Gå till innehåll

Hur skriver man ett intressant manus?


Rasty

Recommended Posts

Hejsan!

 

Då och då brukar jag besöka IMDb forumet och läsa några trådar. Då brukar jag se trådar som handlar om hur dåligt manuset är till en viss film. Jag är fortfarande under inlärningsprocessen och jag har mycket att lära mig inom film men jag märker faktiskt inte när ett manus är dåligt skrivet. Samma sak är det med skådespeleri. Jag vet ju givetvis när en skådespelare ger ett mäktigt "performance" som Michael Corleone i The Godfather: Part II men i vissa mediokra filmer som Wanted till exempel så förstår jag inte hur vissa kan säga att det är dåligt skådespeleri. Självklart så ligger inte Wanted på Oscars nivå men jag tyckte att skådespelet var hyffsat. Sen vet jag inte alls när en karaktär i en film inte utvecklas bra. Det finns många filmer som lackar väldigt mycket på "character development" men när jag ser själva filmen så inser jag inte bristerna.

 

I alla fall. Jag håller på att skriva ett manus som jag ska finputsa i flera års tid för att få ett perfekt manus och en perfekt film. Detta manus planerar jag att visa för storpamparna i Hollywood. Filmen som jag gärna skulle vilja göra till verklighet har inte en originell handling men det är snarare miljön, karaktärerna och brutaliteten som gör filmen så originell, inte handlingen. Jag har hela idén i mitt huvud, jag måste bara få ner det på papper. Filmen är baserad på en sann historia och den är väldigt sorglig. Mitt mål i livet är att göra en så bra film som jag bara kan för att visa den för miljontals människor eftersom jag vill att fler människor ska ta del av den sorgliga historien. Som sagt... den är inte originell men hallå... det funkade för No Country For Old Men. Men låt mig komma till poängen med denna tråd.

 

Eftersom jag fortfarande håller på och lära mig grunderna inom filmskapande så skulle jag vilja ha några frågor besvarade. Min första fråga är:

 

#1: Hur skriver man ett intressant manus? Vissa anser ju att en film är dåligt skrivet och så vidare. Vad är det egentligen som gör ett manus dåligt? Kan ni ge ett exempel från en film där manuset är uruselt?

 

#2: Hur ser man när en skådespelare gör ett bra jobb och när den gör ett dåligt jobb? Jag förstår helt enkelt inte! Jag ser givetvis skillnader på skådespelet i filmer som The Godfather: Part II och Troll 2 men i vissa filmer som 2012 t.ex. så påstår man att skådespelet är uselt. Jag har sett filmen och den är inte speciellt bra trots att den var underhållande men exakt var är skådespelet dåligt i den filmen? Kan ni ge ett exempel ur en scen?

 

#3: Hur bygger man upp en karaktärs utveckling? Kan ni ge ett exempel från en film där utveckling är uselt så jag kan studera och lära mig?

 

#4: Vissa säger att dialogen i en film enbart ska handla om själva filmen och dess handling. The Godfather tycker jag gör ett bra jobb där. Är det sant detta? Om det är sant... osis Quentin Tarantino :p Jag gillar Quentin Tarantinos dialoger även om de inte för handlingen framåt och han är en av mina favoritregissörer. Han är en stor inspiration för mig och jag kan verkligen relatera mig själv till honom. I alla fall. Jag vet inte alls när en dialog i en film är kass. Vissa hävdar att Avatars dialog kunde finslipas och jag förstår fortfarande inte vad som är felet med dialogen i Avatar. Hur skriver man en bra dialog till en film och kan ni ge mig ett exempel på en film där dialogen är kass så att jag kan se på filmen och lära mig? Ska man undvika Hollywood klichéer eller vad då?

 

 

Tack för att ni tar tid att besvara frågorna.

Länk till kommentar
Share on other sites

1: Träna, träna och träna. Skriv väldigt många manus så blir du bättre och bättre på det. Ett tips är att skriva ett manus, lägga ut det här och få kritik på det och ta åt dig av det. Du lär dig väldigt mycket genom att bli kritiserad, jag gör det iaf. Jag har dock inget exempel på ett uruselt manus.

 

2: Jag personligen tycker om när skådespelaren verkligen får fram en speciell känsla genom sin karaktär. Ett utmärkande drag.

Till exempel Michael Cera är väldigt bra på att vara nördig på ett trovärdigt sätt.

 

I vissa filmer så glömmer man helt bort att det är en skådespelare, t ex Jokern i "The Dark Knight".

 

3: Kolla på "Jaws", där tycker jag Spielberg har lyckats med utvecklingen av huvudkaraktären. I "I Am Legend" tycker jag inte att huvudkaraktären utvecklas särskilt mycket. Så den kan du kolla på enligt mig.

 

4: Jag tycker dialogen kan föra filmen framåt i viss mån men det är fin gräns för när det blir för mycket. Det kan man tydligt se i svensk film tycker jag.

Jag tycker dialogen mer ska ge en känsla till filmen och att karaktärernas handling ska föra filmen framåt.

Det är nog bra att undvika klichéer i största möjliga mån.

 

Bra dialog: "Sofia Scholl" och "Lock, Stock and Two Smoking Barrels"

Dålig dialog: "The Happening"

 

Hoppas det hjälper dig något.

Länk till kommentar
Share on other sites

1. Läs och skriv, övning ger färdighet. Analysera filmer du ser och manus du läser, vad gillade du, varför gillade du det? Vad gillade du inte och varför och så vidare. Det lär man sig mycket av och naturligtvis kan man lägga upp sitt manus om man har mod till det :p Dåligt manus är en historia med dålig handling, saker vi sett förut som inte ens presenteras på ett nytt sätt, stela stereotypa karaktärer, saker som känns ointressant och meningslösa… Om det fanns ett tips på hur man skriver intressanta manus så hade jag tappat det på flaska och sålt det men det är bara övning och åter övning som gäller. Det känns bra att kunna titta på film och inte se det som tidsfördriv, ”Jag jobbar.”

