Gå till innehåll

Hembrända blu-ray skivor gå ej att spela upp i Blu-Ray spelare?


jagu101

Recommended Posts

Hej!

 

Jag köpte en bluray brännare till min dator för att kunna bränna mina filmer i HD kvalitet.

Jag köpte samtidigt ett program att bränna med som heter Cyberlink Power producer V5.

Jag fick till detta efter ett tag fick skaffa en patch till programmet. Jag var lycklig att äntligen nå mitt delmål som jag väntat på i två år. Då jag hade köpt min HD kamera Sony HDR-FX1e. Jag kunde nu se mitt material uppselat från blu-ray spelaren i datorn. Nu var nästa steg att köpa en blu-ray spelare som klarade av att spela upp mina hembrända skivor på en HD-TV apparat. Det är nu min förtvivlan sätter in....

Jag gick till en butik som säljer blu-ray spelar och bad att få testa min hembrända skiva i deras spelar. Det visade sig att en spelar av märket sharp klarade detta galant. Jag testade också i en Sony spelare modell BDP-S300. Där fungerade dock inte skivan. Jag hade också dessförinnan kollat pruduktspec på bla Sony spelaren och det stod att det krävdes en uppdatering av fimware till 3.80 för att det skulle fungera. Därför var jag inte så förvånad att det inte fungerade i butiken. Jag ville helst ha en Sony för jag har haft god erfarenhet av deras kameror. Så jag gick och köpte en sådan och uppdaterade firmwaren men ack vad jag bedrog mig. Sedan dess har jag ångrat att det köpet blev av. Min fråga är om det bara är jag i hela Sverige som försöker få till det med blu-ray filmer som är egen gjorda?? Jag har varit i kontakt med Sony support ett antal gånger och dom säger att det går att spela upp skivor inspelade i formatet BDMV, det är ett format med meny. Precis som man vill ha det när man visar en film. Jag har brännt i alla tänkbar format med både BD-R och BD-RE skivor. Dom är ju inte precis gratis dom här skivorna. Men jag lyckas inte få till det. Dock klarar den det gamla formatet med DVD med halvtaskig bild på tv:n.... Alltså min fråga är om det finns någon som lyckats med detta med hembränning och uppspelning i en fristående blu-ray spelare?

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte för att jag har något svar precis på din fråga, men tänkte bara säga att jag provat andra produkter från cyberlink, och har ingen direkt bra erfarenhet. Så om du har möjlighet, prova ett annat program. Har inte så mycket mer till svar.

 

har provat Nero8 med samma resultat. Samma problem imageburner.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är "Adobes erfarenhet" också. PS3 är bäst av alla spelare att spela upp hembrända skivor. Har iofs bara testat med Encore-bränd skiva i en PS3 och i en BDP-S300 och det fungerade i bägge. Men jag har också hört om andra som haft problem i andra spelare - tror vi får leva ett tag med det tills spelartillverkarna "hunnit ikapp".

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu antar jag att BD har samma vanliga problem som DVDs ibland.

 

Vilket bitrate branner du pa (och vad ar standard max) och vilket codec (ska val finnas 2 st for BD)?

 

Satter du nagon regionskod?

 

Finns det val som finalize BD eller open session?

 

 

Hitta lite eventuell hjalpfull information:

 

What video codecs will Blu-ray support?

 

 

MPEG-2 - enhanced for HD, also used for playback of DVDs and HDTV recordings.

MPEG-4 AVC - part of the MPEG-4 standard also known as H.264 (High Profile and Main Profile).

SMPTE VC-1 - standard based on Microsoft's Windows Media Video (WMV) technology.

 

Please note that this simply means that all Blu-ray players and recorders will have to support playback of these video codecs, it will still be up to the movie studios to decide which video codec(s) they use for their releases.

 

1.9

What audio codecs will Blu-ray support?

 

 

Linear PCM (LPCM) - up to 8 channels of uncompressed audio. (mandatory)

Dolby Digital (DD) - format used for DVDs, 5.1-channel surround sound. (mandatory)

Dolby Digital Plus (DD+) - extension of Dolby Digital, 7.1-channel surround sound. (optional)

Dolby TrueHD - lossless encoding of up to 8 channels of audio. (optional)

DTS Digital Surround - format used for DVDs, 5.1-channel surround sound. (mandatory)

DTS-HD High Resolution Audio - extension of DTS, 7.1-channel surround sound. (optional)

DTS-HD Master Audio - lossless encoding of up to 8 channels of audio. (optional)

 

Please note that this simply means that Blu-ray players and recorders will have to support playback of these audio codecs, it will still be up to the movie studios to decide which audio codec(s) they use for their releases.

