Testa att använda ett annat program så kanske det fungerar.

 

JAG:Tack för snabbt svar men det är tyvärr inte det som är problemet. Datorn hittar inte ens skivan. Om man stoppar in skivan så hör man att den försöker läsa den men ingenting händer, den försöker bara läsa skivan om och om igen. Har satt i den X anta gånger med samma resultat. Klickar man på DVD enheten så säger den, ”Stoppa i skiva”

 

CDON: Hej, jag beklagar detta, men då DVD filmen gick att se i en vanlig DVD-spelar så är ju inte filmen defekt och vi kan därför inte ta den i retur. Jag kan inte förklara varför du inte kan se filmen i din dator men då den går att se i en dvd-spelare så kan inte returen godkännas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm. Har samma problem i studion, men lindrigare, med Dark Knight...

För mig startar fanskapet oftast på andra intryckningen. Tänker inte låtsas att jag vet exakt vad felet beror på, men har en stark känsla av att det kan vara DVD-spelaren som har små små defekter som inte märks med en välpressad skiva, men som kan ställa till det när skiv-helvetet inte är helt tipp-topp.

Hemma startar den ganska snällt med med en liten tvekning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fast min skiva var ju ny så då bör den ju fungera... hur som helst så är det väldigt irriterande. Nu känns det lite som att köpa grisen i säcken då man inte vet om filmen kommer att fungera samt att man inte får returera den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var min Dark Knight-skiva åsså.

Om jag har rätt, & allt tyder på det, så har det blitt nåt vajsing vid själva pressningen. Vad exakt är svårt att säga, kanske för dåligt tryck när glasmasterna pressas mot skivan, eller kanske blivit microskopiska luftbubblor i hålen (de microskopiska hål som är själva datan) när den sprayats med aluminium-vätska kanske. Sen vet jag faktiskt inte riktigt hur det funkar med dubbla lager, men en vild gissning är att det finns en hel hög möjliga fel att uppstå bara där :-(

Just ja, skrev lite otydligt där...att skivan inte funkar måste inte nödvändigtvis betyda att spelaren är lite trasig, den kasnke bara är mer kräsen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kan inte vara regionskodningen som spökar? Lite långsökt kanske men är det enda jag kan tänka mig på rak arm. Att antingen är just den dvd skivan en annan region än europa (2) och din läsare i datorn är låst till 2.

Du kan ju alltid testa att uppdatera firmwaren på läsaren också, men se till att du plockar rätt version bara annars riskerar du att pajja läsaren :(

Länk till kommentar
Share on other sites

@jnse: Existerar det verkligen spelare som inte klarar dual-layer? Duallayer är trots allt ett av de mest fundamentala funktionerna som finns i DVD-standarden, hade det varit ett sånt fel så skulle nästan inga plattor alls funka.

 

@Luzer: Inte omöjligt, men personligen svårt att tro. Både min Mac (en gammal G4:a), & mina PC-burkar förvarnar alltid ilsket när den vill byta region.

 

@Shelly: Jag håller fortfarande personligen för troligt att det kan vara ojämnheter som stör för oss båda, men kom att tänka på en lista jag läste igenom för några år sen, plus kom att tänka på något jag alltid arbetar emot när jag gör egna masters; DVD-standarden är inte helt spikad, så jag hade en hel lista på filmer som inte funkade med olika spelare. Vissa spelare klarar inte av för mycket data per sekund, & vissa var (är?) inte kompatibla alls med vissa filmer. Mycket Disney, av nån anledning...

Har inte tänkt på det sen dess eftersom jag aldrig (vad jag vet) haft problem med det, men kanske är nåt sånt åsså??

Har du nån aning om vad det är för märke & modell på spelaren i din dator?

Länk till kommentar
Share on other sites

@jnse: Existerar det verkligen spelare som inte klarar dual-layer? Duallayer är trots allt ett av de mest fundamentala funktionerna som finns i DVD-standarden, hade det varit ett sånt fel så skulle nästan inga plattor alls funka.

 

Min ena DVD-spelare till TV'n klarar inte Dual layer.

Sätter man då in en sån skiva så hittar den ingen skiva alls.

 

Dual layer har väl inte funnits ända från början? Det kom väl en liten tid efteråt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Prova att köra en rengöringsskiva om det är lasern som är dammig.

 

Annars, ladda ner filmen. Du har ju trots allt köpt den...

 

Har du tillgång till en annan dator där den funkar kan du ju rippa den och bränna en fungerande skiva...

 

Lägg inte mer av din dyrbara tid på att få ett föråldrat distributionsformat att fungera.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Min ena DVD-spelare till TV'n klarar inte Dual layer.

Sätter man då in en sån skiva så hittar den ingen skiva alls.

 

Dual layer har väl inte funnits ända från början? Det kom väl en liten tid efteråt?

 

Låter konstigt, jag trodde att dual layer på pressade skivor fanns från början, medans de man kan bränna själv kom senare. Men jag kanske har fel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Låter konstigt, jag trodde att dual layer på pressade skivor fanns från början, medans de man kan bränna själv kom senare. Men jag kanske har fel.

 

Ingen aning faktiskt, jag har försökt hitta lite info, men det gick inge bra :-)

Vet iaf att min Kiss mediaspelare inte fixade DL skivor, så jag köpte en billig Centrum spelare bara för att kunna se nån film jag hade :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du nån aning om vad det är för märke & modell på spelaren i din dator?
Nope, det är den som kom med datorn, Dell... Max 3 år sedan.

 

Vad det än är så är det jobbigt... ska kolla om den fungerar i brorsan dator... Och folk undrar varför man laddar ner.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...