![]() |
|
|||||||
| Bli medlem | Nya inlägg | Dagens inlägg | Grupper | Medlemslista | Kalender | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa | Hjälp/regler |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#1 |
|
Besatt medlem
Registrerad: Oct 2006
![]() |
Vad skall man börja med om man vill köpa och klippa mindre 16 mm projekt.
Vad för kamera märke/linser bör man välja, samt hur går postproduktionen till?? Peter |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Besatt medlem
Registrerad: Jan 2007
![]() |
Beaulieu R-16
http://www.youtube.com/watch?v=xU1ydrRtiOk eller en Knosk 3 (eh stavning?) Postproduktion? Menar du framkallning och scanning?
|
|
|
#3 |
|
Besatt medlem
Registrerad: Sep 2006
![]() |
Vad du än gör köp inte en 16mm innan du har provat på arbetsprocessen!
Kolla med Filmcentrum, finns i Stockholm, norr, syd och väst mm. De hyr ut Arri 16mm (ej Super 16). Plus att då vet du att kameran fungerar prima! Sedan är det en konst att vänja sig med då du inte kan kontrollera din representation fören du framkallat. Men lycka till!
" filmkornen är inte fyrkantiga och lätta att räkna, som pixlar " - Kumpula, Kent " I wonder how people remember things who don't film, don't photograph, don't tape. How has mankind managed to remember? " |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Administratör
![]() Registrerad: Jun 2002
![]() |
Omdöpt från "16 mm" och flyttad från Videokameror.
|
|
|
#5 |
|
Besatt medlem
Registrerad: Dec 2004
![]() |
Alternativ 1 (potentiellt billigast)
* Köp en billig fjäderdriven kamera tex Bolex, Beaulieu, Krasnogorsk, Siemens mfl * Köp "utgången" reversal film på Ebay (enbart för kameratest/övning) * Framkalla hemma (köp tex LOMO tank) * Granska resultatet i projektor eller 16mm viewer Alternativ 2 (troligen dyrare men bättre) * Hyr kamera * Köp ny film (eller tigg av Kodak/Fuji) * Framkalla på labb * Scanna till dator |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Besatt medlem
Registrerad: Nov 2007
![]() |
Varför inte testa super-8 innan och sedan gå över till 16mm?
Det är samma princip (exponering o.s.v) fast det är billigare att filma. Mindre frustration om man gjort fel. / Tony |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Besatt medlem
![]() |
Jag har en liten fråga angående lomo tanks, jag har sökt lite information om denne på internet men inte funnit speciellt mycke, inte om det jag söker iallafall. Om vi utgår från 8mm-film, hur fungerar lomo tanken tillsammans med filmen, vad behövs för att få den att fungera optimalt, behöver jag en mörkerrum eller klarar den av det själv?
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Besatt medlem
![]() |
Du måste ha mörkrum när du "laddar" i filmen i den. Sedan ska den i teorin vara ljustät.
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Besatt medlem
![]() |
Rent praktiskt, skulle en sån här - http://www.scandinavianphoto.se/prod...px?iid=1561839 - kunna ersätta ett mörkerrum?
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Besatt medlem
![]() |
Ja, det borde den kunna göra om utrustningen får plats. Annars, om man vill ha lite svängrum, så kan man ju bara gå in i vilket rum som helst egentligen, utan fönster eller standbylampor eller liknande som ger ljus. Tex en garderob, källare, vind etc.
|
|
|
|
![]() |
| Dela med dig |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|
Liknande ämnen
|
||||
| Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
| HD eller inte? När ska jag sllå till på ny kamera? | Cjwk | Videokameror | 5 | 2007-01-02 11:28 |
| Köpa kamera - Hd eller 3ccd? 10-20000 kr | J0AKIM | Videokameror | 5 | 2006-11-30 23:59 |
| Kamera för bra bild på plasma | Ekorren | Videokameror | 12 | 2006-11-29 08:16 |
| att köpa kamera, en riktigt kreativitets dödare! | morran | Videoteknik | 2 | 2005-07-27 01:01 |
| Svar på undersökningen | Pace | Nyhetsmeddelanden | 0 | 2002-08-23 00:09 |