Tjena...
Har ju själv varit ganska måttligt intresserad av att skapa mina egna ljud. Mest för att jag varit så inriktad på det bildliga och haft ett mindset liknande "Ljudet fixar ljudkillarna"... och det har ändrats lite...
Då till frågeställningen: Jag är less på alla ljudbibliotek som jag hittar där jag hittar ett ljud som är "nästan" perfekt, men inte riktigt... så alla extramaterial och böcker om filmljud jag läser ger mig inspirationer till att börja samla ljud själv (atmosfär, effekter och kanske lite prat också). Där kommer problemen.
Jag kan ju ta min befintliga utrustning... ett par karaoke-mickar och ett headset och koppla till datorns ljudkort. Men datorn är ju såattsäga stationär (den går att flytta på, men det krävs ett par man för det). Dessutom så är min lägenhet ungefär kala väggar (eko och en knepig efterklang när jag knäpper med fingrar och klappar händer...), och till råga på allt, Datorn i sig själv låter som ett mindre jet-plan.
Datorinspelning överges alltså. Vilka alternativ finns då? Minidisc? mp3? Nä av en ren slump blir jag inbjuden att följa med på ett studiebesök hos en filmelektriker som hyr ut både sig själv och utrustning som hmi-ljus, filmkameror 16-35 mm, optik och liknande. Och jag minns inte riktigt varför (känner mig senil, det var ju inte ens 24 timmar sedan) men han drog fram en låda med tre stycken portabla ljudinspelare i "studiokvalitet". Då klickade det till i skallen: Det är ju just en sån där jag letat efter!
Det han visade var en Nagra Ares M ( http://www.nagraaudio.com/pro/pages/products_ares_m.php ), kan spela in mono, stereo (micen som sitter på, och är utbytbar är stereo) och både i okomprimerad wav och mp3 och får lätt plats i en rymlig ficka. Allt det till den nätta kostnaden 8-9000 (6-7000 om jag hittar någon som kan lyfta momsen åt mig)
Så nu hade en produkt uppenbarats för mig som har alla kvalifikationer jag var ute efter och har en mic som troligtvis lätt överträffar det jag redan har. Plus att jag kan ha den i fickan som en del av min dagliga arsenal av inspirations-lösningar (jag går redan omkring med en kamera, skissblock och 4-5 olika sorters bläckpennor). Helt enkelt en diktafon på anabola steroider. Men innan jag lägger ut den summan så tänker jag på att jag måste i så fall leva på luftsoppa och förhoppningslimpa de närmaste månaderna för att det ska gå ihop. Så snålheten slog till och jag försökte hitta en likvärdig men av annan tillverkare för lägre pris.
http://www.polysonic.com/Zoom/zoombi...4/Zoom_H4.html
Lo and behold, Zoom H4. Nagra hade jag iallafall hört talas om, men här hittade jag en fin liten kandidat, spelar in i okomprimerad WAV eller MP3, stereomic i XY konfiguration (om det är överlägset vet jag inte, men argumenten låter övertygande vid första anblick iallafall), använder flashminne (SD-kort som i en del digitalkameror), går att använda via USB som externt ljudkort och har 2 fantommatade xlr-kontakter (modell mindre så adapter behövs nog). Med detta får jag då också puffskydd (ingick också i nagran) och Cubase LE... Allt detta för 2995 kr som rekommenderat cirkapris. Inte så lite överkommligt även om jag inte kan lyfta momsen hos någon... Enda nackdelen är väl att micken inte är utbytbar, men så har jag ju ändå xlr-kontakterna med dödskallefantomen om jag får tag i shootgun-mickar eller liknande för mer dedikerade inspelningsdagar. Och den ynkliga 128megabytars flashminnet går ju att byta ut till en 2gig för 5-600 eller en 4gig för under 1000...
Och frågan till er då här på voodoofilms ljud-sida... vilka argument finns det från er när det gäller dylika dopade diktafoner? finns det fler modeller jag ska kolla in? Ja, tips överhuvudtaget för en som går i dessa tankar, både för mig själv och andra... för just nu ligger det jävlaranamma nära att lägga in en beställning på en Zoom H4, men för samvetets skull vill jag fråga en tredje part som ändå är kunnig på ljudområdet, så jag låter det stå öppet för diskussion en månad till nästa studiebidrags-/låns-utbetalning.

LinkBack URL
About LinkBacks
). Dessutom så är min lägenhet ungefär kala väggar (eko och en knepig efterklang när jag knäpper med fingrar och klappar händer...), och till råga på allt, Datorn i sig själv låter som ett mindre jet-plan.
Svara med citat
en raggsocka kanske duger... men man tappar ju lite användbarhet när man täcker över den. Och den klarar inte av 96 kHz... men är den förlusten så stor? den är snäppet billigare... pengar som ändå måste gå till att köpa större flashminne. Dessutom är den ju ett år nyare och ser snyggare ut och är tydligen mer robust byggd än Microtracken...

Shit nu blev jag gött sugen igen på att också köpa en...
Bokmärken