 

 

 

-

 

Max video bitrate 40 MBps

 

Maximum total bitrate 48 Mbits

 

Maximum data transfer rate 54 Mbits

 

 

Hoppas nagot hjalper.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack alla för tipsen. Jag har själv haft känslan att PS3 skulle kunna fungera, men det hade varit kul att höra om det verkligen gjorde det. Jag är mycket förvånad att det inte är någon som svarat att det verkligen fungerar med hembrända bluray filmer. Är det verkligen bara jag som vill visa filmer i HD kvalitet??? och inte fått det att fungera. Jag kan nämna att Sony service center hade inne spelaren och dom sa att dom testat att bränna en fil i ett program som heter Click To Disc och att det fungerar. Bra tänkte jag då får jag väl i värsta fall köpa det, men ack det programmet säljs bara med Sonys VAIO datorer. Tala om att det ska vara krångligt, ska man verkligen behöva köpa en dator av dom också?

Länk till kommentar
Share on other sites

Sony brukar göra så med sina format, vara krångliga alltså. Så länge man gör som de vill så flyter det för det mesta.

 

Men som jag sagt förut, min gamla sony kan inte spela brända cd:s men den är för gammal för att ha spärrats mot brända dvd:s. Så den kan men sony vill inte, därför står den mest och dammar trots sina 20,000 i inköp till förmån för min pioneer för 495kr. Den fungerar.

 

Därför kommer jag inte befatta mig med bluray förrän ni löst alla bekymmer och problem till fullo ;)

 

/j

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack alla för tipsen. Jag har själv haft känslan att PS3 skulle kunna fungera, men det hade varit kul att höra om det verkligen gjorde det. Jag är mycket förvånad att det inte är någon som svarat att det verkligen fungerar med hembrända bluray filmer. Är det verkligen bara jag som vill visa filmer i HD kvalitet??? och inte fått det att fungera. Jag kan nämna att Sony service center hade inne spelaren och dom sa att dom testat att bränna en fil i ett program som heter Click To Disc och att det fungerar. Bra tänkte jag då får jag väl i värsta fall köpa det, men ack det programmet säljs bara med Sonys VAIO datorer. Tala om att det ska vara krångligt, ska man verkligen behöva köpa en dator av dom också?

 

Vad ar det for installningar i programmet nar komprimerar filen?

 

Vad har du for installningar nar du branner ut filen?

 

Som sagt manga problem i DVD-varlden beror pa felaktiga installningar i sjavla komprimeringen/branningen (vilket gor att de kanske bara funkar i halften av spelarna) och jag ar saker att man kan gora samma misstag med Blu-Ray.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du vill ha hjalp sa svara pa fragorna som stalls till dig.

 

Vilket codec och vilken bitrate?

 

Hur mastrar du skivan?

Bitraten är 30000 kb/sek, men jag har testat lite olika. Vilken codec det är har jag ingen aning om. Vet inte var man ska kunna ställa in detta. Vad menar du med mastrar skivan?

Jag bränner den i Cyberlink Power producer. Använder du dig av blu-ray bränning? Varför jag inte svarar på dina frågor beror på att jag är skeptisk till att det överhuvudtaget är en inställningssak. Därför skulle jag vilja höra att någon lyckats med detta innan jag grottar ner mig ännu mer. Jag har testat det mesta i inställningsvägar i dom program jag har. Jag redigerar i Pinnacle studio 10 plus. Där kan man ställa bitrate hur man vill. Jag vill gärna höra att du eller någon annan har lyckats.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bitraten är 30000 kb/sek, men jag har testat lite olika. Vilken codec det är har jag ingen aning om. Vet inte var man ska kunna ställa in detta. Vad menar du med mastrar skivan?

Jag bränner den i Cyberlink Power producer. Använder du dig av blu-ray bränning? Varför jag inte svarar på dina frågor beror på att jag är skeptisk till att det överhuvudtaget är en inställningssak. Därför skulle jag vilja höra att någon lyckats med detta innan jag grottar ner mig ännu mer. Jag har testat det mesta i inställningsvägar i dom program jag har. Jag redigerar i Pinnacle studio 10 plus. Där kan man ställa bitrate hur man vill. Jag vill gärna höra att du eller någon annan har lyckats.

 

Jag har inte brant i BluRay.

 

Men problemet jag forsoker se om det ar och darmed undvika ar om den BluRay-spelare ar precis DVDs (vilket de ar i hur vissa kommer vara mer anvancerade).

 

Det kan vara sa att din BD-spelare kraver skivor med regionskod (darmed maste det brannas in).

 

Det kan vara sa att BD-skivan inte ar finalized (antar man fortfarande maste gora det pa BD) och vissa spelare kommer inte spela icke-finalized.

 

Det kan vara sa att codecen du branner i inte ar "standard" for BD och darmed inte stodjs pa din, och eftersom du inte vet codecen sa kan du inte se heller om det ar standard.

