Resultat 1 till 14 av 14
Gilla-träd1Gillningar
  • 1 Inlägg av Java ex Machina

Ämne: Vet inte hur jag gör

Besatt medlem
    Reg.datum
    feb 2012

Standard Vet inte hur jag gör

Jag vill göra en parodi på Astrid Lindgrens Karlsson på Taket. Tror ni att alla kommer hata mig och att Astrid Lindgrens Värld försöker stoppa mig? Eller vad tror ni det är jävligt vågat att göra detta. Men tror jag inte kommer vara så jävla omtyckt efter det. Men jag har alltid varit sugen på det.

Besatt medlem Saristas avatar
    Reg.datum
    okt 2008

Standard

astrid lindgrens familj är snåla med att ge sådana tillstånd, läs mer här http://www.saltkrakan.se/

Besatt medlem
    Reg.datum
    feb 2012

Standard

omg haha det blir nog inte av.

Besatt medlem jbergmans avatar
    Reg.datum
    sep 2003

Standard

Parodi går bra, det har man rätt att göra. Du får dock undvika varumärken, så kalla honom Svensson på taket, eller så.

/Jakob

Besatt medlem
    Reg.datum
    feb 2012

Standard

Morsa sa att om jag gör det kommer dem stämma mig eller ge mig böter på stora summor. Miljonbelopp eller vad hon nämnde

Moderator Désirées avatar
    Reg.datum
    sep 2009

Standard

Citat Ursprungligen postat av byllan Visa inlägg
    Morsa sa att om jag gör det kommer dem stämma mig eller ge mig böter på stora summor. Miljonbelopp eller vad hon nämnde
    Skriva nått kan ingen hindra dig att göra, men du kan få problem att sälja det om du inte har rättigheter till materialet du baserat ditt manus på. Men du kan alltid skriva för att visa vad du kan göra. Och i rätt händer så kan det ju hända att köparen av manuset köper rättigheterna.

Besatt medlem Mattihps avatar
    Reg.datum
    jan 2011

Standard

Citat Ursprungligen postat av Désirée Visa inlägg
    Skriva nått kan ingen hindra dig att göra, men du kan få problem att sälja det om du inte har rättigheter till materialet du baserat ditt manus på. Men du kan alltid skriva för att visa vad du kan göra. Och i rätt händer så kan det ju hända att köparen av manuset köper rättigheterna.
    Så länge det rör sig av satir/parodi så behövs inga rättigheter till originalet köpas. Precis som Jbergman säger så är det just "varumärken" som namn och exakta scenarier som skall undvikas.

Se exempelvis Mel Brooks filmer som gör det till en konst till att gå runt det. Medan ex. Scary Movie på ett par ställen fått köpa delrättigheter p.g.a. för stora likheter med originalet.
    ---------
    Redigering, skripta, foto, regi- pref. ordning
    Högskolan Dalarna: MP - Rörlig Bild: Fil.kand: 21/1 2011

Kamera: Canon EOS 550D | EF-S 18-55/3,5-5,6 IS | EF 50/1,8 II | M42 Astron 28mm/2.8 | 3x Transcend 16gb SDHC Class 10 | 1x Transcend 8gb SDHC Class 10 | 1x Transcend 32gb SDHC Class 10
    Ljud: Zoom H4N | Transcend 8gb SDHC Class 10 | Röde NTG-2 Shotgun mic | Röde Blimp
    Stativ: Velbon C-600
    Redigering: Final Cut Studio 2
    Ljudredigering: Cubase LE 5

Besatt medlem Java ex Machinas avatar
    Reg.datum
    nov 2005

Standard

Man ska egentligen aldrig nånsin överhuvudtaget ta råd om vad som är lagligt eller inte från anonyma främlingar på ett internetforum. Om du verkligen vill veta så kan du ringa något som kallas Advokatjouren, då du får några minuter ensam med en utbildad professionell advokat som kan ge dig sin åsikt. Det är gratis och finns åtminstone i de större städerna, men kanske alla. Testa att googla "advokatjouren" och din hemstad.

Sen finns något som kallas för "Fair use" i USA som innebär att man får göra parodi på något utan att äga rättigheterna till det, men hur det funkar i Sverige vet jag inte. Det ska nämnas också att "Fair use" av rättskyddat material i syfte att göra parodi på det är något man åkallar för domaren när man redan är i rättssalen. Med andra ord, något man bygger sitt försvar på när man redan är i skiten.
    Det är egentligen inget man ska använda för att fundera på vad man kan "komma undan" med eller inte. En rättegång för med sig enorma kostnader oavsett man åkallar "Fair Use" eller inte.
    Mel Brooks och "Weird Al" Yankovic har byggt karriärer på parodier, men på 60- 70- och 80-talet. Mycket har hänt de senaste trettio åren.
    Friedberg/Seltzer som gjorde Epic Movie, Date Movie, Meet the Spartans etc... vem vet vad deras produktionsbolag hade för avtal med Hollywood-jättarna?

