Några frågor angående kamera-instruktioner i manus.
1.
Vad innefattas?
P.O.V? INSERT? Eller "bara" typ CUT TO etc?
2.
Läst om att instruktioner bör finnas om man inte planerar att sköta regi själv, och annars inte. Finns det isåfall något mitt emellan? Min (väldigt ringa) erfarenhet av manusskriving har pekat åt ett håll där jag "ibland" tycker mig vilja ha en kamera-instruktion, typ att jag verkligen VILL att det ska vara någon P.O.V vi upplever, för att t.ex förstärka en komisk poäng. Oftast känner jag dock att jag överlåter till den som ska regissera. Är det ett normalt resonemang i manusskrivning, eller är det alltid antingen eller - d.v.s anting kamerainstruktioner för allt eller inga instruktioner alls?
3.
Om svaret på fråga 2 är "det är OK att bara ange kamerainstruktioner när du känner att det är nödvändigt" - är det då underförstått att allt det jag utelämnar är upp till regissören? Exempelvis, om jag angett instruktion för hur en scen ska starta, t.ex med INSERT, och scenen sen består av 5 minuters dialog utan specificering på hur bilderna ska tas, är det då underförstått att det är upp till regissören, eller anses det att detta skall tas i en filmning, utan klipp?
Tacksam för alla svar!

LinkBack URL
About LinkBacks
Svara med citat

Bokmärken