Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Klipp mellan telefonsamtal O.S. och Bild i öppningsscen?

Raw
    Raw är inte uppkopplad
    Besatt medlem Raws avatar
    Reg.datum
    feb 2009

Standard Klipp mellan telefonsamtal O.S. och Bild i öppningsscen?

Hejsan

Ska precis börja skriva manus till en idé jag filat länge på. Hur som helst, filmen börjar med att vi får höra ett telefonsamtal och så får se kanske 3 sekunder långa tagningar mellan telefonsamtalet.
    Så Telefonsamtal 3 sek, filmklipp 2 sek, telefonsamtal 3 sek, filmklipp 2 sek etc. Detta upprepar sig kanske 4-5 gånger.

Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera detta i manus? Under tiden man hör telefonsamtalet är det helt svart!
    Hjälp vore mycket uppskattat!

/Mvh Patrik
    "One of the great things about books is sometimes there are some fantastic pictures.” (George W. Bush)

Moderator Désirées avatar
    Reg.datum
    sep 2009

Standard

Citat Ursprungligen postat av Raw Visa inlägg
    Hejsan

Ska precis börja skriva manus till en idé jag filat länge på. Hur som helst, filmen börjar med att vi får höra ett telefonsamtal och så får se kanske 3 sekunder långa tagningar mellan telefonsamtalet.
    Så Telefonsamtal 3 sek, filmklipp 2 sek, telefonsamtal 3 sek, filmklipp 2 sek etc. Detta upprepar sig kanske 4-5 gånger.

Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera detta i manus? Under tiden man hör telefonsamtalet är det helt svart!
    Hjälp vore mycket uppskattat!

/Mvh Patrik
    Grundidéen är att man ska skriva det som syns och hörs.

Tre sekunder telefonsamtal är väldigt kort. Ungefär tre-fyra stavelser hinner man säga på den tiden. Men bortsett ifrån den faktiska tiden, så skulle jag skriva som scenrubrik att det är svart, skriva det som hinner sägas som vanlig dialog, kanske med en kommentar om att det låter som över en telefon. Sedan skulle jag byta scen och skriva det jag ser i den.

Ett annat alternativ är att skriva telefonsamtalet som en scen, och beskriva inklippen inom scenen och avsluta med att det återigen blir svart. Vilket jag skulle valt beror nog lite på längd och hur klippen hänger ihop med vad som sägs. Tänk på att ett klipp på två sekunder bara kan beskrivas helt kort - två sekunder i text så att säga.

Liknande ämnen

1. Premiere Pro: Förskjutning mellan ljud och bild
    Av ahdw i forum Videoredigering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-06, 20:56
  2. Återupprepa samma transition mellan många klipp
    Av adamhaglund i forum Videoredigering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-03, 21:49
  3. Övergång mellan Klipp. whiteout/burnout effekt
    Av DanyaelX i forum Videoredigering
    Svar: 3