Men jag gissar (och det här bygger jag enbart på dina poster i den här tråden) att du inte tänker göra något kommersiellt?
    Det är ingen långfilm vi pratar om nu, eller hur? Jag menar eftersom din morsa fortfarande ger dig rättsråd?
    Om det är ett kort roligt youtube-klipp som är en parodi på Karlsson på Taket tror jag absolut ingen kommer att stämma dig för miljonbelopp. Det absolut värsta som skulle kunna hända i så fall är att de som har rättigheterna till Karlsson på Taket ser videon, mailar YouTube (eller fyller i ett formulär online rättare sagt) och YouTube tar ner din video utan att fråga dej.
    Värre än så blir det inte.
    Senast redigerad av Java ex Machina den 2012-02-24 klockan 03:19.
    Christian van Caine gillar detta.

Reg.datum
    jan 2011

Standard

Håller med till fullo att det slutgiltiga bör kontrolleras med Advokatjouren; då det är svårt för en lekman att avgöra vad som är satir och vad som är att utnyttja en annan upphovsrättsinnehavarens material. Gränsen kan vara hårfin; vilket man märker på exempel som man fått på föreläsningar av Sanna Wolk (grymma böcker om upphovsrätt btw!).

Men rent teoretiskt sätt så är satir fullt tillåtet; sen bör det avgöras vad som är satir och vad som är att sko sig på andra osv.

Produkten måste ha någotslags egenvärde; uppnå verkshöjd på egen hand. Vilket låter som omöjligt att göra en objektiv bedömning på...
    ---------

Kamera: Canon EOS 550D | EF-S 18-55/3,5-5,6 IS | EF 50/1,8 II | M42 Astron 28mm/2.8 | 3x Transcend 16gb SDHC Class 10 | 1x Transcend 8gb SDHC Class 10 | 1x Transcend 32gb SDHC Class 10
    Ljud: Zoom H4N | Transcend 8gb SDHC Class 10 | Röde NTG-2 Shotgun mic | Röde Blimp

Reg.datum
    nov 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mattihp Visa inlägg
    Men rent teoretiskt sätt så är satir fullt tillåtet; sen bör det avgöras vad som är satir och vad som är att sko sig på andra osv.
    Ok nu är jag skitdryg, ber om ursäkt för det, men jag tror du tänker på parodi, inte satir. Parodi brukar räknas under "fair use", men inte satir.

Vad jag hört iaf. Inte för att jag är advokat.

Nybörjare
    Reg.datum
    feb 2011

Standard

Håller verkligen med Java ex Machina och Mattihp. Väldigt lurigt att sätta igång med något om man är osäker på vilka lagar och regler som gäller. När vi ändå är inne på vad man får och inte får använda. Så har jag blivit lite osäker på om man får använda FCP Xs jinglar och ljudeffekter hur man vill?

Besatt medlem
    Reg.datum
    feb 2012

Standard

Det var inte kortfilm på youtube jag planerade. Utan en riktigt film som kan köpas och gå på bio.

Reg.datum
    nov 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av byllan Visa inlägg
    Det var inte kortfilm på youtube jag planerade. Utan en riktigt film som kan köpas och gå på bio.
    Det är lite svårt att ge råd utan att veta hur gammal du är och vad du gjort tidigare, men efter att själv ha gjort en långfilm som släpps på DVD inom kort skulle jag nog säga att det är extremt mycket jobb och det här med om man får göra parodi eller inte är ett förhållandevis litet problem jämfört med t.ex. att få upp en långfilm på bio idag, eller ens slutföra den.

Skriv ett manus, skicka ut det till de större produktionsbolagen som är berättigade till stöd från SFI, och hoppas på att en producent nappar.

Reg.datum
    jan 2011

Standard

Citat Ursprungligen postat av Java ex Machina Visa inlägg
    Ok nu är jag skitdryg, ber om ursäkt för det, men jag tror du tänker på parodi, inte satir. Parodi brukar räknas under "fair use", men inte satir.

Vad jag hört iaf. Inte för att jag är advokat.
    Parodi faller ofta in under satir rättsligt sätt. I lagtexter kommer du inte hitta ordet parodi. Googla exempelvis satir + upphovsrätt. Du kommer bland annat få upp en hel del länkar till utdrag från Sanna Wolks böcker samt lagtexter.
    ---------

Liknande ämnen

1. Glöm mig inte!
    Av Strawhat i forum Kolla min film!
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-16, 22:02
  2. De här var ju inte bra...
    Av yooonis i forum Videokameror
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-14, 17:52