 

2. Man ska tro på det skådespelaren säger, det ska beröra, jag ska se vilka känslor han/hon förmedlar. Har sett en del romantiska komedier där det inte finns någon kemi mellan skådisarna, ”På smällen” tex, förstod aldrig om dessa två tyckte om varandra eller ej. Här är ett exempel på dåligt vs bra skådespeleri

 

 

3. En del filmer har inte utveckling. Ett bra exempel på karaktärs utveckling skulle kunna vara Lester i ”American Beauty”, han är förtryckt och hånad av familjen men i slutet av filmen står han uppför sig själv och säger vad han tycker, fast filmen bygger dock på karaktärsutveckling.

 

4. Dialog ska/bör föra handlingen framåt, vara karaktärsbyggande eller sätta tonen. Tarantino kan man aldrig använda som exempel för han följer aldrig några regler. Hans dialoger sätter tonen och ger oss en bild av karaktärerna, kanske inte driver handlingen framåt särskilt ofta. När folk säger uppenbara saker som vi vet att karaktärerna redan vet tex är dålig dialog. I skräckfilmer springer man ofta på dålig dialog, dialogen i Freddy VS Jason är bland det sämre jag sett/hört. http://www.youtube.com/watch?v=zmZVW-l-STY&feature=related Långt intro till filmen, filmen "börjar" vid 6:55 och det är dålig dialog och fruktansvärt skådespeleri (speciellt från Kelly Rowland) från början till slut.

 

Det finns nog inget som är ”perfekt” inom konst och film får väl klassas som det, det är en smaksak. Jag älskar visa filmer som människor hatar och jag hatar visa filmer som människor älskar, betyder det att en av oss har fel?

Länk till kommentar
Share on other sites

Måste börja med att säga att alla hela tiden är under en inlärningsprocess. Inte bara när det gäller film utan även inom andra yrken. Man blir aldrig fulllärd.

 

Ett tips om du ska skriva ditt första manus. Kom på en bra idé/pitch och skriv ett synopsis på en sida eller två för att vara säker på att du vet vad manuset verkligen ska handla om, vilka karaktärer som ska finnas med och hur karaktärerna ska utvecklas o.s.v. När detta är gjort så ser du snart om din idé håller för långfilm. Det kanske passar bättre som en tv-serie, en teateruppsättning eller som kanske en kortfilm/novellfilm.

 

Gå in på Voodoo´s filmskola och läs http://www.voodoofilm.org/filmskola/manus-dramaturgi/

eller gå till biblioteket och låna boken "Att skriva för film" som är skriven av Kjell Sundstedt. Läs böcker, läs Gökboet-manuset. Det innehåller allt som ett bra manus ska innehålla. http://www.weeklyscript.com/One%20Flew%20Over%20The%20Cuckoo's%20Nest.txt

 

Sen tycker jag inte att du ska hänga upp dig på att den måste visas för miljoner människor. Det blir lätt att man skriver om saker för att filmen ska vända sig till så många som möjligt som ex. Die Hard filmerna som skippar svordomar bara för att kunna ha en lägre åldersgräns/större målgrupp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur skriver man ett intressant manus?

 

Bra fråga utan svar!

 

Vad som är intressant är olika från person till person därav går det inte att ge något "korrekt" svar.

 

William87 är nog närmaste ett vettigt svar.

 

Om man däremot vill läsa om hur man bygger upp en saga/historia så den innehåller alla element som tilltalar den större massan så kan du/ni kolla upp Vladimir Propp.

Han gjorde en doktors avhandling på just detta ämne.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Hej.

 

Ska försöka ge dig lite synpunkter från min synvinkel.

 

1# Det kryllar av dåliga manus, så det är väl inte så svårt att hitta. När jag försökte komma på ett, så stod det still. Jag brukar inte lägga ner så mycket energi på att lagra dålig film i mitt huvud, såvida det inte är sååå dåligt att de inte går att förtränga.

 

Men ett dåligt manus är för mig (oavsett om det är fiction eller verklighetsbaserat) dålig timing, ologiskt, utdraget för att täcka de nittio minuterna distrubitionsbolaget krävt och när karaktären pratar högt med sig själv för att " vi" ska kunna följa med i handlingen.

Värsta exemplet såg jag i någon serie som gick för tio, femton år sedan. Personen sa högt till sig själv, något liknande.

-I kväll när X kommer hem och sätter sig för att ta sin whiskey ska jag döda honom.

Bakom dörren står X fru, och X tillsammans med frun gillrar en fälla. buhu.

 

2#Extremt komplex fråga. Kan nagga lite i kanten.

När du tror på vad skådespelaren gör/ säger. Vilken timing han/ hon har. Prova att titta på samma klipp tjugo gånger, precis efter varandra, om du fortfarande tycker att det ser ut som en dialog plockad ur " real life" så har de lyckas ( med de flesta bitarna).

 

3# Ett exempel är Jim Carrey i Ace Ventura. Där är det nästan 100 % på en gång. Förresten det slog mig, i den kan du se flera störande element enligt mig gällande Logik, exempelvis i början när busen slår på bilen, i stället för på honom. Jo visst det är en komedi som ska underhålla, men de satte ribban för logik väldigt lågt redan i öppningsscenen.

 

4# Jag tycker Tarantinos dialoger för filmen framåt, som tittare få vi lära känna karaktären.

Angående kassa dialoger hänvisar jag till svaret på fråga ett.

 

Häls Only me.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...