 

Med DVD-spelare sa var det ju sa att de "dyra fina Sonys" inte kunde spela upp regionsfria DVDs, och Divx, Xvid, etc. men "billiga sketna DVD-spelare" klara av Divx, var regionsfria, etc. (de kanske hade samre bildkvalite och andra saker, men de stodde saker som inte var "standard", dvs. Divx och regionsfria). Samma sak kan ha hant nu att du spelat din branda skiva, som inte ar en "pressad skiva fran filmforetagen" och darmed inte spelas eftersom den blir likastalld som piratkoperiat material...

 

Sen kan det bara vara sa att din BD-spelare ar trasig eller bara inte lika bra som den som kunde spela upp dina saker.

 

Detta ar varfor jag hallt mig borta och haller mig borta fran HD: Jag har relativt lite HD-material, spelarna ar dyra och darmed inte manga stallen att kolla pa, brannarna ar dyra och jag vet inte hur bra kompabiliteten ar. Sen med tanke pa denna trad sa verkar BD ha samma problem som DVD...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har desto mer material i HD och det är jag glad för. En helt annan känsla att titta på, speciellt nu med alla HD TV :n. Är det verkligen ingen som har tänkt som jag? Har någon fått det att fungera med hembrända Blu-ray skivor så snälla svara!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kommer att vara klar med min första HD-film till nyår. Men eftersom det ännu saknas marknad kommer jag att konvertera ned filmen till SD och lägga den på DVD. Väntar på att det skall bli större spridning på spelare och att skivorna skall gå ned i pris.

 

Jag håller med om att det är stor skillnad på att se filmen i HD på en stor "Full HD"-TV.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har inget kommersiellt material men spelar bla in fotbollsmatcher som jag vill visa upp. Då kan jag lätt ta med mig min spelare. Sedan har jag mycket natur filmade som jag ska skapa en film av. Jag hoppas fortfarande på svar från någon som fått det at fungera med hembrända bluray filmer. Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Har du lyckats med hembrännt BR?

Jag gjorde igår första försök, har testat bara på min dator än.

Får ljud och färjade små rutor där syns konturer av äkta bilden röra på sig

Kör från Encore CS3.

Några förslag,tack.

Länk till kommentar
Share on other sites

Var med min BR-skiva förbi på Experten och testade med ngn Sony

biostation eller vad det kalas för - gick inte.

På Elgiganten inga problem med BD-P1500,

samma på Onoff med BD370 och BD360 på Mediamakt.

PÅ dem två senaste testade jag även köpt CD, CD med hembrännta MP3,

DVD och WAV - alla funkade.

 

Men min egen PS visar fortfarande rutor. Skyller på uppspeln.progr. -

CyberlinkPowerDVD. Satt igår och letade i inställningar förgäves.

Länk till kommentar
Share on other sites

Någon annan som har samma broblem?

Alltså brännt BR-skiva (två t.o.m. BD-R och BD-RE)

funnkar i BR-spelare men inte på min dator.

Idag instalerade FFDShow - hjälpte inte.

Är det några inställningar i Ws eller brännare som jag inte känner till.

Jag kan öpna och spela upp skivorna för hand (pärm efter pärm)

men dem spelas inte upp automatiskt.

Hjälp!

Länk till kommentar
Share on other sites

Som redan nämnts i tråden.

 

Utvecklingen av BR är ännu inte totalt komplett.

Tillverkare släpper snabba och "halvfärdiga-för-marknad" firmware i sina spelare vilket som i detta fall idealiskt visar sig.

Samma problem var det med DVD mediumet vid dess release (Europa ca. 1998), där spelarna var slöa, hade taskig laser precision, vägrade icke-pressade skivor, var strikt hållna till specifik region och avkodade endast strikta inom ramar kodade DD-AC3/H.262 strömmar i VOB kontainer (max peak-rate 8000 kbit / sek - 1x standarden).

 

Givetvis var Sony också kraftigt medverkande bland tillverkningen av DVD spelare och återigen minns jag personligen deras strikta implementeringar av firmware som tillät läsning av ett vädligt begränsat utbud av konsument DVD skivor.

Det tragiska med Sony är lite av "egoism" då det än idag tillverkas Sony DVD spelare som strikt vägrar vissa systemtyper utav DVD skivor i kombination med tillverkare.

Sony Corp. tillverkar utöver hårdvara som i dessa fall, många andra fantastiska produkter.

För att inte tala om den fantastiska XDCAM-HD/SD PDW serien utav videokameror, LMD serien utav videomonitorer, framtagningen av format såsom HDCAM / HDCAM SR samt många av deras DV25 VTR.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
har provat Nero8 med samma resultat. Samma problem imageburner.

 

Bränner du över filmen till BR-skivan som en imagefil? För i så fall kan det vara boven. Jag har 2 st vanliga DVD-spelare hemma där den ena klarar av att spela upp imagefiler på DVD-skivan medans den andra inte kan det. Bränner jag däremot filmen som en vanlig DVD-film med meny etc så kan den spelas upp. (den sämre DVD-spelaren är en äldre aparatur, så detta kanske inte är problemet just för dig med tanke på att BR är en ny teknik)

 

Men ska aldrig säga aldrig :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...