Gå till innehåll

Ljussättning i mörker!


Norton78

Recommended Posts

Jag ska om ca en veckas tid spela in en kortfilm som innefattar sex personer, utomhus i mörker. Bakgrunden ska vara ett träd och en gatulampa! Det är således kväll!

 

Hur ljussätter jag detta på bästa sätt?

Tacksam för alla tips!

Länk till kommentar
Share on other sites

Har oxå funderat på ljussättning i mörker. Kan man filma i skogen på dagtid och genom blå filter få det att se ut som natt/kväll?

 

Hur många och vad för lampor/filter skulle man annars behöva för få det att se ut som om det är månens ljus som lyser upp skådespelarna och inte lampor?

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst går det att göra en daginspelning mörk och blåtonad, men se till att det är mulet så att det inte blir några skarpa skuggor som avslöjar dig.

 

Likväl så är jag inte särskilt förtjust i detta tillvägagångssätt. Man ser det jämt och ständigt i film och på teve, och äkta ser det banne mig sällan ut. Anledningen är helt enkelt att när det är mörkt i verkligheten så är det mörkt. Mörkt. Man ser inget. Sade jag att det var mörkt? Testa att gå ut i skogen en natt och kolla hur väl du ser, även om det är fullmåne.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Annars, även om det rent logiskt inte ser äkta ut, så kan man ju göra som i exempelvis Evil Dead & liknande & ljussätta skådisarna & den direkta närheten väl men behålla det kalla mörkret på allt annat.

Kan dessutom ge VÄLDIGT fräcka effekter med kontrasten blå/svart kontra naturligt! :D

 

Dessutom skrev du att du skulle ha gatlampa, då funkar det defenetivt förbannat bra!

 

Var dock noga med att inte belysa direkt med filmlampan du använder (gatlyktan lär inte räcka långt), utan använd reflektorer & se till så det inte blir underbelysning.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag skulle personligen använda mig av något varmt glödljus snett bakom karaktärerna för att förstärka lyktstolpens bakljus. (readhead, blondie, arri 650) Det kan ge ett snyggt bakljus. Sen en upplättning med något kallare ljus, kanske med blåfilter, framför och ovanför för att ge ett allmänljus från månen kanske. (kinoflow, HMI..) Eller varför inte symbolisera en lyktsolpe till, ovanför bänken, med ett varmt ljus rakt ovanifrån eller snett ovanifrån ner på karaktärerna?

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

nu kanske jag är lite sent ute att svara. men det kanske kan vara till hjälp någon annan gång?

 

Vi var ute och spelade in en film i totalt mörker. Vi kunde inte komma på något bra sätt att ljussätta på, men tillslut kom idén upp. vi gjorde en ljus strima över hela "schenen", Man fattar inte var ljuset kommer ifrån men på något vis känndes det bra när vi sedan kikade på bilderna i redigeringen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Fixa en HMI-lampa, ställ den långt bort och rikta den mot hela "scenen", och placera sen en rökmaskin mot lampan. Blir skitsnyggt och blått!

Jag tror mer på att använda sig av så kallt ljus som möjligt, redheads tex. funkar nog bästa inomhus...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Hejsan!

 

Jag är en kille som ska spela in en film på DV. Jag har läst om filmning i mörker, men var kan man få tag på en sådan HMI-lampa, och vad skulle den kosta, ungefär?

 

Jag äger en 3CCD-kamera som ger bra bildkvalitet, men som samtidigt är väldigt ljuskrävande, vilket svårigheten ligger vid filmning i mörka förhållanden.

 

Har någon fler idéer till bra reslutat på mörkerfilmning?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...